فواید لوبیا چشم بلبلی

لوبیا چشم بلبلی سرشار از پروتئین گیاهی بوده و به دلیل مواد معدنی و ویتامین های موجود در آن به عنوان یکی از مفیدترین حبوبات معرفی میگردد. متخصصان تغذیه به همه گروههای سنی به ویژه کودکان و نوجوانان، زنان باردار و افراد سالمند قرار دادن انواع لوبیا را در رژیم غذایی روزانه توصیه میکنند.
تصویر فواید لوبیا چشم بلبلی

به گزارش سایت خبری پرسون، لوبیا چشم بلبلی در طب سنتی لوبیای بلدی گفته می شود. ظاهر آن بیضی شکل است که روی آن یک قسمت بیضی شکل مشکی (مانند چشم) نیز قرار دارد و به دلیل همین شکل ظاهری که دارد به آن لوبیا چشم بلبلی می گویند. این نوع از لوبیا معمولا در تهیه غذاهای هندی بیشتر به کار برده می شود. علاوه بر این موضوع، در تهیه بسیاری از غذاها، سالاد، سوپ و آش نیز می توان از آن استفاده کرد. البته این نوع از لوبیا ویتامین و مواد مغذی زیادی را با خود به همراه دارد که سبب خواص متعددی می شود. انتخابی سالم برای به کار بردن در رژیم غذایی است که به اعتدال می توان از آن استفاده کرد.

ارزش غذایی لوبیا چشم بلبلی

در هر صد گرم لوبیا چشم بلبلی:

کل کالری: ۱۰۰

کربوهیدراتهای کل: ۲۱ گرم

پروتئین‏ها: ۸ گرم

فیبر غذایی: ۷ گرم

سدیم: ۴ میلی گرم

پتاسیم: ۲۷۸ گرم

آهن: ۱۳ درصد

ویتامین B6: 5 درصد

منیزیم: ۱۳ درصد

خواص لوبیا چشم بلبلی

لوبیا چشم بلبلی از نظر تامین کالری و انرژی مقوی بوده و بیشترین کاربرد آن مربوط به تقویت معده، تقویت حافظه و درمان اسهال خونی می باشد. در ادامه سایر خواص لوبیا چشم بلبلی را به شما عزیزان معرفی می کنیم.

جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای ویتامین A، ویتامین C و آنتی اکسیدان های موجود در لوبیا چشم بلبلی به رفع چین و چروک پوست کمک کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود. مقادیر بالای ویتامین A موجود در لوبیا چشم بلبلی به سلامت پوست کمک کرده و با تشکیل سلول های جدید، باعث ترمیم پوست آسیب دیده می شود.

درمان ریزش مو

مقادیر قابل توجه مس و روی موجود در لوبیا چشم بلبلی باعث تقویت فولیکول های مو شده و به درمان ریزش مو کمک می کند.

دیابت و قند خون

تحقیقات نشان داده که فیبر موجود در لوبیا چشم بلبلی به کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند. لوبیا چشم بلبلی شاخص گلیسمی پایینی دارد، بنابراین به آرامی تجزیه شده و باعث افزایش ناگهانی قند خون در افراد دیابتی نمی شود. مقادیر بالای منیزیم موجود در لوبیا چشم بلبلی، نقش مهمی در متابولیسم کربوهیدرات ها دارد و به کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می کند.

تاثیر لوبیا چشم بلبلی بر چشم

مقادیر بالای ویتامین A موجود در لوبیا چشم بلبلی به تقویت بینایی کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند آب مروارید را کاهش می دهد.

لاغری و کاهش وزن

لوبیا چشم بلبلی یکی از مواد غذایی کم چربی و کم کالری بوده و می تواند به لاغری و کاهش وزن افراد کمک کند. مقادیر بالای فیبر موجود در لوبیا چشم بلبلی به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود. همچنین فیبر موجود در لوبیا چشم بلبلی به سم زدایی روده ها کمک کرده و باعث کاهش چربی شکم می شود.

نوزادان و کودکان

مقادیر بالای آهن، مس و فولات موجود در لوبیا چشم بلبلی برای پیشگیری و درمان کم خونی در نوزادان و کودکان مفید می باشد. ویتامین A موجود در لوبیا چشم بلبلی باعث تقویت بینایی و تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان و کودکان می شود.

جنین و زنان باردار

لوبیا چشم بلبلی دارای مقادیر بالای فولات است که خطر نقایص مادرزادی جنین (نقص لوله های عصبی مانند اسپینا بیفیدا) در دوران بارداری را کاهش می دهد. آهن و فولات موجود در لوبیا چشم بلبلی برای پیشگیری و درمان کم خونی در زنان باردار مفید می باشد. مقادیر بالای فیبر موجود در لوبیا چشم بلبلی خطر ابتلا به یبوست دوران بارداری را کاهش می دهد. متخصصان توصیه می کنند که بهتر است زنان در دوران بارداری از زیاده روی در مصرف لوبیا چشم بلبلی اجتناب کنند چون ممکن است باعث نفخ و احتباس گاز شود.

تاثیر لوبیا چشم بلبلی بر دوران شیردهی

فولات موجود در لوبیای چشم بلبلی به پیشگیری و درمان کم خونی در زنان شیرده کمک می کند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران شیردهی می شود.

فشار خون و قلب

لوبیا چشم بلبلی غنی از پتاسیم است که فشار خون بالا را کاهش داده و برای پیشگیری از بیماری های قلبی مفید می باشد.تحقیقات نشان داده که لوبیا چشم بلبلی یک غذای سالم برای قلب است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

معده و دستگاه گوارش

مقادیر بالای فیبر موجود در لوبیا چشم بلبلی به بهبود هضم غذا کمک می کند، معده را تقویت کرده و کرم معده را درمان می کند و برای سلامت دستگاه گوارش مفید می باشد.

یبوست و اسهال

فیبر موجود در لوبیا چشم بلبلی باعث افزایش حرکات روده شده و با دفع مواد زائد بدن، به پیشگیری و درمان یبوست کمک می کند. در طب سنتی چین از لوبیا چشم بلبلی برای درمان اسهال استفاده می کنند.

درمان کم خونی با چشم بلبلی

گلوبین شما افزایش یابد و اکسیژن را به تمام سلول های بدن، بافت ها و اندام های تان منتقل می کند و مانع از احساس ضعف و خستگی می شود. لوبیا چشم بلبلی غنی از آهن است که به جلوگیری از کم خونی و خستگی های مفرط کمک می کند.

پیشگیری از آلزایمر

مقادیر بالای فولات، ویتامین B12 و ویتامین B6 موجود در لوبیا چشم بلبلی، باعث کاهش تولید هوموسیستئین در خون شده و خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را کاهش می دهد.

سم زدایی بدن

مقادیر بالای فیبر موجود در لوبیا چشم بلبلی با افزایش دفع مواد زائد از طریق مدفوع، به سم زدایی و پاک سازی بدن کمک می کند. در هند از لوبیا چشم بلبلی به دلیل خواص دیورتیک طبیعی که دارد برای سم زدایی بدن استفاده می شود.

درمان سرطان با لوبیا چشم بلبلی

آنتی اکسیدان های موجود در لوبیا چشم بلبلی با حذف رادیکال های آزاد بدن به پیشگیری و درمان سرطان کمک می کنند. مقادیر بالای ویتامین A و ویتامین C موجود در لوبیا چشم بلبلی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها

لوبیا چشم بلبلی حاوی آنتی اکسیدان هایی با کیفیت بالا است، که برای خنثی کردن فعالیت های رادیکال های آزاد و جلوگیری از آسیب سلولهای سالم و DNA عمل می کند.

سایر خواص لوبیا چشم بلبلی

لوبیای چشم بلبلی باعث کاهش انسداد و ناراحتی مربوط به مشکلات ادراری می شود.

لوبیا چشم بلبلی حاوی مقادیر بالای تریپتوفان و منیزیم است که باعث آرامش ذهن و بدن شده و به درمان بی خوابی شبانه کمک می کنند.

لوبیا چشم بلبلی حاوی مقادیر بالای پروتئین بوده و یکی از بهترین منابع پروتئین گیاهی برای گیاهخواران و وگن ها محسوب می شود.

کلسیم، آهن، منیزیم و منگنز موجود در لوبیا چشم بلبلی باعث حفظ تراکم استخوان ها شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

تحقیقات نشان داده که مقادیر بالای فیبر و پروتئین موجود در لوبیا چشم بلبلی به کاهش کلسترول بالای خون کمک می کنند.

خواص گل لوبیا چشم بلبلی

گل های لوبیا چشم بلبلی به رنگ های زرد، زرد مایل به قرمز و بنفش هستند و فواید زیادی برای سلامتی بدن دارند؛ در طب چینی گل لوبیا چشم بلبلی را برای درما گرمازدگی در تابستان استفاده می کنند. گفته می شو که گل لوبیا چشم بلبلی قاعده آور است و از خونریزی شدید در دوران قاعدگی پیشگیری می کند. گل لوبیا چشم بلبلی برای درمان ترشحات دردناک واژن نیز مفید هستند.

عوارض و مضرات لوبیا چشم بلبلی

لوبیا چشم بلبلی نیز مانند تمامی مواد دیگر ممکن است که برای بعضی از افراد مناسب نباشد و مصرف بیش از اندازه آن بر روی بدن تأثیر سوء داشته باشد.

یکی از عوارضی که در لوبیا چشم بلبلی وجود دارد، نفخ معده است. استفاده از لوبیا چشم بلبلی باعث ایجاد گازهای معده ای می شود و نفخ را به همراه دارد. در بعضی از افراد خروج گازهای معده با درد همراه است، بنابراین این افراد نمی توانند لوبیا چشم بلبلی را در وعده های غذایی خود جای دهند.

برای اینکه نفخ لوبیا چشم بلبلی را کاهش دهید، بهتر است که آن را قبل از طبخ ۸ تا ۱۲ ساعت بخیسانید. با این کار می توانید درصد نفاخی لوبیا چشم بلبلی را کاهش دهید.

لوبیا چشم بلبلی به دلیل اینکه دارای پروتئین زیادی است، برای افرادی که بیماری نقرس دارند، مصرف زیاد آن توصیه نمی شود. محققان معتقدند افرادی که بیماری نقرس دارند بهتر است که کمتر از بقیه افراد پروتئین به بدن خود برسانند.

مصرف بیش از حد لوبیا چشم بلبلی موجب افزایش غلظت خون می شود. لوبیا چشم بلبلی سرشار از آهن است که موجب غلظت خون می شود و اگر بیش از اندازه این لوبیا را مصرف کنید، با مشکل مواجه خواهید شد.

طبع لوبیا چشم بلبلی

مزاج لوبیا چشم بلبلی گرم و تر می باشد. لوبیا چشم بلبلی سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین A، ویتامین B1، ویتامین B12، ویتامین B6، فولات، ویتامین C، آهن، مس، کلسیم، منگنز، منیزیم، پتاسیم، فسفر، روی، فیبر و پروتئین است. لوبیا چشم بلبلی (به انگلیسی black-eyed pea یا Cowpea ) گیاهی یک ساله بوده که در برابر گرما بسیار مقاوم می باشد و قبل از میلاد مسیح در کشور های هند و چین پرورش داده شده است. در ایران لوبیا چشم بلبلی در سیستان و بلوچستان می روید. لوبیا چشم بلبلی در کشاورزی بسیار مهم است چون مواد مغذی به ویژه نیتروژن را به خاک می رساند.

مصلح لوبیا چشم بلبلی چیست؟

همانطور که اشاره شد، طبع لوبیا چشم بلبلی گرم و تر است که شناخت به مصلح آن خالی از لطف نیست. برای اینکه طبع متعادلی از این نوع حبوبات را داشته باشید و عوارض ناشی از طبع آنرا بکاهید، پیشنهاد می کنیم یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید و این لوبیا را با آن سِرو کنید:

آنرا همراه با مقداری گوشت بپزید.

در انتهای پخت به آن مواردی همچون زیره، خردل، دارچین و زنجبیل، نمک، آویشن، فلفل و روغن زیتون اضافه کنید.

لوبیا چشم بلبلی در چه غذا هایی استفاده می شود؟

در ایران لوبیا چشم بلبلی را برای تهیه خوراک لوبیا چشم بلبلی، لوبیا چشم بلبلی پلو، قورمه سبزی با لوبیا چشم بلبلی، دمی لوبیا چشم بلبلی، سالاد، سوپ و کوکو لوبیا چشم بلبلی استفاده می کنند.

جمع بندی

لوبیا چشم بلبلی سرشار از پروتئین گیاهی بوده و به دلیل مواد معدنی و ویتامین های موجود در آن به عنوان یکی از مفیدترین حبوبات معرفی میگردد. متخصصان تغذیه به همه گروههای سنی به ویژه کودکان و نوجوانان، زنان باردار و افراد سالمند قرار دادن انواع لوبیا را در رژیم غذایی روزانه توصیه میکنند.

326067