سبک متفاوت برگزاری عید قربان در روزهای سیاه کرونایی سیستان و بلوچستان

سنت و آیین دیرینه عید قربان با وجود کرونا در سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود اما در این بین نحوه برگزاری و ساختار اجزای آن به فراخور حفاظت از جان انسان‌ها باید متفاوت از سال‌های گذشته باشد.
تصویر سبک متفاوت برگزاری عید قربان در روزهای سیاه کرونایی سیستان و بلوچستان

به گزارش سایت خبری پرسون از سیستان و بلوچستان،کرونا همه‌ی مناسبات زندگی فردی و اجتماعی‌مان را تحت تاثیر خود قرارداد و برایش فرقی نمی‌کرد عزا باشد یا جشن، محرم باشد یا عید هر چه بود در طی این ۲ سال محدودیت و پروتکل بهداشتی و رعایت همگانی حرف اول را می‌زد و مدام از سوی متخصصان، واعظان، کارشناسان و دلسوزان برایمان یادآوری می‌شد اندکی فراموشی و عدم توجه به این محدودیت‌ها و پروتکل‌ها مرگ و میر و نابودی تک تک ما را در پی داشته و دارد.

با وجود همه تاثیرهای کرونا بر سبک زندگی و روند برگزاری مناسبات و اعیاد هر رویدای به فراخور اهمیتش در سایه کرونا تغییراتی کرد تغییراتی که سعی داشت ضمن حفظ هسته و ماهیت این اعیاد بیشترین حفاظت از جان انسان‌ها داشته باشد و آن رویداد و مناسبات را به کام برگزارکنندگانش تلخ نکند و در این بین یک روز عزای حسینی و صفوف عزاداران را با فاصله در کنار هم قرار داد و روزی دیگر اعیاد قربان و فطر مسلمانان را تغییر و نوع برگزاریش را متفاوت کرد.

مردمان سیستان و بلوچستان هم که این روزها با مرگ دست و پنجه نرم کرده و کرونای جهش یافته را تحمل می‌کنند به رسم آیین و باورهای عمیقی که در بین اهل سنت و شیعه‌ وجود دارد به برگزاری آیین عید قربانی اهمیت می‌دهند برگزاریی که تحت تاثیر کرونا ساختار و شرایطتش تغییر و متفاوت از سالهای پیشتر از این شده است.

وقتی صحبت از تغییر ساختار و شرایط در برگزاری رویدادها و مناسبت‌های مثل عید قربان می‌شود موضوعاتی مثل نحوه برگزاری نماز این عید، رسم دیرینه قربانی، ذبح گوسفند و نحوه توزیع آن در بین نیازمندان را شامل می‌شود تغییراتی که هسته اصلی عید و جلوگاه زیباترین نمونه تعبّد انسان در برابر خداوند متعال را نه تنها خدشه‌دار نمی‌کند بلکه در راستای همین وظیفه فطری جان انسان‌ها را حفظ و بندگیشان را تکمیل می‌کند.

نماز عید قربان و شرایطش در سیستان و بلوچستان

مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: نماز عید سعید قربان در این استان به منظور کنترل ویروس کرونا تنها در مساجد اهل تشییع و اهل سنت و در فضای باز اقامه می‌شود.

علیرضا شهرکی افزود: برگزاری نماز در کوتاه‌ترین زمان و در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی نمازگزاران و عدم حضور کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند از جمله اقدامات مهم برای برگزاری نماز عید سعید قربان در سیستان و بلوچستان است.

نظارت بر دام و ذبحش در عید قربان

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به فرهنگ مردم استان و سنت قربانی دام در روز عید قربان و همچنین شرایط ناپایدار اقتصادی و بضاعت پایین مردم، ضروری است دستگاه‌های متولی و نظارتی در خصوص کنترل قیمت‌ها و نظارت بر بازار دام اهتمام جدی داشته باشند.

محمد هادی مرعشی افزود: عرضه و جابجایی دام‌ها تا مدت یک هفته پس از روز عید قربان در سیستان و بلوچستان با رعایت نکات بهداشتی و دریافت مجوزهای لازم‌ انجام می‌شود و خروج هرگونه دام از مرزهای استان به خارج از کشور ممنوع خواهد بود.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: کشتارگاه‌های دام استان در روز عید سعید قربان فعال و مردم برای ذبح دام قربانی به کشتارگاه مراجعه کنند تا ذبح دام آنان زیر نظر کارشناسان بهداشتی و شرعی انجام و از سلامت و حلیت گوشت قربانی مطمئن شوند.

دکتر مهدی حسینی افزود: عید قربان از اعیاد بزرگ مسلمانان محسوب می‌شود که با مراسم خاص خود همراه که مهمترین آن ذبح قربانی بوده که این امر نیازمند رعایت نکات و توصیه‌های بهداشتی خاصی است.
وی ادامه داد: مردم باید در خرید دام به نکات بهداشتی از جمله خرید دام از مراکز مجاز عرضه دام، توجه به سلامت دام و مشورت با کارشناسان دامپزشکی برای خرید دام توجه و از خرید دام‌های دارای علائم بیماری، کنه و فاقد هویت خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان بیان کرد: همگان از ذبح دام در معابر و خیابان‌ها خودداری و در صورت ذبح دام در منزل به نکات بهداشتی و شرعی ذبح توجه کنند.

وی ادامه داد: مردم به هنگام ذبح و خرد کردن گوشت از تجهیزات ایمنی مانند دستکش، عینک و ماسک استفاده و گوشت دام قربانی را حتی الامکان قبل از مصرف به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت در دمای یخچال (۰ تا چهار درجه) نگهداری کنند.

رییس دامپزشکی ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: چهار گروه دامپزشکی بر عرضه و ذبح دام قربانی به منظور جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک بین دام و انسان در سطح این شهرستان نظارت دارند.

سید محمد امین حسینی افزود: ذبح غیر اصولی و غیربهداشتی دام می‌تواند عاملی برای به وجود آمدن بیماری‌های مشترک میان انسان و دام باشد.

وی هدف از فعالیت گروه‌های دامپزشکی و نظارت ویژه بر کشتار دام در عید قربان را تامین بهداشت عمومی و جلوگیری از انتقال بیماری‌های واگیردار از جمله تب خونریزی دهنده کنگو عنوان کرد.

رییس دامپزشکی ایرانشهر گفت: کار سمپاشی مکان‌های نگهداری و میدان عرضه دام در ایرانشهر از ٢٠ روز قبل شروع شده که انتظار می‌رود مردم تمام مسائل بهداشتی را با توجه به بیماری کرونا رعایت کنند.

وی تصریح کرد: ذبح دام در منازل و معابر عمومی علاوه‌بر به مخاطره انداختن سلامت عمومی، سبب ایجاد آلودگی در گوشت استحصالی، آلودگی‌های زیست محیطی و انتشار بیماری مشترک میان انسان و دام می‌شود.

حسینی با اشاره به اینکه تا ۲ روز بعد از عید قربان تیم‌های دامپزشکی فعال هستند بیان کرد: در روز عید قربان تمام خدمات از سوی این اداره به طور رایگان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه در هنگام ذبح دام باید مراقبت بود تا ترشحات یا خون حاصل از ذبح به داخل چشم یا دهان وارد نشود گفت: انتظار می‌رود مردم به منظور حفظ سلامتی خود به توصیه‌های دامپزشکی عمل کنند.

طرح «نذر قربانی» در سیستان و بلوچستان

یکی از اقدامات و تغییراتی که فرهنگ ذبح دام در سیستان و بلوچستان را به مانند بسیاری از نقاط کشورمان تغییر داده طرح «نذر قربانی» است که کمیته امداد متولی این قضیه بوده و فردی که تمایل به دادن قربانی داشته باشد تنها با پرداخت وجه آن هم از طریق شماره کارت و حساب‌ها انجام می‌دهد و حضور فردی کم رنگ و زیر نظر نظارت جدی تر و با پروتکل بهداشتی رسمی بیشتری انجام می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) سیستان‌ و بلوچستان گفت: طرح «نذر قربانی» به منظور جمع‌آوری نذورات و توزیع گوشت قربانی میان نیازمندان سطح استان اجرا می‌شود.

سیدمهدی عبادی افزود: هموطنان خیّر و نیک‌اندیش ما می‌توانند جهت پرداخت نذورات و مشارکت در این طرح خداپسندانه، به پایگاه‌ها مراجعه کرده همچنین شماره حساب ۰۱۱۰۷۶۹۷۴۹۰۰۱ نزد صندوق ولایت و شماره کارت ۳۴۸۶ – ۵۰۱۶ – ۹۹۷۹ – ۶۰۳۷ برای این منظور در نظر گرفته شده است.

وی افزود: جهت استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها برای نذر قربانی به گروه‌های مختلف از جمله خیران و مشترکان صدقات پیامک ارسال شده و همچنین از ظرفیت شوراها، دهیاری‌ها و معتمدان محلی در سطح شهرستان‌ها استفاده خواهد شد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) سیستان‌ و بلوچستان تصریح کرد: سال‌های گذشته طرح قربانگاه امیرآبادیان را داشتیم که امسال به‌دلیل شرایط ناگوار شیوع ویروس کرونا و ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، این طرح اجرا نخواهد شد و فعلا مجوز تشکیل قربانگاه نداریم.

وی اظهار داشت: مقرر شده تا هر شهرستان یک پایگاه و در کنار آن یک سردخانه برای نگهداری گوشت قربانی داشته باشد زیرا به دلیل رعایت مسائل بهداشتی، گوشت قربانی همان روز توزیع نخواهد شد و با یک روز فاصله زمانی بین نیازمندان توزیع می‌شود.

عبادی با بیان اینکه ادارات شهرستانی موظف هستند تا ساعت ۱۸ روز عید قربان آمار اولیه را گزارش دهند خاطرنشان کرد: پارسال بیش از ۱۳۷ میلیارد ریال نذورات نقدی و غیرنقدی در سیستان و بلوچستان جمع‌آوری شد.

عید قربانی همراه با سلامتی

همه اعیاد و مناسبت‌های که در آیین‌های مختلف جهان وجود دارد برای ایجاد یک حس مشترک، شادی و در نهایت سلامت روح و جسم جمعیت هدفشان است و عید قربان هم از این موضوع مستثنی نبوده و نیست و نحوه برگزاری و پروتکل‌های که باید رعایت شود در صورت عدم توجه می‌تواند کرونا را بر ما چیره و اوضاع کشور را بدتر کند تکلیف سیستان و بلوچستان هم که مشخص است و رنگ کرونایی و مرگ و میر و مبتلایان بالایش اجازه نمی‌دهد ریسک‌پذیری بالایی داشته باشد پس همواره برای خودمان این جمله را تکرار می‌کنیم عید قربان همراه با سلامتی همگانی ارزشمند است.

منبع:ایرنا

325556