با حضور معاون وزیر صورت گرفت؛

تقدیر از برگزیدگان نخستین جشنواره هنری و فرهنگی رمضان در زنجان

برگزیدگان نخستین جشنواره هنری و فرهنگی رمضان با حضور معاون وزیر، تقدیر شدند.
تصویر تقدیر از برگزیدگان نخستین جشنواره هنری و فرهنگی رمضان در زنجان

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، اختتامیه جشنواره فرهنگی و قرآنی رمضان با حضور معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این برنامه گفت: همه بر این گمان هستند که در روایات اسلامی حیات اسلامی و زندگی دنیایی و دون و پست مزمت شده است، اما برخلاف آنچه مقصود است، فکر کرده‌ایم که زندگی زمینی و پست مزمت شده است.

وی با بیان اینکه برای سعادت در زندگی دنیوی و اخروی راهی جز تمسک به قرآن و عترت نداریم، گفت: ما کجا از قرآن اندیشه‌یابی و اخلاق‌یابی کردیم آن هم در عرصه‌های پرتلاطم امروز و این‌ها مواردی است که باید به آن توجه کنیم.

عبدالهادی فقهی‌زاده ضمن تأکید بر جریان‌سازی‌های فکری و فرهنگی صحیح بر آمده از آموزه‌های متعالی و دینی گفت: باید آنچه که ما دنبال می‌کنیم زمینه سازی برای انس کودکان و نوجوانان به الگوهای ناب معرفتی باشد.

وی با اشاره به اینکه امروز جوانان ما مورد تهاجمات فرهنگی دشمنان قرار گرفته‌اند، گفت: دشمنان به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند که عشق فرزندان ما به قرآن کم شود چون عشق به قرآن سبک زندگی اسلامی را تقویت می‌کند و آنها نمی‌خواهند فرزندان ما به این اهداف را دنبال کنند و به آن برسند.

کم‌توجهی به قرآن در جامعه

نماینده ولی فقیه در استان زنجان نیز در این برنامه اظهار کرد: انس با قرآن کریم طبیعی است چون کتاب دینی بوده و در واقع اصل هویت ما محسوب می‌شود.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه قرآن کریم در واقع صحبت کردن با خداوند است، افزود: از همین رو توصیه می‌کنیم که در همه تنگناها توجه و پناه بردن به قرآن در اولویت باشد.

وی با اشاره به سخنان پیامبر اکرم (ص) گفت: اگر ابرهای فتنه بر شما فرود بیایند، قرآن شما را نجات داده و حلال مشکلاتتان خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با توجه به اینکه در جامعه کنونی به لذت بردن از قرآن کم توجهی شده است، اضافه کرد: قرآن خواندن موجب افزایش ایمان، ادب، معرفت و اخلاق خواهد شد و کفر و جدایی از دین و ایمان را از بین می‌برد.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با تأکید بر داشتن وضو در زمان قرائت قرآن کریم بیان کرد: آن شخص که با قرآن مانوس است، روحش با قرآن جلا پیدا می‌کند.

برگزاری 200 برنامه در ماه رمضان

محمدربیع احمدخانی هم در این جلسه با بیان اینکه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان طی ماه رمضان امسال دو برنامه برگزار کرد، افزود: یکی از این برنامه‌ها ششمین جشنواره فرهنگی و قرآنی رمضان بود که در قالب آن ۲۰۰ برنامه در ماه رمضان اجرایی شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه در قالب این برنامه تفسیر قرآن کریم با حضور امام جمعه زنجان انجام شد، تصریح کرد: خوشبختانه حضور امام جمعه موجب پربار شدن این برنامه‌ شد.

وی با اشاره به اینکه دومین برنامه ارشاد در ماه رمضان نخستین جشنواره فرهنگی و قرآنی بود که امروز مراسم اختتامیه آن برگزار می‌شود، افزود: این برنامه با استقبال خوبی از سوی شهروندان مواجه شد.

احمدخانی در ادامه سخنان خود با اشاره به مبحث هویت گفت: هویت در کوتاه ترین تعریف خود به هر آن چیزی از عناصر مادی و معنوی اطلاق می‌شود که به نوعی مرز بین من و دیگری و ما و دیگران را ترسیم می‌کند از این رو هویت ملی باید در بردارنده همه عناصر معرفتی حاضر در جغرافیای فرهنگی ایران باشد و صد البته این جغرافیا بسیار وسیع‌تر از سرزمین ایران به معنای کشور است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: اگر بخواهیم هویت ایرانی را به عناصر سازنده تجزیه کنیم، بی تردید معارف اسلامی و گرایش عمومی عمیق به آن رکن اصلی را تشکیل می‌دهد و بنابراین طبیعی است که هرگونه کنش و واکنش در ساحت عمومی جامعه و هر نوع برنامه طرح یا فعالیتی باید عطف به این مسئله بوده و با در نظر گرفتن فرهنگ عمومی جامعه که همانا مثاتر از تعالیم اسلامی و شیعه اثنی عشری است انجام پذیرد که با این مقدمه کاملا مشخص است که فرهنگ اسلامی صرفا منحصر به برنامه‌های دینی و مذهبی نبوده و با در نظر گرفتن ظرافت‌ها و الزامات خاصی شامل تمامیت برنامه های فرهنگی و هنری می‌شود.

وی افزود: اگرچه ترویج ارزش‌های فرهنگی وظیفه شرعی است و مومنان مکلف به اجرای آن هستند اما بدون تردید نهادهای فرهنگی جامعه نیز در این میان وظیفه خطیری در ترویج و تبلیغ دین اسلام به عهده دارند.

احمدخانی در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی ادارات کل ارشاد در تبلیغ و ترویج دین اسلام با بهره‌گیری از زبان هنر گفت: در همین راستا طراحی اولین جشنواره بهار قرآن یکی از موفق‌ترین برنامه‌های اداره کل بوده است که در ایام ماه مبارک رمضان اجرایی شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: این جشنواره در ایام ماه رمضان در دو بخش دلنوشته ادبی و ترکی و فارسی و ادبی و موضعات قرآن و عترت و تقویت فرهنک رمضان اجرا 148 اثر فاخر به آن ارسال شد.

وی با بیان اینکه به گواه هیأت‌داران برنامه‌ها از سطح کیفی بالایی برخوردار بودند، گفت: امروز علاوه بر منتخبان جشنواره، تعدادی نیز به پاس سال‌ها تلاش در ترویج فرهنگ قرآنی مورد تجلیل قرار می گیرند.

احمدخانی با اشاره به اینکه جشنواره قرآنی تنها بخشی از اقدامات نوآورانه اداره کل در اجرای برنامه‌ها در ماه رمضان بود، گفت: از دیگر برنامه‌هایی که توسط ارشاد در حال اجراست هفتمین جشنواره مطبوعات استان، دومین دوسالانه غزل منزوی، تئاتر غواصان دریادل، اجرای برنامه‌های کمیته فرهنگی کنگره ۳۵۳۵ شهید و همچنین تدوین دایره‌المعارف شهدای استان است.

در پایان این مراسم برگزیدگان نخستین جشنواره فرهنگی و هنری رمضان تقدیر شدند.

منبع: فارس

324855

مطالب مرتبط