معرفی برگزیدگان دومین جشنواره آموزشگاه‌های آزاد سینمایی

گزارشی از آیین اختتامیه دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی در ادامه آمده است.

تصویر معرفی برگزیدگان دومین جشنواره آموزشگاه‌های آزاد سینمایی

به گزارش سایت خبری پرسون، آئین اختتامیه دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی شامگاه گذشته در ایوان شمس با پخش کلیپی از صحبت‌های معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی و دبیر جشنواره آغاز شد.

پس از پخش این کلیپ مهدی شفیعی دبیر جشنواره با ابراز همدردی با مردم فلسطین و محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه غزه اظهار داشت: با تمام جان به سوک کودکان معصوم فلسطینی می‌نشینیم که عطر معصومیت آنها جهان را فرا گرفته است.

شفعی در ادامه گفت: خرسندم که دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی نیز به پایان رسید و حاصل ساعت‌ها تلاش همکاران و داوران را در این جشنواره اکنون می‌بینیم.

پس از سخنان کوتاه شفیعی ضمن گرامیداشت سینماگران فقید سینمای کشورمان معرفی بخش عکس جشنواره آغاز و برگزیدگان این بخش اعلام شد. به این ترتیب در این بخش رویا شهبازاده از آموزشگاه نیک، محمدرضا شهبازیان از آموزشگاه اندیشه‌نو، سمانه نوری وند از آموزشگاه هنرهفتم، مهسا کمالی از آموزشگاه نیک‌پی، سولماز قدرتی از آموزشگاه قاب سفید شایسته تقدیر شناخته شدند و لوح تقدیر دریافت کردند.

پس از آن نیز آواکیان از آموزشگاه دارالفنون، حامد حیدری از آموزشگاه قاب سفید، احمد بلباسی از آموزشگاه دارالفنون، سنا پزشک از آموزشگاه هنر هفتم و فائزه حسن‌زاده از آموزشگاه آبرنگ به عنوان عکاسان برگزیده معرفی شدند.

در ادامه سعید عملی نویسنده "کبوترخانه" از آموزشگاه موج‌نو شایسته تقدیر در بخش برگزیدگان فیلمنامه شناخته شد و وحیده ملاحیدری نویسنده "خنده‌های جباری" از آموزشگاه مکتب یزد جایزه سوم را دریافت کرد، اما جایزه دوم این بخش به علی ملک‌شاهی مقدم نویسنده فیلمنامه "عنابی" از آموزشگاه پلک رسید و الهام میرحسینی نویسنده "روزی که باران بارید" از آموزشگاه مکتب یزد دیپلم افتخار گرفت.

انتقاد از برخی فیلمنامه‌ها

پس از اعلام برگزیدگان و شایسته‌های تقدیر در دو بخش یاد شده اکبر عبدی، بازیگر شناخته شده سینما با اشاره به اهمیت فیلمنامه یا نمایشنامه گفت: اساس و ریشه یک کارهنری فیلنامه یا نمایشنامه هست حالا چه درباره تئاتر صحبت کنیم یا اینکه بخواهیم درباره فیلم حرف بزنیم.

عبدی در ادامه تاکید کرد: ضعف اصلی سینمای ایران اکنون فیلمنامه است و دلیل اینکه به این مرحله رسیدم فقط و فقط بی‌توجهی به موضوع بسیار مهم یا همان اساس کار یعنی فیلنامه است، حالا از "فسیل" یا غیر از آن بگیرید تا برخی فیلم‌های دیگر امروز یا آینده که اکران می‌شود.

وی با اشاره به میزان فروش بالای فسیل تصریح کرد: وقتی از این فیلم انتقاد کردم، گفتند که اگر بد بود چرا اینقدر فروخته؟ در پاسخ می‌گویم مگر نه اینکه ممکن است یک کلیپ را پخش کنید بازدید بسیاری هم داشته باشد؟

این بازیگر پیشکسوت و شناخته شده تئاتر و سینما در پایان خطاب به هنرجویان گفت: تمرکز بالایی بر سناریو و قصه داشته باشید چون این نکته به فرهنگ و سلیقه مخاطب و مردم وصل است.

بعد از سخنان کوتاه اکبر عبدی نوبت به معرفی برگزیدگان و اهدای جوایز بخش فیلم کوتاه رسید و هوشنگ توکلی، سیاوش طهمورث، مسعود آب پرور، قاسم زارع، اصغر فارسی و مهدی شفیعی روی صحنه آمدند. در این بخش شاهین آقازده برای "فاصله رنگی" از آموزشگاه هنر گستر حیایی و و الناز نادریان از آموزشگاه سینماگران مستقل برای "مرا ببوس" لوح تقدیر دریافت کردند و رضا محبعلی از آموزشگاه دارالفنون برای "زیبای زیبا" دیپلم افتخار گرفت.

پس از آن رضا یزدانیان از آموزشگاه ماد برای "کانیبال" و را قاسمی برای "شهر عسل" از آموزشگاه ماد در رشته تصویربرداری لوح تقدیر دریافت کردند و دیپلم افتخار بهترین طراح حنه نیز به حسین رضاییان از آموزشگاه هنرگستر حیایی برای "لیلا" رسید.

سما جعفری از آموزشگاه همای سعادت برای "من هم همینطور" لوح تقدیر بازیگر زن را دریافت کرد و دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن به مریم عابدی برای "لیلا" از آموزشگاه هنر گستر حیایی رسید.

شاهین آقازاده از آموزشگاه هنرگستر حیایی لوح تقدیر بازیگر مرد را برای "فاصله رنگی" گرفت و از سعید ونایی برای «آلزایمر» از آموزشگاه برداشت آخر تقدیر شد.

در ادامه هما زرینی از آموزشگاه شیوا آوا در بخش پویانمایی لوح تقدیر گرفت و دیپلم افتخار بهترین پویانمایی به دانیال محبعلی برای "درخت" از آموزشگاه دارالفنون رسید و در بخش مستند دیپلم افتخار به داریوش کرمیار برای تهیه‌کنندگی «الماس و شیشه» از آموزشگاه دارالفنون رسید.

لوح تقدیر در فیلمنامه نویسی فیلم کوتاه به زهرا نظری برای «آخرین بار» از آموزشگاه 35، دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه به سیدسجاد موسوی برای «زیبای زیبا» از دارالفنون اهدا شد و حسین رضاییان برای "لیلا" از آموزشگاه هنرگستر حیایی و زهرا نظری از آموزشگاه 35 برای "آخرین بار" در بخش کارگردانی لوح تقدیر دریافت کردند و محمدرضا دهستانی از آموزشگاه سینمای مهان برای "بدرقه سکوت" دیپلم افتخار را به نام خود کرد.

هنوز آثار تقلید در سینما مشهود است

پس از اعلام برگزیدگان در این بخش‌ها هوشنگ توکلی بازیگر پیشکسوت ضمن عرض تبریک و تسلیت به شهدای غزه در روزهای اخیر گفت: این نبرد نابرابر قدمتی به بلندای تاریخ دارد و متاسفانه جنایات صورت گرفته در این نبرد نابرابر اینقدر فجیع است که هنرمندان برای به تصویر کشیدنشان همواره با مشکل مواجه هستند و بعضا امکان‌پذیر نیست.

توکلی همچنین با یادی از مرحوم مهرجویی در ادامه افزود: باعث افتخار است که آثار شما را به عنوان یک داور و هنرمند دیدم، اما یک نکته ظریف را باید اشاره کنم که سینما با تقلید وارد ایران شد چون هیچ معلمی در این حوزه نداشتیم. این درحالی است که طی یک قرنی که از ورود سینما به ایران می‌گذرد زحمات زیادی کشیده شده ولی هنوز آثار تقلید نمایان است.

وی تاکید کرد: این تقلید در این زمانی که تجهیزات و امکانات بسیار زیاد است اما باقی مانده است همیشه این سوال وجود دارد که آیا نگاه کردن از روی دست دیگری درست است یا خیر؟ بسیاری به خاطر همین تحقیر شدند. آموزش هنرها اصلا از راه تقلید صورت می‌گیرد اما محتوا چه؟

وی ادامه داد: هنوز از چهل و‌ اندی سال از پیروزی انقلاب فیلمی در تراز جمهوری اسلامی نساخته‌ایم چه بخواهیم چه نخواهیم ایران در محدوده جهان اسلام است. اگر خودمان را به تراز جمهوری اسلامی نرسانیم به جایی نخواهیم رسید. در این جشنواره سه فیلم کپی شده از فیلم اصغر فرهادی دیدم که اصغر فرهادی خودش هم از یک کارگردان ایتالیایی کپی کرده بود اما اگر این راه را ادامه بدهیم به جایی نخواهیم رسید.

در بخش بازیگری محمد خزاعی، داریوش ارجمند، فریبا متخصص، فرهاد قائمیان، جهانگیر الماسی و فرهاد بشارتی برای اهدای جوایز روی صحنه آمدند.

در بخش بازیگری کودک و نوجوان لوح تقدیر به آرنیکا قلیچی از آموزشگاه پانیذ، راحیل فولادی از آموزشگاه پانیذ، روشان‌ برزگر از آموزشگاه پانیذ، نفس محمودی از آموزشگاه پانیذ، آرشین عرب پور از آموزشگاه هنر و سینما، النا شیخی از آموزشگاه بارانا، آراد جعفری بهشتی از آموزشگاه بارانا، تعلق گرفت.

در بخش بازیگری زن لوح تقدیر به غزل عبادی، فاطمه بیات از آموزشگاه هنر گستر حیایی، گلبرگ عبدالهی از آموزشگاه پانیذ، نیوشا فلاحی‌نیا از آموزشگاه پانیذ، ایلوش یزدان‌پناه رسید.

در بخش بازیگری مرد لوح تقدیر به علیرضا دماوندی‌نژاد از آموزشگاه پانیذ، مصطفی باقری از آموزشگاه فرهاد، سینا صفوی فرد از آموزشگاه پانیذ، حسین بهرامی از آموزشگاه سینماگران مستقل، محمد محمدی از آموزشگاه اندیشه ماهان اهدا شد.

منبع: تسنیم

559664