گزارش پرسون از روند کند یک طرح عمرانی کوچک در پایتخت؛

‎بلاتکلیفی در تعریض بزرگراه آیت الله سعیدی / کارگران مشغول کار نیستند!

‎حجم بالای تردد خودرو در معابر شهری از جمله پایتخت همواره ترافیک سنگین را به دنبال آوره است؛ در این میان مدیریت شهری تلاش می کند تا با توسعه حمل و نقل عمومی و احداث معابر گره ترافیک را برطرف کند.
تصویر ‎بلاتکلیفی در تعریض بزرگراه آیت الله سعیدی / کارگران مشغول کار نیستند!

به گزارش سایت خبری پرسون، تعریض معابر موجود یکی از راهکارهای توسعه زیرساختی حمل و نقل شهری به شمار می رود که مدیریت شهری در دستور کار قرار داده است، تعریض بزرگراه شهید همت، حکیم و تهران_ کرج به عنوان معابر مهم و پرتردد شهری است که از سوی شهرداری پایتخت به مرحله اجرا درآمده است.

دراین میان بزرگراه آیت الله سعیدی در محدوده منطقه 9 تهران درست از جنوب میدان آزادی چند ماهی است از سوی شهرداری عملیات تعریض آن آغاز شده ، اما روند کندی را در اجرا می گذراند.

این مسیر تا یک دهه پیش که مسیر ویژه تردد اتوبوس های تندرو (بی آر تی) راه اندازی نشده بود از بزرگراه های با عرض مناسب پایتخت شناخته می شد؛ اما با راه اندازی مسیر دو طرفه اتوبوس های تندرو از عرض کم برخوردار شده و این روزها تنها دو خودرو در موازات یکدیگر می توانند تردد داشته باشند.

باتوجه به موقعیت مکانی این بزرگراه به میدان آزادی مدیریت شهری با تاخیر دست به تعریض این مسیر زده است و این روزها عملیات اجرایی آن آغاز شده که روند فعالیت اش به کندی پیش می رود، در گزارش پیش رو خبرنگار ما به این موضوع پرداخته است.

تعریض خیابان یا احداث مسیر دوچرخه؟

اگر یک خودرو نقص فنی داشته باشد یا اینکه تاکسی بخواهد مسافری را در حاشیه بزرگراه سوار یا پیاده کند به دلیل اینکه این مسیر باریک است ترافیک سنگینی رخ می دهد که جا داشت مدیریت شهری زودتر از این اقدام به تعریض می کرد.

در این میان یکی از رانندگان خط تاکسی مسیر میدان آزادی به محله مهرآباد به خبرنگار ما گفت: همان زمان که شهرداری اقدام به راه اندازی مسیر تردد خودروهای تند رو کرد باید تعریض این مسیر نیز که فضای زیادی برای تردد عابران پیاده در حاشیه بزرگراه وجود داشت صورت می گرفت که متاسفانه این اقدام انجام نشده است.

او ادامه داد: در ابتدای سال جاری بود که شهرداری شروع به تخریب حاشیه بزرگراه کرد تا این خیابان را تعریض کند که هنوز فعالیت عمرانی آن ادامه دارد در حالی که در این مسیر تعریض کمتر از یک کیلومتر در عرض دو متر است.

این راننده تاکسی ادامه داد: البته هنوز معلوم نیست شهرداری به دنبال تعریض این معابر پرتردد خودرو است یا اینکه می خواهد مسیر دوچرخه سواری احداث کند.

یکی دیگر از شهروندان تهرانی که در ایستگاه اتوبوس شمال به جنوب بزرگراه آیت الله سعیدی در انتظار آمدن اتوبوس است به خبرنگار پرسون گفت: اگر یک خودرو نقص فنی داشته باشد یا اینکه تاکسی بخواهد مسافری را در حاشیه بزرگراه سوار یا پیاده کند به دلیل اینکه این مسیر باریک است ترافیک سنگینی رخ می دهد که جا داشت مدیریت شهری زودتر از این اقدام به تعریض می کرد.

او ادامه داد: مسافت مسیر مورد تعریض در حاشیه این بزرگراه مورد استفاده قرار نمی گرفت، چرا که محیط تعریض نه فضای سبز بود و نه پیاده رو،در آن احداث شده بود.

این شهروندان تهرانی خاطرنشان کرد: در حاشیه بزرگراه آیت الله سعیدی دیوارهای بلند محوطه‌ باند فرودگاه مهرآباد است و اصلا تردد عابر پیاده ای از ضلع غربی این بزرگراه به دلیل نبود محله مسکونی صورت نمی گیرد، بنابراین حذف پیاده رو نیز در این مسیر قابل اجراست.

کاهش ترافیک با تعریض بزرگراه

ترافیکی که در این مسیر ایجاد می شود معضلات به مراتب بدتری را از وجود فضای سبز و مسیر عابر پیاده ایجاد می کند، معضلاتی شامل آلودگی صوتی و هوای خودروها، مصرف بالا سوخت و... را در بر خواهد داشت.

یکی دیگر از ساکنان پایتخت که در ضلع شرق بزرگراه در حال قدم زدن در پیاده رو است، به خبرنگار ما گفت: پیاده رو ضلع شرقی این بزرگراه نیز بسیار عریض است و اصلا تردد عابر پیاده با این حجم عرض پیاده رو صورت نمی گیرد، در حالی که محل تردد خودروها در این مسیر تنها از دو لاین صورت می گیرد که در صورت تعریض این خیابان و کاهش عرض پیاده رو شاهد کاهش ترافیک خواهیم بود.

او تصریح کرد: ترافیکی که در این مسیر ایجاد می شود معضلات به مراتب بدتری را از وجود فضای سبز و مسیر عابر پیاده ایجاد می کند، معضلاتی شامل آلودگی صوتی و هوای خودروها، مصرف بالا سوخت و... را در بر خواهد داشت.

این شهروند تهرانی خاطرنشان شد: مقوله احداث و نگهداشت فضای سبز یک امر مهمی در شهر به حساب می آید، اما باید برای آن یک تعریف وجود داشته باشد، فضای سبز موجود در این مسیر در اولویت نیست بلکه تردد آسوده و ایمن شهروندان با خودرو را باید ملاک قرار داد، شهرداری می تواند با حذف فضای سبز موجود در این مسیر هم روان سازی ترافیکی ایجاد کند و هم اینکه در نقاطی که تردد کمتر خودرو در معابر شهری وجود دارد اقدام به احداث فضای سبز کند، در ضمن در فضای سبز این مسیر درخت کهنسالی وجود ندارد که بخواهیم برای حفظ آن تلاش کنیم.

آن طور که خبرنگار پرسون از این محیط بازدید کرده است، کارگران تعریض این معابر مشغول به کار نیستند و تنها در بخشی از این مسیر جدول گذاری حاشیه بزرگراه صورت گرفته و گویا مدیریت شهری انگیزه ای برای سرعت بخشیدن به این مسیر ندارد.

پلیس راهور پیگیر تعریض بزرگراه شد

با پیگیری‌های اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، عملیات تعریض بزرگراه آیت الله سعیدی و یکی از محور‌های پرتراکم شهر تهران آغاز گردیده است.

گویا این تعریض نیز با پیگیری های پلیس راهور توسط شهرداری به مرحله اجرا رسیده است و شهرداری تهران انگیزه ای برای تعریض نداشته است، به طوری که مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ طبق خبری که سرهنگ مصطفی زینی وند اعلام کرد: با پیگیری‌های اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، عملیات تعریض بزرگراه آیت الله سعیدی و یکی از محور‌های پرتراکم شهر تهران آغاز گردیده است.

سرهنگ زینی وند افزود: یکی از محور‌های متراکم شهر تهران، بزرگراه آیت الله سعیدی در حد فاصل میدان آزادی تا میدان فتح (حوزه استحفاظی شهرداری منطقه نه) است.

وی ادامه داد: بررسی‌های متعدد به عمل آمده نشان داد عدم تناسب حجم به ظرفیت در این محور سبب پس زدگی بار ترافیکی بویژه در مسیر جنوب به شمال می‌گردید و باعث اتلاف وقت رانندگان در ترافیک این محدوده می‌شد.

زینی وند گفت: پس از برگزاری نشست‌های مشترک کارشناسی با دست اندرکاران اجرایی شهرداری تهران، عملیات تعریض این معبر در دستور کار قرار گرفته است.

تاسیسات شهری عامل روند کند اجرای طرح

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که پیش از آغاز پروژه انجام شد، احداث کانال اصلی جمع‌آوری آب‌های سطحی در میدان آزادی و بزرگراه آیت‌الله ‌سعیدی بوده که با تکمیل این شبکه، مشکل آب ماندگی میدان آزادی هم مرتفع شده است.

البته در اردیبهشت ماه نیز فرزاد فرهادیان معان فنی و عمرانی شهردار منطقه ۹ گفته بود: طرح تعریض بزرگراه آیت‌الله ‌سعیدی با هدف روان‌سازی جریان ترافیک و کاهش زمان سفر در این محدوده و کاهش حجم ترافیکی در میدان «آزادی» آغاز شده است و در آن ۴ هزار مترمربع به فضای سواره‌رو اضافه خواهد شد؛ هم‌چنین ۱۲۰۰‌مترمربع طول مسیر دوچرخه با هدف تکمیل شبکه حمل‌ونقل پاک ساخته می‌شود که در آن می‌توان میدان آزادی را به محله‌های «فتح»، «شمشیری» و «مهرآباد جنوبی» متصل کرد.

او با اشاره به اینکه این طرح از مهم‌ترین طرح‌های بزرگراهی در غرب پایتخت است که سال‌ها به دلیل وجود معارض‌های تأسیساتی اجرایی نشده بود، افزود: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که پیش از آغاز پروژه انجام شد، احداث کانال اصلی جمع‌آوری آب‌های سطحی در میدان آزادی و بزرگراه آیت‌الله ‌سعیدی بوده که با تکمیل این شبکه، مشکل آب ماندگی میدان آزادی هم مرتفع شده است.

معان فنی و عمرانی شهردار منطقه ۹ ادامه داد: با توجه به طول ۴ کیلومتری بزرگراه و سقف اعتبارات، پروژه در چند فاز تعریف شده است که در فاز نخست آن در محدوده پروژه بزرگراه آیت‌الله ‌سعیدی از میدان آزادی تا میدان فتح، در مسیر حرکتی شمال به جنوب آغاز می‌شود؛ البته امیدواریم تا پایان خردادماه به بهره‌برداری برسد.

324358