به گزارش سایت خبری پرسون، برای توسعه صنعت ریلی کشور باید تولید ریل در کشور بومی شود. این موضوع با توجه به ضرورت نقل و انتقالات سریع و جلوگیری از آلودگی هوا با اهمیت است. قدمت حملونقل ریلی کشور ما به ۱۰۰ سال میرسد.
با این حال صنعت تولید ریل که نیاز به فناوری زیادی ندارد و مواد اولیه آن نیز در کشور موجود است با افتان و خیزانهای زیادی مواجه شده است
تولید ریل، شاهکلید حرکت به سمت توسعه صنعت ریلی بوده و تاکنون سرمایهگذاریهای مناسبی در این زمینه انجام شده و راهآهن جمهوری اسلامی ایران نیز از آن حمایت کرده است. ضمن اینکه احداث خط ریلی جدید، دوخطه کردن و بازسازی خطوط راهآهن نیاز به تولید ریل در کشور را بیشتر میکند به ویژه که از بکارگیری قطارهای پرسرعت در خطوط ریلی زیاد صحبت میشود.
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص اهمیت بومیسازی و ظرفیتهای حوزه ریلی کشور اظهار داشت: توسعه زیرساختهای حمل و نقل و به ویژه توجه به ترانزیت مورد پیگیری ویژه قرار گرفت تا با تسریع در اجرای پروژهها اولاً زیرساختهای حمل و نقلی خود را در کشور تکمیل کنیم و به ظرفیت برسانیم.
وی ادامه داد: برای اولین بار دیپلماسی حمل و نقل را با حمایت و مشارکت و هدایت وزارت امور خارجه با یک رویکرد کاملاً متفاوت در دستور کار قرار دادیم و توانستیم تقریباً با تمام همسایگان خود در منطقه نسبت به انجام گفتگو، ایجاد هماهنگی و تبادل تفاهمنامه دو جانبه و چند جانبه اقدام کنیم.
اسلامی با اشاره به اهمیت دیپلماسی حملونقل، توسعه تبادلات مرزی را مهم توصیف کرد و گفت: توسعه راههای ترانزیتی و افزایش ظرفیت پایانههای مرزی یکی از مسائل راهبردی است که وزارت راه و شهرسازی به آن توجه ویژهای دارد.
وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه امسال اولین برنامه ورود الحاق ناوگان ریلی تولید داخل را به شبکه ریلی برگزار میکنیم، گفت: نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ رشد آنچنانی در این موضوع رخ نداده است اما به یک جریان پایدار تبدیل شده است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در چند سال اخیر به دلیل نوسانات اقتصادی پروژههای عمرانی آسیب دیدهاند اما وزارت راه و شهرسازی موفقترین دستگاه در جذب منابع مالی پروژههای عمرانی بود.