با توجه به وجود کم‌آبی‌های امسال محقق شد:

تامین آب شرب حیات وحش زنجان

با توجه به وجود کم‌آبی‌های امسال از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست این استان آب شرب حیوانات حیات وحش استان زنجان تامین شده است.

تصویر تامین آب شرب حیات وحش زنجان

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، رییس منطقه حفاظت شده سرخ آباد زنجان، گفت: با توجه به تدابیر اندیشیده شده از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان و محیط‌ بانی منطقه حفاظت شده سرخ آباد، وحوش این منطقه به لحاظ دسترسی آسان به آب شرب مورد نیاز در این فصل از سال، هیچ مشکلی ندارند.

وی با بیان اینکه کم آبی و تشنگی می تواند در انقراض گونه‌های جانوری نقش برجسته داشته باشد، اظهار داشت: اگر حیات وحش به آب شرب دسترسی نداشته باشد در این صورت تشنگی آنها را از زیستگاه اصلی خود دور ساخته و موجب آوارگی و مرگ تلخ و ناورانه می‌شود.

عباسی، تصریح کرد: آب شرب آهوان دشت سهرین که از گونه‌های شاخص این منطقه می باشد فراهم است چراکه در غیر این صورت برای یافتن جرعه‌ای آب به حاشیه روستاها، شهرها و جاده‌ها، پناه می‌آورند که در نهایت نیز منجر به آوارگی و تلفات جانی می‌شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ماهنشان نیز گفت: حیات وحش این منطقه از استان زنجان نیز در آب مورد نیاز خود هیچ مشکلی ندارند و این اداره به منظور تامین این ماده حیاتی از سال‌ها قبل آبشخورهایی را ایجاد کرده است تا در فصول گرم سال بتوانند از نعمت آب برخوردار باشند.

محرمعلی عزیزی افزود: وجود ۲ مخزن ۲۰ هزار لیتری آب به منظور تامین آب شرب حیات وحش، پرآب بودن آبشخورهای ایجاد شده و همچنین وجود یک مخزن آب ۱۰ هزار لیتری برای مقابله و اطفا اتش‌سوزی‌های احتمالی، هرگونه دغدغه و نگرانی ها را از میان برده است.

وی، تصریح کرد: مرگ حیات وحش ضربه و آسیب جدی به طبیعت می‌زند چراکه گونه‌های جانوری جزئی از آن هستند و بدون وجود آنان زیبایی‌ها به چشم نیامده و طبیعت سرزنده و با نشاط باقی نمی‌ماند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طارم نیز گفت: در حال حاضر حیات وحش این منطقه به لحاظ وجود آب شرب مشکلی ندارند و اگر هم از این بابت احساس تهدید و خطر شود در این صورت بلافاصله نسبت به تامین آب شرب اقدام می شود.

سید سعید موسوی، افزود: وجود آبشخورهای طبیعی و مصنوعی در مسیر تردد حیات وحش به همه دغدغه‌ها و نگرانی‌ها خط بطلان کشیده است و به هیچ وجه خطر بی‌آبی و تشنگی و در نهایت ترک زیستگاه‌های اصلی با هدف یافتن این ماده حیات بخش، آنها را تهدید نمی‌کند.

وی، اظهار داشت: از عموم مردم انتظار می رود در همه فصول سال که مشکلات خاص به خود را دارند با حیات وحش، مهربان و دلسوز باشند و اگر بچه جانوری را رها شده در طبیت می‌بینند به هیچ وجه دست به آنها نزده و یا با خود نبرند و یقین بدانند که مادر آنها در همان نزدیکی است و به حتم به نزد بچه‌هایش باز خواهد گشت.

منطقه حفاظت شده سرخ آباد در شهرستان‌های زنجان و طارم به مساحت ۱۲۲ هزار و ۶۱۸ هکتار از سال ۱۳۷۵ تحت حفاظت محیط زیست زنجان قرار گرفته و آهو، پلنگ، پازن، گراز، خرس قهوه ای، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم و اسبله، نیز از جمله جانوران این منطقه است.

در منطقه حفاظت شده انگوران از توابع شهرستان ماهنشان نیز قوچ و میش ارمنی و پازن، خرس قهوه ای، روباه معمولی، سیاهگوش، سمور سنگی، کبک دری، کبک چیل، باقرقره، سار، دال، شاه بوف، غاز خاکستری، تنجه، آنقوت، حواصیل، خوتکا، اگرت بزرگ، افعی زنجانی، لاک پشت افغانی و ماهیانی از جمله سفید رودخانه‌ای، سس، زرده پر، زیست می‌کنند.

منطقه شکار ممنوع فیله خاصه نیز که از توابع بخش قره پشتلو و زنجانرود شهرستان زنجان است از سال ۸۶ جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن ۱۱۰ هزار و ۵۳۲ هکتار بوده و آهوی ایرانی، گراز، سمور سنگی، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد.

منطقه شکار ممنوع خرمنه سر نیز که از اول آبان سال ۸۱ شکار ممنوع اعلام شده و حیات وحش آن شامل کل و بز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سیاه گوش، گرگ، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه بوف، عقاب طلایی و انواع پاسری فرمها است.

منطقه شکار ممنوع خراسانلو که با منطقه حفاظت شده باشگل تاکستان همجوار است زیستگاه قوچ و میش ارمنی والبرزی، خرس قهوه ای، پلنگ، سیاه گوش، خوک، گرگ و انواع پرندگان ازجمله کبک معمولی، کرکس، قرقی، سینه سرخ ایرانی، دلیجه، سارگپه و پناهگاه حیات وحش انگوران نیز محل زیست پازن، خرس قهوه‌ای، گرگ، سیاه گوش، شنگ، کفتار، روباه معمولی، کبک دری، کبک، دلیجه، عقاب، شاهین، اگرت بزرگ، انواع کوکرها، خوتکا، اردک سرسبز، درنا، باکلان، حواصیل، افعی زنجانی، افعی دماوندی، کورمار، لاک پشت برکه ای و ماهیانی چون زرده پر، سس ماهی، سفید رودخانه‌ای و اسبله، است.

منبع: ایرنا

322640