۳۰ درصد آب شرب پایتخت در شبکه انتقال هدر می‌رود/خطوط لوله‌ انتقال آب شهر تهران مربوط به ۷۰ سال پیش است

یک کارشناس محیط زیست گفت: تنها با کاهش ۱۰ درصدی هدر رفت آب شرب پایتخت در شبکه انتقال، می‌توان تهران را از همه طرح‌های انتقال آب بی‌نیاز کرد.
تصویر ۳۰ درصد آب شرب پایتخت در شبکه انتقال هدر می‌رود/خطوط لوله‌ انتقال آب شهر تهران مربوط به ۷۰ سال پیش است

به گزارش سایت خبری پرسون، علی‌رغم تقویت سامانه‌های بارشی در استان‌های کشور طی زمستان جاری، بر اساس داده‌ها و اطلاعات بارش‌های سازمان هواشناسی کشور از ابتدای سال جاری آبی تا 25 بهمن بارش در تمام استان‌ها نسبت به دوره بلندمدت کاهش یافته و در مقایسه با دوره بلندمدت 49.4 درصد کاهش یافته است.

وضعیت پروژه 600 واحدی مسکن ملی واوان اسلامشهر پس از 4 سال اسفبار است +تصاویر

واضح است که با این کاهش حدود 50 درصدی بارش‌ها تابستان سختی در انتظار کشور خواهد بود که بی‌شک برای عبور از این تابستانه داغ نیاز است که از همین الان چاره کار کنیم.

در این رابطه، محسن موسوی خوانساری؛ کارشناس محیط زیست به تسنیم گفت: متاسفانه طی سال‌های اخیر دیده‌ایم که در موضوع تامین آب تهران و دیگر کلان‌شهرهای کشور مسئولین ما از جمله وزارت نیرو اقدامات مناسبی را در کاهش مصرف آب انجام نداده‌اند و در واقع ذهن آنها متمرکز بر تامین آب است و هنوز به روش‌های قدیمی سخت‌افزاری پرهزینه اتکا می‌شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در مصاحبه اخیر رییس شرکت آب و فاضلاب تهران دیدیم که ایشان سه راهکار را برای تامین آب شرب شهروندان تهرانی ارائه دادند که یکی بحث تامین آب از نشت آب سد لار، موضوع دیگر انتقال آب از ارتفاعات 2 هزار، ‌3 هزار و مورد سوم تأمین آب از چاه‌ها بود. این در حالی است که ما باید روش‌های سخت‌افزاری تأمین آب را به دلایل متعدد از جمله هزینه‌های زیادی که دارند و هم اینکه کشور ما دیگر جایی برای کارهای سخت‌افزاری ندارد کنار بگذاریم و به دنبال روش‌های نرم‌افزاری باشیم.

این کارشناس با انتقاد از اطلاع‌رسانی درخصوص شرایط وخیم تأمین آب تهران در رسانه ملی گفت: متاسفانه در این شرایط که تنها 200 میلیون متر مکعب در سدهای تامین کننده آب تهران وجود دارد و این شرایط مشکل جدی را در فصل تابستان ایجاد خواهد کرد، اطلاع‌رسانی درستی را در صدا و سیما نمی‌بینیم و انگار کسی نمی‌خواهد مردم را از این مورد آگاه کند.

موسوی خوانساری در رابطه با راهکارهای سازگاری با کم‌آبی پیش‌روی پایتخت گفت: به عنوان مثال نصب تجهیزات کاهش مصرف آب بر روی شیرهای منازل، مجتمع‌های مسکونی، پادگان‌ها، مساجد، دانشگاه‌ها، ادارات دولتی و... می‌تواند بسیار مهم باشد چرا که به واسطه این تجهیزات 50 درصد مصرف آب کاهش پیدا می‌کند. شاید در منازل شخصی مردم بحث هزینه این تجهیزات را مطرح کنند اما نصب آنها در ادارات دولتی و موارد مذکور کاملاً قابل اجراست. آگاهی‌رسانی در این خصوص بسیار مهم است و باید در رادیو تلویزیون ما مطرح بشود.

وی افزود: استفاده از این تجهیزات در قانون بهینه‌سازی مصرف آب شرب تصویب شده است و ما استانداردهای بسیار خوبی هم برای کاهش مصرف داریم و مرکز تحقیقات شرکت آب و فاضلاب روی اینها کار کرده اما متاسفانه هیچگونه اقدامی انجام نشده است و همچنان تنها به دنبال طرح‌های نجومی مثل انتقال آب از ارتفاعات زیبای 2 هزار، 3 هزار شهرستان چالوس و تنکابن و رامسر هستیم که این کار به هیچ‌وجه به صرفه نیست.

کارشناس محیط زیست بیان کرد: مورد دیگری که می‌شود اصلاح کرد، خطوط لوله‌ انتقال آب شهر تهران است که مربوط به 70 سال پیش بوده و نشت لوله‌ها حدود 30 درصد است که در واقع باعث می‌شود 30 درصد از آب شرب تهران در جریان انتقال هدر برود.

موسوی خوانساری خاطرنشان کرد: درحال حاضر در مرحله انتقال آب شرب در تهران 30 درصد تلفات آب داریم که اگر تنها 10 درصد آن مدیریت شود، دیگر نیازی به اجرای پروژه‌هایی که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست. یعنی اگر با یک سری اقدامات که نمونه آن را در کشورهای همسایه دیده‌ایم تنها درصد از این پرتی آب را کم کنیم، بیش از 150 میلیمتر مکعب از این محل برای مصرف آب شور به شهروندان تهران ذخیره می‌شود و اگر این اتفاق بیفتد دیگر هیچ نیازی به هزینه کردن و انتقال آن از جنگل‌های بکر 2 هزار، 3 هزار به تهران نخواهد بود.

منبع: رکنا

600455

مطالب مرتبط