یک مقام مسئول در گفت وگو با پرسون مطرح کرد؛

تعاونی ها موتور محرک اشتغالزایی/ جذب سرمایه نیاز اساسی بنگاه های خصوصی

تعاونی ها نقش بسزایی در اقتصاد کشور دارند، چرا که سرمایه این مجموعه ها متشکل از اندک سرمایه جمعی صورت می گیرد و یک بنگاه اقتصادی را فراهم می کند، بعدازپیروزی انقلاب اسلامی نگاه قابل توجهی به فعالیت تعاونی ها صورت گرفته به طوری که تعاونی ها در حوزه های شامل مسکن سازی، فروشگاه، تولید محصولات کشاورزی، صنعتی و...، روی آوردند.
تصویر تعاونی ها موتور محرک اشتغالزایی/ جذب سرمایه نیاز اساسی بنگاه های خصوصی

به گزارش سایت خبری پرسون، یکی از ویژگی فعالیت تعاونی ها حذف واسطگران است که موجب کاهش قیمت تمام شده کالا برای مصرف کننده را به وجود می آورد از سوی دیگر تعاونی ها در حوزه های مختلف اقتصادی با هدف کسب درآمد، اشتغالزایی و افزایش تولید فعالیت دارند، این تشکل های اقتصادی مردمی در حوزه تولید، صنعت، کشاورزی، مسکن و...فعالند.

فعالیت تعاونی در اقتصاد تنها مختص کشورمان نیست بلکه سایر کشورهای جهان نیز با راه اندازی تعاونی کام بلندی در اقتصاد شان برداشته اند، در کشورما نیز از گذشته های دور به ایجاد تعاونی ها تمرکز داشته اند و اوج فعالیت تعاونی ها را می توان به دو دهه ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی در کشور یعنی سال های ابتدایی 60 تا انتهای دهه 70 نام برد؛ اما در چند سال اخیر برخی از تعاونی های کشور به دلایل گوناگون رو به تعطیلی رفته اند و اندک تعاونی دیگر سرپا است و با مشکلات گوناگون دست و پنجه نرم می کنند.

خبرنگار اقتصادی پرسون به سراغ بهمن عبدالهی رئیس اتاق تعاون ایران رفته است تا مشکلات موجود تعاونی ها را جویا شود.

فعالیت 50 درصد تعاونی ها در حوزه کشاورزی

او در این باره گفت: 95 هزار تعاونی فعال در کشور وجود دارد؛ البته بیش از این تعداد تعاونی در اتاق ثبت شده است که بخشی از این تعاونی ها به دلیل شرایط اقتصادی و کرونا با مشکل مالی مواجه اند و فعالیت شان متوقف شده است.

وی افزود: 50 درصد تعاونی های فعال کشور در حوزه کشاورزی و صنعت مشغول به کار هستند از همین رو جهش قابل توجهی در حوزه افزایش تولیدات در سال های اخیر از سوی تعاونی ها شکل گرفته است؛ همچنین در زمینه دام و طیور و آبزی پروری اقدامات ارزشمندی انجام شده و تلاش شده تا پایان سال جاری در میزان تولیدات این حوزه افزایش چشمگیری صورت بگیرد.

اشتغالزایی یک میلیون و 750 هزار نفری در تعاونی ها

شرکت های تعاونی به نوعی خصوصی هستند به همین خاطر توان رقابت با بنگاه های اقتصادی دولتی را ندارند و سومین مشکل نیز مربوط به شرایط اقتصادی موجود در کشور، گرانی و کمیاب شدن مواد اولیه که فعالیت تعاونی ها را محدود کرده است و امیدواریم با برنامه ریزی هایی که دلتمردان انجام می دهد این مشکلات برطرف شود تا جلو افزایش بی رویه قیمت ها گرفته شود و با حمایت بانک ها از بنگاه های اقتصادی تعاونی بتوانیم مشکلات حوزه تعاون کشور را برطرف کنیم.

رئیس اتاق تعاون ایران تصریح کرد: اشتغالزایی بسیار مناسبی در تعاونی ها صورت گرفته است، طبق آمار یک میلیون و 750 هزار نفر در تعاونی های سراسر کشور مشغول به کار هستند و جمعیت قابل توجهی از کشور از مسیر تعاونی ها امرار معاش می کنند که حدود 8تا 9 درصد جمعیت اشتغال کشور در تعاونی ها مشغول به کار هستند و در صورت توجه بیشتر دولت به بخش تعاونی اشتغالزایی بیشتر در تعاونی ها رخ خواهد داد.

عبدالهی یادآورشد: بزرگ ترین مشکلات این روزهای تعاونی ها همانند سایر بنگاه های اقتصادی موضوع تامین منابع بانکی است، در حال حاضر یک بانک توسعه تعاون وجود دارد که این بانک کاملا دولتی است و وظیفه حمایت از تعاونی ها را دارد، که متاسفانه این بانک به عنوان کوچک ترین بانک دولتی کشور به حساب می آید و سرمایه و درآمد کافی ندارد تا بتواند از تعاونی ها حمایت کند و خیلی نتوانسته است تعاونی ها را پشتیبانی کند و همان طور که همگان می دانند مشکل اصلی تعاونی ها نقدینگی است.

وی دومین مشکل صد راه فعالیت تعاونی ها را مربوط به دولتی بودن اقتصاد کشور دانست، افزود: شرکت های تعاونی به نوعی خصوصی هستند به همین خاطر توان رقابت با بنگاه های اقتصادی دولتی را ندارند و سومین مشکل نیز مربوط به شرایط اقتصادی موجود در کشور، گرانی و کمیاب شدن مواد اولیه که فعالیت تعاونی ها را محدود کرده است و امیدواریم با برنامه ریزی هایی که دلتمردان انجام می دهد این مشکلات برطرف شود تا جلو افزایش بی رویه قیمت ها گرفته شود و با حمایت بانک ها از بنگاه های اقتصادی تعاونی بتوانیم مشکلات حوزه تعاون کشور را برطرف کنیم.


اقتصاد کشور از دولتی به سمت تعاونی شدن برود


به باور کارشناسان با توجه به روحیات اجتماعی و فرهنگی در ایران، این بخش در صورتی که تقویت شود می‌تواند بسیار کارآمدتر از بخش دولتی در عرصه اقتصادی کشور نقش آفرینی کند.

بخش تعاون در همه دنیا هم یکی از پایدارترین بخش‌ها خصوصاً در حوزه اشتغالزایی است؛ در علم جدید اقتصاد هر پدیده و نهادی که بتواند با جذب سرمایه‌های خرد، تشکیل هلدینگ‌های با‌سرمایه متوسط و کلان بدهد، باید به شدت تقویت شود. از این منظر است که بخش تعاون در ایران از آنجایی که کارآیی انجام چنین فرآیندی را دارد و تجربیات گذشته هم نشان داده مردم به این بخش اعتماد دارند، بنابراین باید به شدت مورد حمایت قرار گیرند.

گفتگو از: محمد خادمی

322503