به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، ارتقای مهارتهای فردی و اجتماعی جوانان و نیز استفاده هرچه بیشتر از ظرفیتهای عظیم نیروی جوان، مستعد و تحصیلکرده کشور در راستای تحقق توسعه پایدار فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، ورزشی، کارآفرینی و اشتغال، یکی از اهداف تفاهمنامه منعقده بین وزارت ورزش و جوانان و جهاددانشگاهی است.
در این راستا، مرکز نوآوری و شکوفایی جهاددانشگاهی زنجان (منش)، موضوعاتی از قبیل مشارکت در برگزاری نشستهای تخصصی، همایشها، سمینارها، کارگاهها، دورههای آموزشی، فرهنگی، کارآفرینی و اشتغال، همچنین استفاده از توانمندیهای علمی، تخصصی و تجربیات جهاددانشگاهی را در راستای اهداف و برنامههای توسعهای حوزه جوانان بر عهده دارد.
برگزاری کارگاهها و رویدادهای آموزشی کارآفرینی و مهارتهای کسب و کار ویژه جوانان علاقهمند به کارآفرینی در حوزههای مختلف از قبیل رویداد «تازهشو» یکی از این برنامههای تدوین شده است.
در حاشیه این کارگاه یک طراح فرش با بیان اینکه ۳۵ سال است که در حوزه تولید و طراحی فرش فعالیت میکند، بیان کرد: همین علاقه سبب شد که در کنار کار طراحی به سمت تولید فرش نیز حرکت کنم.
ناصر حسینخانی که از موسسان خانه طراحی فرش نیز به شمار میرود، اظهار کرد: اولین چیزی که باعث ورودم به این حرفه شد علاقه خاصی بود که به هنر طراحی به ویژه طراحی فرش داشتم که با توجه به همین موضوع خانوادهام از مشوقان اصلی برای ورود به دنیای طراحی فرش بودند.
وی با اشاره به اینکه نحوه آموزشهایش برای آغاز کار به صورت استاد - شاگردی بوده اما به مرور نحوه آموزشها را نیز به صورت علمی دنبال کرده است، گفت: در زمانهای مانند گذشته کلاسهای دانشگاهی و یا کارگاههای آموزشی در حوزه طراحی فرش دایر نبود اما با توجه به پتانسیلهای موجود در حوزه فرش به مرور کارها به سمت علمی شدن پیش رفته است.
این طراح فرش با یادآوری اینکه طراحی نقشه در اوایل کار از روی سایر نقشههای موجود در بازار انجام میشد، تصریح کرد: پس از مدتی که طراحی از روی نقشههای موجود را کنار گذاشته و شخصاً وارد عرصه طراحی با طرحهای نو و خلاقانه شدم.
حسینخانی با توضیح این مطلب که برای موفقیت در حوزه طراحی فرش، خلاقیت حرف اول را میزند، تاکید کرد: اولین شرط ورود افراد به دنیای فرش نیز علاقه است، زیرا همین علاقه سبب ایجاد انگیزه میشود.
این کارآفرین با بیان اینکه در حوزه طراحی فرش بیش از ۳۰ شاگرد را تربیت کردهام، یادآور شد: در حوزه تولید فرش نیز سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر با ما کار میکنند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با توجه به برخی از مشکلات تولید فرش به صورت کارگاهی به صرفه نیست، توضیح داد: بیشتر تولیدات به صورت خانگی است که در این راستا نیز کل استان را تحت پوشش داریم.
حسینخانی با بیان اینکه در مناطق روستایی گرایش به حوزه فرش کمتر از مناطق روستایی است، ادامه داد: با توجه به وجود برخی از مشکلات و نیز علاقه به پشت میزنشینی در حال حاضر جوانان رغبتی برای ورود به حوزه فرشبافی ندارند.
این کارآفرین با بیان اینکه یکی از چالشهای پیش روی حوزه فرش زنجان این است که تولید کننده پشم و ابریشم در استان نداریم و اکثر افراد فروشنده هستند، یادآور شد: برای تولید فرش در استان ابریشم مورد نیاز از شهرستان کاشان و پشم نیز اغلب از یزد تهیه میشود.
وی با تاکید بر اینکه برای ورود به دنیای فرش در کنار علاقه شناخت از کار و کسب تخصص نیز لازم است، تصریح کرد: برخی از افراد تنها برای سرمایهگذاری و بدون شناخت وارد این حوزه میشوند که همین موضوع ممکن است سبب از بین رفتن سرمایه آنان شود.
حسینخانی با تاکید بر اینکه کلاسهای آموزشی که در جهاددانشگاهی برگزار میشود، میتواند یکی از استارتهای خوب برای ورود به دنیای فرش باشد، تصریح کرد: برای موفقیت در زمینه فرش در کنار استاد - شاگردی باید به صورت علمی نیز وارد این حوزه شد.
وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که سبب شده طی سالهای اخیر کمتر جوانان به سمت حوزه فرش بافی روی بیاورند و حمایت نشدن از فرشبافان است، تصریح کرد: به علت تحریمها و بروز مشکلاتی در زمینه جابهجایی پول مشکلاتی در حوزه فروش فرش نیز مشاهده میشود.
حسینخانی با بیان اینکه بیشترین زحمت تولید فرش به عهده بافنده است اما سود اصلی نصیب تاجر میشود، اضافه کرد: حاشیههای بازار از جمله وجود دلالی همواره تولیدکنندگان را رنج میدهد.
این کارآفرین با اشاره به اجرای طرح بیمه قالیبافان و مشکلات ساختاری و نیز کمبودهای بودجه در حوزه اجرای این طرح، متذکر شد: تعیین نکردن درست افرادی که میتوانستند از این طرح بهره ببرند سبب استفاده افرادی با شغلهای مختلف از بیمه قالیبافی شد که همین موضوع موجب به وجود آمدن چالشها و مشکلات فراوانی در حوزه بیمه فعالان این رشته شده است.
این کارآفرین با تاکید بر اینکه قبلاً فرش به صورت صنایعدستی بود اما در حال حاضر به هنر صنعت تبدیل شده و زیرمجموعه صنعت معدن و تجارت است، ادامه داد: برخی از سیاستهای غلطی که در حوزه فرش وجود دارد سبب شده که صنعت فرش در ایران ضعیف شود.
وی با بیان اینکه یکی از مزیتهای تولید فرش این است که بافنده با خاطری آسوده، کمترین هزینه و با کمترین خطر میتواند در این حوزه مشغول باشد، یادآور شد: هر چه سایز فرش بزرگتر باشد، حاشیه سود خوبی نصیب بافنده خواهد شد.
حسینخانی با بیان اینکه ما بافندههای بالقوه زیاد و بازارهای خوبی نیز داریم که نیاز به حمایت دارند، تصریح کرد: دولت در بحث بازاریابی، بازارشناسی و حمایت از بافندگان و نیز برگزاری جشنوارههای مختلف داخلی و خارجی میتواند به رونق صنعت صنعت فرش در کشور کمک کند.
این طراح فرش با بیان اینکه مشتریان اصلی فرش ایران کشورهای عربی، روسیه، کشورهای اروپایی و حتی آمریکا است، خاطرنشان کرد: هر کشور نقشه خاص خود را دارد و بسته به سلیقه نسبت به خرید فرش از ایران اقدام میکند.
منبع: ایسنا