در گفت‌‌وگو با پرسون مطرح شد؛

تفکیک زباله؛ میان‌بر کاهش دفع پسماند و حذف آن در آینده / ابهررود به یک زباله‌گاه تمام عیار تبدیل شد

کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست استان زنجان اجرای تفکیک زباله را راه نجاتی برای به حداقل رساندن دفع پسماند و حذف آن در آینده خواند و گفت: اهمیت تفکیک زباله از مبدا کاملا روشن است.
تصویر تفکیک زباله؛ میان‌بر کاهش دفع پسماند و حذف آن در آینده / ابهررود به یک زباله‌گاه تمام عیار تبدیل شد

تقی سالک در گفت‌ وگو با رسانه سایت خبری پرسون، به اهداف کلی طرح تفکیک زباله اشاره و اظهار کرد: اهداف کلی طرح تفکیک زباله را می‌توان بهبود روش ذخیره‌سازی، جمع‌آوری و بازیافت پسماندها، خالص‌سازی پسماندهای تر برای تولید کمپوست مرغوب، خالص‌سازی پسماندهای خشک (مواد مصنوعی) برای بازیافت و بازگشت بهینه این گونه مواد به چرخه تولید، جلوگیری از هدر رفتن سرمایه‌های ملی و کمک به اقتصاد کلان کشور، به حداقل رساندن دفع پسماند و حذف آن در آینده، ارتقا سطح کیفیت خدمات شهر، حفظ محیط زیست و جلوگیری از تولید و انتشار آلودگی‌ها و ارتقا سطح فرهنگ عمومی در برخورد با پسماندها عنوان کرد.

وی در خصوص لزوم و اهمیت اجرای طرح تفکیک زباله تاکید کرد: عدم تفکیک زباله مساوی است با عدم کارکردهایی که گفته شد، پس اهمیت تفکیک زباله از مبدا کاملا روشن است و اهمیت این مهم بر هیچ کس پوشیده نیست. لذا لازم است که این موضوع مورد توجه ویژه مسیولان امر قرار گیرد و با جدیت هرچه تمام‌تر اجرا گردد.

کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست استان زنجان با اشاره به اینکه توسعه شهرها، افزایش جمعیت و تغییرات شیوه‌های زندگی از جمله الگوهای مصرف، مشکلات و معضلات متعدد و متنوعی ایجاد کرده است که چاره‌اندیشی و تلاش برای مقابله با آنها اجتناب‌ناپذیر است، بنابراین سهم کلان‌شهرها در تبعات زندگی شهری بیش از روستاها و شهرهای کوچک است؛ افزود: طرح تفکیک زباله از مبدا می‌تواند بخش زیادی از مشکلات را حل کند و همچنین جمع‌آوری زباله‌ها به صورت تفکیک شده و جداگانه نقش موثری در کاهش اثرات سو زیست‌محیطی و پاسخگویی به بخشی از هزینه‌های سنگین دفع زباله دارد.

سالک با تاکید بر اینکه همان‌طورکه پیش‌تر نیز گفته شد در حال حاضر به طور متوسط روزانه ۲۷۰ تن زباله در سطح شهر زنجان تولید می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه جمع‌آوری این زباله‌های تولید شده به شکل سنتی صورت می‌گیرد و تاسف بارتر اینکه این میزان زباله به تنها زباله‌گاه شهر در محل مهترچای انتقال می‌یابد، این درحالی است که این زباله‌گاه هیچ سامانی ندارد و به شکل نامناسبی اداره می‌شود.

وی درخصوص سایر مشکلات زباله‌گاه مهترچای هشدار داد: فرسوده بودن ماشین‌آلات شهرداری جهت دفن احتمالی زباله‌ها، عدم مدیریت مناسب، ورود زباله‌گردها، عدم وجود ماشین‌آلات بازیافت و کارخانه‌های مرتبط از جمله مشکلات اساسی این زباله‌گاه به شمار می‌رود.

کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست استان زنجان افزود: البته زباله‌گاه‌هایی در هریک‌ از شهرستان‌های استان نیز وجود دارد که وضعیت آنها به مراتب بدتر از زباله‌گاه زنجان‌ است. و بدتر از این وضعیت ابهررود است که یکی از رودخانه مهم استان زنجان است اما متاسفانه این رودخانه در غفلت مسئولان شهری شهرستان ابهر به یک زباله‌گاه تمام عیار تبدیل شده است.

سالک با بیان اینکه در شهرستان خدابنده نیز اوضاع فاجعه‌بار است، تصریح کرد: تکلیف زباله‌های سرگردان در برخی از مناطق خدابنده مشخص نیست، سجاس یکی از شهرهای این منطقه است که زباله‌های آن به شیوه بسیار نامناسب روی تپه‌ای رها می‌شود، که از اجرای تفکیک زباله و از فرایند بازیافت هیچ خبری نیست. متاسفانه شرایط در سایر شهرستان‌ها نیز فاجعه‌بار است .

فاطمه شمشیرگر -استان زنجان

321764