کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست:

پسماندهای صنعتی در زنجان به یک موضوع لاینحل تبدیل شده است

استان زنجان سالیان سال است که با مشکلی به نام پسماندهای صنعتی دست و پنجه نرم می کند. این پسماندها حاوی فلزاتی مثل روی، سرب، کادمیم، نیکل، کبالت و آهن هستند.
تصویر پسماندهای صنعتی در زنجان به یک موضوع لاینحل تبدیل شده است

به گزارش سایت خبری پرسون از استان زنجان، فلزات به صورت فعال و قابل حل در مواد باطله‌ها وجود دارند، این فلزات به خصوص سرب، کادمیم و نیکل به حدی خطرناکند که می‌توانند سلامت مردم را به خطر بیندازند. در بررسی‌های زیست محیطی انجام شده در شهرک تخصصی روی و اطراف کارخانجاتی مثل سرب و روی کالسمین نیز وجود این عناصر خطرناک بالاتر از حد استاندارد تایید شده است.

ما برای کسب نظر کارشناسی در خصوص این پسماندها و چند و چون آن به سراغ کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست رفته و با ایشان به گفتگو نشسته ایم.

کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست با بیان اینکه متاسفانه در سال های اخیر پسماندهای صنعتی در زنجان به یک موضوع لاینحل تبدیل شده گفت: این مهم مورد مناقشه گروه های هوادار محیط زیست، مقامات استانی و صاحبان کارخانه های فراوری سرب و روی قرارگرفته است.

تقی سالک با اشاره به اینکه با ورود دستگاه قضایی و تعیین تکلیف پسماندهای موجود در شهرک روی قضیه کمی فیصله یافت اظهار کرد: البته طرح انتقال این پسماندها و پسماندهای جدید به اراضی سردهات علیرغم مطالعات انجام شده بامحوریت دانشگاه زنجان نتوانست نگرانی حامیان محیط زیست را برطرف کند.

وی افزود: عدم انتشارمطالعات مکانیابی روستای سردهات شائبه معامله پنهانی و عدم صلاحیت مطالعه کنندگان را در بین فعالین زیست محیطی ایجادکرد و این مسئله همچنان ادامه دارد.

کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست با تاکید بر اینکه انچه اهمیت دارد مدیریت علمی و نظارت همه‌جانبه بر تولید، دپو، انتقال و چگونگی وضعیت شیرابه های این پسماندهای صنعتی است تصریح کرد: چنانچه این امر صورت نگیرد در اینده ممکن است فاجعه انسانی بوقوع پیوندد.

سالک بحث پسماندهای سمی و صنعتی را جدا از پسماندهای شهری وخانگی دانست و گفت: پسماندهای صنعتی به لحاظ داشتن ترکیبات خطرناک که در ماهیت انهاست از زمان استحصال به عنوان یک ماده سمی به حساب می ایند و باید ازهمان ابتدا پروتکل های ملی و بین المللی را در مورد انها رعایت کرد زیرا چنانچه این پسماندها جایی دپو شوند و مدیریت روی انها صورت نگیرد عملا مرگ‌ تدریجی انسانها را به لحاظ گسترش امراض و بیماری های صعب العلاج باعث خواهند شد.

وی ادامه داد: متاسفانه باید بگویم استان زنجان با داشتن کارخانه های متعدد فراوری روی و گسترش صنعت سرب و روی یکی از استان های در معرض خطرجدی به حساب می آید.

کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست با اشاره به اینکه نزدیک به ۲۳ واحد کارخانه فراوری در نقاط مختلف پراکنده اند عنوان کرد: متاسفانه نظارت چندانی بر روی انها صورت نمی گیرد و این کارخانه ها همواره با بی مبالاتی پسماندهای تولیدی خود را در نقاط مختلف تخلیه می کنند.

سالک افزود: لازم به ذکر است که در کنار شهرک روی، شرکت کالسمین در انگوران‌ماهنشان و شرکت توسعه معادن روی نیز به عنوان تولیدکننده های عمده پسماندهای صنعتی افق روشنی را در اینده این شهر به تصویر نمی کشند.

وی با اشاره به دپوی نزدیک به ۸ میلیون پسماند صنعتی روی در نزدیکی شهر زنجان گفت: متاسفانه داستان حمل این پسماندها به اراضی روستای سردهات داستان دور و درازی است.

کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست افزود: شیرابه های تولیدی از پسماندها بسیارخطرناک و نگران‌کننده است.

سالک ادامه داد: گرچه روش های مورد اشاره برای پسماندهای شهری و زباله های خانگی برای این نوع پسماندها هم‌کاربرد دارد اما در پسماندهای صنعتی و بیمارستانی حتما باید مطالعات مکان یابی علمی صورت گیرد و حتما باید از روش های مرکب چندمرحله ای بهره برد تا ضرر و زیان انها را به حداقل رساند.

فاطمه شمشیرگر-استان زنجان

337826