پرسون گزارش می‌دهد؛

ترک بهارستان توسط نمایندگان برای حضور در پاستور صحیح است؟

برخی نمایندگان مجلس نیز در گزینه‌های احتمالی تصدی وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های مهم در دولت رئیسی هستند؛ این در حالی است که آنها با رأی مردم برای قانون‌گذاری انتخاب شده اند و بسیاری از افراد جایگزین آنها برای خدمت در دولت وجود دارد.
تصویر ترک بهارستان توسط نمایندگان برای حضور در پاستور صحیح است؟

به گزارش سایت خبری پرسون، طبق گفته سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی پس از برگزاری مراسم تنفیذ حکم رئیس جمهور منتخب از جانب مقام معظم رهبری، مراسم تحلیف ابراهیم رییسی روز پنجشنبه ۱۴ مرداد در سالگرد صدور فرمان مشروطیت در محل مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

مهم ترین اقدام رئیسی بعد از حضور در پاستور انتخاب وزرا و پیشنهاد به مجلس است. البته بعد از پیروزی چینش کابینه آغاز شده و خبرهایی از سهم خواهی گروه‌های مختلف به گوش می‌رسد.

رئیسی در خصوص وزرای احتمالی دولت سیزدهم گفته "رسانه‌ها گمانه زنی نکنند، مستقل وارد میدان شدم." همچنین وی اضافه کرده که سامانه‌ای برای معرفی کابینه توسط مردم اعلام می‌شود.

احتمال حضور کدام نمایندگان در پاستور وجود دارد؟

با وجود اعلام موضع رئیسی، نام افراد مختلفی برای تصدی وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها در جریان است که در این میان نام برخی نمایندگان مجلس یازدهم نیز مشاهده می‌شود. علی نیکزاد، وزیر سابق مسکن و نائب رئیس فعلی مجلس، رئیس ستاد انتخاباتی رئیسی بود و شاخص ترین چهره در میان نمایندگان مجلس برای حضور در کابینه به عنوان وزیر و یا معاون اول است.

علاوه بر نیکزاد نام‌های دیگری از نمایندگان مجلس در جریان است. الیاس نادران و احسان خاندوزی هر دو اقتصاددان و نماینده مجلس هستند و به عنوان وزیر اقتصاد یا سازمان‌های مشابه‌‌ای نظیر سازمان برنامه و بودجه مطرح هستند. همچنین دو وزیر سابق آموزش و پرورش و علوم یعنی حاجی بابایی و زاهدی نیز نماینده مجلس فعلی هستند و نام آنها برای تصدی این مقام‌ها به گوش می‌رسد.

فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و همچنین علیرضا زاکانی، نماینده فعلی مجلس با تحصیلات پزشکی هسته‌ای از گزینه‌های سازمان انرژی اتمی هستند. به ویژه این که زاکانی به نفع رئیسی در انتخابات کناره کشید و احتمال سهم خواهی وی وجود دارد.

البته نام نماینده‌های نه چندان معروفی نیز برای حضور در کابینه دولت بعدی وجود دارد.

ترک مجلس توسط نمایندگان اقدام صحیحی است؟

نمایندگان مجلس با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند و حال ترک وظایف نمایندگی توسط آنها برای حضور در هیئت دولت جای سوال دارد و بحث طمع آنها برای کسب جایگاه را یادآور می‌کند.

واکنش نمایندگان مجلس به حضور همکاران خود در هیئت دولت

میرتاج الدینی، نماینده مجلس از مخالفان حضور همکاران خود در دولت بعدی است. "نمایندگان جایگاه تعریف شده و رفیعی در قانون اساسی دارند و اینکه به دنبال آن باشند که از این جایگاه به دولت بروند این مطلوب نیست. جایگاه نماینده جایگاهی است که همانجا باید برای خدمت متمرکز شوند و این از همه نمایندگان انتظار می رود."

همچنین وی می‌گوید: " من شخصا، بودن در مجلس و کمک به دولت از طریق مجلس را ترجیح می‌دهم اما اینکه دولت یا شخص آقای رییسی و مجموعه افراد به این جمع بندی برسند که برخی را از مجلس انتخاب کنند و به کابینه ببرند این مرسوم است و در اغلب دولت های گذشته بوده و می تواند تعامل و همکاری فیمابین دولت و مجلس را افزایش بدهد. در کل منعی وجود ندارد که از نمایندگان انتخابی صورت گیرد ولی اینکه ما داوطلب این کار باشیم نه این طور نیست و نمایندگان داوطلب نیستند."

همچنین ولی اسماعیلی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در این رابطه واکنش نشان داده و نوشت: "دوستان و نمایندگان محترم مجلس به دقت جمله رهبر انقلاب (۶ خرداد) را مطالعه کنند؛ یکی از آسیب‌ها این است که نماینده از اوّلی که وارد مجلس میشود، نقشه‌ رسیدن به فلان پستِ مثلاً اجرائی را در سر خودش بپروراند -که وزیر بشود، مدیر بشود، فلان بشود-نه، این وظیفه‌ی‌ نمایندگی بسیار مهم است."
نمایندگان پیرو صحبت‌های مقام معظم رهبری باشند

عباس امیری‌فر، فعال سیاسی اصولگرا درخصوص برخی گمانه‌زنی‌ها پیرامون حضور نمایندگان مجلس در کابینه سید ابراهیم رئیسی، به ویژه احتمال انتصاب علی نیکزاد به عنوان معاون اول گفته است: "نظر من همان نظر مقام معظم رهبری است که نمایندگان در مجلس خدمت خود را ادامه دهند. الحمدلله قحط الرجال هم نداریم، به اندازه کافی افراد هستند که بتوانند در دولت خدمت کنند، به ویژه در این دوره اگر قرار بر جوانگرایی باشد، اجازه بدهند جوان‌ها وارد دولت شوند."

برخی از این نمایندگان مجلس در ستاد رئیسی حضور فعال داشتند و احتمال سهم خواهی آنان مطرح است. برای مثال نیکزاد، رئیس ستاد رئیسی بوده و کناره‌گیری وی از دولت تعجب‌آمیز است. البته گفته می‌شود؛ برخی دیگر از نمایندگان نیز بنابر بر تجربه و سابقه حضور در وزارت‌خانه‌ها مورد توجه رئیس جمهور منتخب قرار گرفته‌اند.

زمان زیادی تا معرفی اعضای کابینه دولت جدید نمانده و به زودی واقعیت‌ها در این رابطه مشخص می‌شود. اما به طور کلی صرف‌نظر کردن از جایگاه نمایندگی توسط نماینده مطلوب نیست و بازخورد خوبی ندارد. زیرا همانطور که اشاره شد آنها با رأی مردم برای قانون‌گذاری انتخاب شدند و افراد بسیاری جایگزین برای خدمت در دولت وجود دارد.

311497