کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست مطرح کرد؛

جمع‌آوری زباله زنجان؛ سنتی و نیازمند سامان‌دهی/سرانه تولید مواد زاید جامد؛ 0.13 کیلوگرم بیش از میانگین کشوری

کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست گفت: متاسفانه جمع‌آوری زباله‌های داخل شهر زنجان همچنین سایر شهرهای استان خوب نیست و نیازمند به ساماندهی است، چرا که هنوز هم به روش سنتی انجام می‌شود.

تصویر جمع‌آوری زباله زنجان؛ سنتی و نیازمند سامان‌دهی/سرانه تولید مواد زاید جامد؛  0.13 کیلوگرم بیش از میانگین کشوری

تقی سالک در گفت‌وگو با رسانه سایت خبری پرسون از زنجان، اظهار کرد: اقدامات شهرداری‌های استان زنجان در جمع‌آوری زباله‌ها بسیار کند و نابسامان است و متاسفانه شهرداری‌ها به هیچ وجه در موضوع دفن زباله فنی عمل نمی‌کنند.

وی افزود: امروز با توجه به گسترش شهرها در موضوع دفن زباله باید به سمت لندفیل حرکت کرد وگرنه با مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهیم بود.

کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست با بیان اینکه براساس یافته‌‌ها شهروندان زنجانی روزانه حدود 270 تن مواد زاید جامد تولید می‌کنند، تصریح کرد: سرانه تولید مواد زاید جامد برای هر نفر در این استان 0.77 کیلوگرم است که 0.13 کیلوگرم از متوسط سرانه در ایران بیشتر است.

سالک با اشاره به اینکه بخش عمده پسماندهای شهر زنجان و بیشتر شهرهای استان را مواد آلی (حدود 73 درصد) تشکیل می‌دهد، هشدار کرد: سهم پسماندهای خشک نسبت به کل پسماند تولیدی در حال افزایش است که یک ایراد بزرگ‌ خواهد بود.

وی ادامه داد: تفکیک پسماند خشک در مبدا، دفن صحیح و بهداشتی و همگامی با سایر کشورهای جهان، اتخاذ استراتژی مناسب و برنامه‌های اجرایی متناسب برای شهر زنجان ضروری به نظر می‌رسد.

کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست با اشاره به اینکه دو استراتژی تفکیک و جداسازی پسماندهای جامد در مبدا و استراتژی فرهنگ‌سازی برای کاهش تولید زباله باید در دستور کار قرار گیرد، تصریح کرد: اما متاسفانه برنامه‌های مدونی در این خصوص در شهرداری دیده نمی‌شود.

سالک با بیان اینکه توسعه شهرها، افزایش جمعیت و تغییرات شیوه‌های زندگی از جمله الگوهای مصرف، مشکلات و معضلات متعدد و متنوعی ایجاد کرده که چاره‌اندیشی و تلاش برای مقابله با آنها اجتناب‌ناپذیر است، افزود: بنابراین سهم کلان شهرها از تبعات زندگی شهری بیش از روستاها و شهرهای کوچک است.

وی در پایان پیرامون اهمیت عملیاتی شدن طرح تفکیک زباله از مبدا خاطرنشان کرد: طرح تفکیک زباله از مبدا می‌تواند بخش زیادی از مشکلات را حل کند، همچنین جمع‌آوری زباله‌ها به صورت تفکیک شده و جداگانه نقش موثری در کاهش اثرات سو زیست‌محیطی و پاسخگویی به بخشی از هزینه‌های سنگین دفع زباله دارد.

فاطمه شمشیرگر-استان زنجان

311043