معضل نگران کننده زباله خشک در خراسان جنوبی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: جمع‌آوری بدون تفکیک زباله و عدم توجه شهرداری‌ها به سایت مدریت زباله موجب توزیع کیسه‌های نایلونی در طبیعت و در حقیقت ایجاد آلودگی سفید می‌شود؛ امری که ما بسیار نگرانش هستیم.
تصویر معضل نگران کننده زباله خشک در خراسان جنوبی

به گزارش سایت خبری پرسوناز خراسان جنوبی، حسن اکبری، در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: روش مناسب برای مدیریت پسماندها و روش مناسب برای پاک نگهداشتن زمین این است که همه ما از خودمان شروع کنیم و سعی کنیم زباله کمتری تولید کنیم؛ سعی کنیم بخشی از زباله‌هایی را که می‌شود تفکیک کرد را جدا نگهداری کنیم و به داخل یک نایلون معمولی به صورت جداگانه در کنار سطل زباله بگذاریم و زباله‌های تر را داخل همان سطل زباله معمولی خود ذخیره کنیم و وارد سطل شهرداری کنیم؛ این بزرگترین کمکی هست که من شهروند می‌توانم به پاک نگهداشتن زمین کنم.

وی افزود: بخشی از مدیریت پسماند مربوط به مردم می‌شد، اما بخشی هم مربوط به متولیان موضوع است؛ در حوزه‌های شهری شهرداران موظفند پسماندهی عادی را جمع آوری و آن را دفع کنند و در خارج از شهرها در ناحیه روستاها وظیفه دهیاران و در نواحی بین روستاها و شهرها و جاده‌های بین راهی و مجتمع‌ها وظیفه بخشداران است که بر این موضوع مدیریت داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: در حقیقت آنها موظفند این سه گروه پسماندها را جمع‌آوری و در سایت‌های تعریف شده‌ای مدیریت کنند؛ بیش از ۴۰ زباله گاه در استان وجود دارد، اما متاسفانه هیچ کدام از اینها شرایط قابل قبولی ندارند.

اکبری با بیان اینکه در دو سال گذشته بیش از ۱۰۰ مرتبه پایش این زباله گاه‌ها انجام شده است، تصریح کرد: یعنی جمعا هر زباله گاه ۳ یا ۴ مرتبه پایش شدند و ایراداتشان به متولیان گفته شده، اما متاسفانه فایده‌ای نداشته و خروجی چندانی برای ما نداشته و هنوز شهرداران و یا بعضا دهیاران فقط زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و در زباله گاه آن‌ها را رها می‌کنند.

وی افزود: این مواد پلاستیکی توسط باد در طبیعت پخش و بعضا آتش زده می‌شوند و یا بعضاً سگ‌های بلا صاحب و یا پرندگان و حیات وحش به طرف آن‌ها جلب می‌شوند و منشاء هزاران مشکل و بیماری هم برای آنها می‌شود.

اکبری اظهار کرد: بر اساس قانون مدیریت پسماند از سال ۱۳۹۲ تمام شهرهای ما باید به شکل تفکیک شده در مبدا زباله‌ها را جمع آوری می‌کردند؛ یعنی وظیفه این گروه‌ها بوده که مردم را آموزش دهند و زیرساخت را فراهم کنند تا زباله‌ها تفکیک شده جمع‌آوری شود و وقتی که این اتفاق افتد، زباله‌ها تفکیک شده مدیریت می‌شود.

وی بیان کرد: اکنون این اتفاق در هیچ نقطه از استان نیفتاده و ما تقریباً زباله تفکیک شده در مبدا در استان نداریم، اما به همین شکل درهم که زباله‌ها به سایت‌ها منتقل می‌شوند هم اگر حداقل داخل تراشه‌هایی قرار می‌گرفتند و روی آن‌ها پوشانده می‌شد حداقل گزینه‌ای بود که معضلات بعدی کمتری داشت، اما متاسفانه زباله‌ها عملاً در سایت زباله گاه تقریباً رهاسازی شده و در طبیعت پخش می‌شوند و همان مسئله‌ای که ما نگرانش هستیم یعنی توزیع کیسه‌های نایلونی در طبیعت و آلودگی سفید اتفاق می‌افتد.

وی بیان کرد: اما امسال موضوع جدی تر است و سازمان بازرسی استان هم در مسئله مدیریت پسماندهای عادی ورود کرده و قرار است شهردارانی که به وظایفشان عمل نمی‌کنند و حداقل‌ها را انجام نمی‌دهند به شدت با آن‌ها برخورد شود.

اکبری اظهار کرد: در برنامه پیش رو داریم که مجدداً پایش‌ها را آغاز کنیم و شهرداران یا دهیاران یا سایر مراجعی که وظیفه مدیریت پسماند را دارند اگر به وظایفشان عمل نکردند با کمک سازمان بازرسی استان برخورد لازم را با آنها انجام دهیم.

وی یادآور شد: باید به جایی برسیم که دغدغه‌ یک شهردار، مدیریت پسماند باشد؛ به این معنا که یکی از دغدغه‌هایش این باشد که مرتب به سایت زباله سر بزند و عوامل اجرایی را تحت نظارت قرار دهد تا آلودگی کمتری از طریق پسماند وارد طبیعت شود؛ آلودگی‌هایی که بحران سال‌های آینده در کنار خشکسالی خواهد بود.

منبع:ایسنا

307307