رئیس خانه صنعت و معدن استان:

۳۵۰۰ واحد صنعتی و معدنی در یزد فعالیت می کنند/ صرفه جویی؛ علاح کم آبی یزد

رئیس خانه صنعت و معدن استان یزد از فعالیت 3هزار واحد صنعتی و 500 واحد معدنی در این استان خبر داد.
تصویر ۳۵۰۰ واحد صنعتی و معدنی در یزد فعالیت می کنند/ صرفه جویی؛ علاح کم آبی یزد

به گزارش سایت خبری پرسون از یزد، علی اکبر کلانتر پیش از ظهر امروز در نشست خبری آنلاین که به همت خانه مطبوعات و رسانه های استان برگزار شد گفت: وضعیت اشتغال در استان یزد رو به افزایش بوده که همین امر منجر به افزایش مهاجرت به این استان شده است.

رئیس خانه صنعت و معدن استان یزد ادامه داد: بعد از تهران و البرز مهاجر پذیرترین استان ایران هستیم و ۳۷درصد از اشتغال ما در دست نیروهای مهاجر و غیر بومی است.

کلانتر با اشاره به وجود 3هزار واحد صنعتی و 500واحد معدنی در سطح استان اظهار داشت: صاحبان صنایع و مسئولین تنظیم سیاست ها باید به گونه ای عمل کنند که بستر کار نیروهای بومی نیز در کنار ایجاد اشتغال برای نیروهای غیربومی ایجاد شود.

رئیس خانه صنعت و معدن استان با اشاره به حضور خانه صنعت و معدن در تمامی کارگروه های اقتصاد مقاومتی استان ابراز داشت: برای هرکدام از انجمن های خانه صنعت و معدن توسط مسئولین دولتی برگزار و مشکلات آنها شنیده وبرای برطرف شدن آنها چاره اندیشی شده است.

وی در ادامه با اشاره به رویکرد جدید قوه قضائیه اظهار داشت: رسیدگی قوه قضائیه در دوسال اخیر به مشکلات صنایع سبب شد تا از تعطیلی بسیاری از صنایع استان جلوگیری شود.

کلانتر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سیکل تکراری مشکلات صنایع اذعان داشت: علی رغم تاکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه حمایت از تولید اما متاسفانه تولیدکننده ما باید ساعت ها پشت در اتاق مسئولین انتظار بکشد تا بتواند مشکلش را مطرح و نسبت به حل آن امیدوار باشد

رئیس خانه صنعت و معدن استان حجم بالای قوانین و وجود قوانین دست و پاگیر را یکی از مشکلات این حوزه دانست و ابراز داشت: در حال حاضر بیش از 180هزار نامه و ائین نامه و دستورالعمل برای بخش صنعت صادر شده که حتی تقریبا خواندن آن هاغیر ممکن است.

کلانتر افزود: مرکز پزوهش های مجلس باید این قوانین و مقررات را اصلاح و آن ها را روان، ساده و در عین حال تسریع کننده را پیشنهاد دهد.

وی عدم اجرای درست قوانین را علت بسیاری از مشکلات صنایع عنوان و خاطرنشان کرد: قوانینی که در سطح کلان کشور مصوب می شود یک شعبه بانک در یک شهر کوچک را به راحتی نادیده می گیرد و هیچ برخوردی هم با آن انجام نمیدهد که باید این مسائل و مشکلات برطرف شود.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون مبنی بر اینکه چرا علی رغم ممنوعیت صدور مجوز برای احداث صنایع آلاینده و پرآبخواه در دشت یزد_اردکان همچنان شاهد راه اندازی چنین صنایعی در این پهنه هستیم گفت: یکسری مجوزها در گذشته صادر شده که الان مورد بهره برداری قرار گرفته وگرنه گمان نمیکنم مجوز جدیدی صادر شده باشد چرا که این پهنه در مسیر باد غالب قرار دارد و میتواند از نظر محیط زیستی هم مشکلاتی را به وجود اورد.

رئیس خانه صنعت و معدن استان افزود: البته احداث برخی شهرهاک های صنعتی در این مسیر بدون مطالعه علمی مانند شهرک صنعتی اشکذر که البته با هدف درآمد زایی برای شهرستان ایجاد شده نیز در ایجاد مشکلات محیط‌زیستی فعلی بی تاثیر نیست نکته ای که وجود دارد این است که نمیتوان صنعت را تعطیل کرد چرا که بخش قابل توجهی از اشتغال را برعهده دارد و در کشورهای پیشرفته هم با تمهیدات محیط‌زیستی در یک شهر کوچک تعداد زیادی صنعت وجود دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص مدیریت آب در صنایع و اجرای طرح هابی نظیر خرید حلقه های چاه آب را اقدامی نادرست خواند و ابراز داشت: صرفه جویی علاج کم‌آبی استان یزد است و اگر ۴۰درصد در مصرف آب صرفه جویی کنیم مشکلات آبی حل و فصل خواهد شد.

انتهای پیام/

حیران_استان یزد

310402