مدیرعامل شرکت آب منطقه ای؛

روایت آب یزد باستان؛ برای گردشگران داخلی و خارجی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای با اشاره به علاقه مندی گردشگران داخلی و خارجی، از حضور در فضای دوره قدیم و استفاده روزمره از آب و درک آن از نزدیک گفت: ما پتانسیل آن را داریم که گردشگر را با یک تور پیاده روی علمی و بصورت واقعی در مسیر روایتی از آب یزد باستان قرار دهیم.
تصویر روایت آب یزد باستان؛ برای گردشگران داخلی و خارجی

به گزارش سایت خبری پرسون از یزد، محمدمهدی جوادیان زاده دراتاق فکری که با حضورکارشناسان و صاحب نظران مربوطه برگزارشد با بیان اینکه ایده گردشگری آب در بافت سنتی یزد مشمول گذشت زمان شده و آنچنان که باید و شاید اجرایی نشده است گفت: امیدواریم با این اتاق فکر و استفاده از برنامه ها و پیشنهادات کارشناسان در حوزه های مرتبط با بحث سازه های تاریخی آبی چه از منظر میراث ملموس و یا از منظر ناملموس بتوانیم این ایده را به خوبی به نتیجه برسانیم.

وی با اشاره به علاقه مندی گردشگران داخل و خارج، از حضور در فضای دوره قدیم و استفاده روزمره از آب و درک آن از نزدیک گفت: ما پتانسیل آن را داریم که این سازه ها را در کنار هم قرار داده و گردشگر را با یک تور پیاده روی علمی و بصورت واقعی در مسیر روایتی از آب یزد باستان قرار دهیم.

جوادیان زاده افزود: این طرح، یک مشاهده مشارکتی از یک سیستم اجتماعی تکنیکی و به نوعی یک کتاب آموزشی بصورت شفاف می باشد که روایت آب را از گذشته که از مسجد شروع می شده سپس از بازار و مدرسه گذر کرده و به خانه ها و آسیاب می رسیده تا از انرژی آن استفاده شود نشان میدهد تا در این مسیر با سنن و آداب و رسوم و فرهنگ مردم یزد باستان آشنا شوند که البته این مهم نشان از آن دارد که آب در گوشه گوشه زندگی از گذشته تا کنون جریان داشته، دارد و خواهد داشت.

کارشناس مطالعات مرکز بین المللی قنات نیز در ابتدای این نشست با بیان اینکه گردشگری آب یک استراتژیک نوین مدرن در مقابله با بحران کم آبی است گفت: گردشگری آب مشاهده مشارکتی است هم به لحاظ سیاستگذاری هم به لحاظ گردشگری چرا که از ابتدا تا آخر مسیر، اهمیت آب و مسئله بحران آن به گردشگر القا می شود.

عباسعلی فقیه خراسانی بحث سازگاری و مدیریت یکپارچگی منابع آب را از مباحث مهم این طرح دانست و گفت: در این طرح می توان از گذشته برای حل مشکلات منابع آبی امروز درس گرفت و برنامه سازگاری را مدیریت کرد.

وی به ابعاد مورد توجه در طراحی مسیر گردشگری اشاره کرد و بعد زیبایی شناختی، معماری،آموزشی، تفریحی ، فرهنگی، تاریخی، اقتصادی، اجتماعی و روان شناختی را از این ابعاد برشمرد و اظهار امیدواری کرد: با مشارکت همه جانبه کارشناسان و نهادهای سیاستگزاری بتوانیم صنعت توریسم را نیز رونق دهیم.

334282