پرسون گزارش می‌دهد؛

درخشش ایران‌ خودرو حتی در شرایط تحریمی کشور

ایران خودرو با وجود شرایط سخت تحریم‌ها، به روند تولید بدون توقف ادامه داده، برخی خودروها را از جریان تولید حذف و یا محدود کرده و از محصول جدید نیز رونمایی کرده است. 
تصویر درخشش ایران‌ خودرو حتی در شرایط تحریمی کشور

به گزارش سایت خبری پرسون، صنعت خودرو و بخصوص شرکت ایران‌خودرو سال‌ها درگیر بحث تحریم‌ها و اخیرا مشکلات ناشی از تبعات ویروس کرونا بوده؛ با این وجود تولید و ارائه خدمات این غول خودروسازی ایران و حتی خاورمیانه متوقف نشده و همچنان ادامه دارد.

زیان انباشه خودروسازان بر اثر شرایط تحریمی کشور، بر هیچ کس پوشیده نیست؛ اما به رغم تمام انتقادات فعالیت این شرکت‌ها بدون هیچ‌گونه خلل در حال انجام است. در این گزارش نقاط قوت شرکت خودروسازی ایران‌خودرو را بررسی می‌کنیم.

نقش خوروسازی‌ها در رشد تولید

خودروسازی با سهم 20 درصدی در صنعت کشور از مهم‌ترین حوزه‌های این بخش است. طبق آمار رشد تولید خودرو و عملکرد مطلوب خودروسازان در سال گذشته سبب بهبود و رشد بخش صنعت شده است.

عدم توقف در روند تولید خودرو

در سه ماهه نخست امسال گروه صنعتی ایران‌خودرو موفق به تولید ۹۷ هزار و ۲۳۰ دستگاه خودرو شد و به عنوان بزرگترین خودروساز بهار 1400 معرفی شد. این شرکت توانست در این مدت ۶۷ هزار و ۵۳۷ دستگاه در گروه پژو، ۹ هزار و ۱۴۵ دستگاه در گروه سمند، ۱۱ هزار و ۸۴۲ دستگاه دنا، ۶ هزار و ۹۹۲ دستگاه رانا، یک‌هزار و ۱۱۹ دستگاه هایما و ۵۹۵ دستگاه تارا تولید کند. جمع تولیدات این گروه در سه ماهه اول سال نسبت به پارسال رشد ۵۷ صدم درصدی داشته است.

ایران خودرو در بهار امسال، حدود 1400 دستگاه بیشتر از بهار 1399 تولید کرده است. طبق اعلام رسمی ایران خودرو، این شرکت در سه ماهه اول 1400 دقیقا 110 هزارو 529 دستگاه خودرو را به تولید رسانده که از این تعداد، حدود 89 هزار دستگاه (17% بیشتر از مدت مشابه 1399) را به مشتریان تحویل داده است. خانواده پژو پارس، همچنان لقب «پرتقاضاترین محصول ایران خودرو» را به خود اختصاص داده.

خروج خودروهای فاقد استاندارد از خط تولید ایران‌خودرو

از سال گذشته پژو ۴۰۵ که از محصولات قدیمی و پرمشتری ایران‌خودرو، خودروساز بزرگ کشور بود؛ از خطوط تولید خارج شد. این خودرو به دلیل عدم امکان پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه سازمان ملی استاندارد ایران، دیگر جایگاهی برای عرضه نداشت و باید با خودروهای جدید جایگزین می‌شد.

رونمایی از خودرو جدید

با حذف و ایجاد محدودیت تولید برای برخی خودروها، خودروی تارا توسط ایران‌خودرو رونمایی شد. به گفته فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو در سال ۱۴۰۰ قرار است دست‌کم ۵۰ هزار دستگاه از خودروی تارا توسط این شرکت تولید شود.

حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو

فاصله ایجاد شده میان قیمت تمام شده یک محصول با قیمت عرضه آن سبب زیان خودروسازان از جمله ایران‌خودرو شده است. این وضعیت که تحت تأثیر شرایط تحریمی ایجاد شده، اوضاع سختی را برای این گروه خودروساز فراهم کرده است.

قیمت‌گذاری دستوری خودروها از جنجالی‌ترین موضوعات در حوزه صنعت خودرو است که حذف آن و نزدیکی قیمت‌ها به نرخ واقعی بر اساس قیمت تمام شده یک محصول می‌تواند از ضرر این گروه جلوگیری کند.
دولت دوازدهم در تحقق این موضوع مهم اراده ای نداشته و باید منتظر تغییر دولت و تصمیمات دولت سیزدهم در خصوص سرنوشت خودروسازها شد.

310373