پرسون گزارش می‌دهد؛

هدف از تطهیر طالبان توسط برخی از افراد چیست؟

بخش اعظم افغانستان طبق ادعای طالبان تحت کنترل این گروه است، برخی در ایران معتقد به حمایت ضمنی از طالبان هستند و برخی دیگر در این رابطه هشدار می‌دهند.
تصویر هدف از تطهیر طالبان توسط برخی از افراد چیست؟

به گزارش سایت خبری پرسون، طالبان یک گروه نظامی و اسلامی مستقر در افغانستان است که از سال 2001 تا کنون یک طرف درگیر جنگ در این کشور است و با نیروهای آمریکایی، ناتو و دولت مرکزی افغانستان مبارزه می‌کند. این گروه که خود را امارت اسلامی افغانستان می‌نامد؛ با تفسیر خود از احکام اسلامی مرتکب شدیدترین و وحشیانه‌ترین برخوردها با مردم افغانستان شده است.

با وجود این که همواره خبرهای رسمی و غیررسمی از ارتباط و مذاکره ایران و طالبان منتشر می‌شود؛ پیشروی این گروه در همسایگی ایران نگرانی جدیدی در خصوص مرزها ایجاد کرده است.

همزمان با اعلام طالبان مبنی بر تصرف 80 درصدی خاک کشور افغانستان، برخی افراد در داخل ایران اظهارنظرهایی دارند که گویی قصد تطهیر اقدامات وحشتناک این گروه را دارند و در مقابل برخی نسبت به این مواضع هشدار داده و واقعیت وجود طالبان را منعکس می‌کنند.

کیهان: طالبان امروز با طالبانی که سر می‌برید تفاوت‌هایی دارد

برجسته ترین اظهار نظر در خصوص حمایت ضمنی از گروه طالبان متعلق به یادداشت روزنامه کیهان است. در این یادداشت آمده است که "آنچه در رسانه‌های افغانستان و سایر کشور‌های جهان درباره تحولات جاری در این کشور منتشر شده نشان می‌دهد، در این پیشروی‌ها خبری از جنایت‌های هولناک، شبیه جنایات داعش در عراق نیست. طالبان حتی اعلام کرده کاری با شیعیان این کشور هم ندارد. طبق این گزارش‌ها، خبری از قتل‌عام غیرنظامیان بی‌گناه و تخریب خانه‌ها هم نیست و آنچه هست، صرفا درگیری با نیرو‌های مسلح دولتی است. منابع خبری در این کشور حتی می‌گویند، درگیری‌ها با نیرو‌های نظامی دولت افغانستان است و غالبا نیز، همین نیرو‌های مسلح به همراه مقامات محلی خیلی راحت و بدون مقاومت به طالبان می‌پیوندند."

همچنین نویسنده این یادداشت معتقد است که "نیرو‌های طالبانی که امروز از آن حرف می‌زنیم، اولا نیروی یکدست و هماهنگی نیست ثانیا، با طالبانی که می‌شناختیم و مثلا سر می‌برید، تفاوت‌هایی کرده است. طالبان این تغییر رویه را رسما نیز اعلام کرده، اما میزان صحت و سقم این ادعا‌ها نیاز به بررسی جدی دارد."

حمایت کارشناس شبکه افق از طالبان

یک کارشناس در برنامه جهان آرا، شبکه افق گفت که شیعه را در افغانستان تسلیح می‌کنند و می‌گویند با طالبان بجنگید؛ اگر شلیک کنند، به آنها شلیک می‌شود، اما این شیعه کشی نیست.

طالبان قدرت پیدا کند، شیعه کشی می‌کند

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب با انتقاد از اصولگرایان که در سیاست خارجی از هر دیدگاه متقابل با ایالات متحده و حال طالبان دفاع می‌کنند، به آنها گوشزد می‌کند که توجیهاتی از جمله این که طالبان همان گروه قبلی نیست، بسیار ساده لوحانه است و قدرت گیری طالبان همراه با تشدید خشونت است. زیرا یکی از اهداف این گروه تشکیل حکومت اسلامی است و چون شیعیان را کافر می‌دانند؛ به راحتی اقدام به قتل عام ایرانی‌ها می‌کنند.

نباید فریب شعارهای ظاهری گروه طالبان را خورد

علی اکبر فرازمند، مسئول سیاسی سابق ستاد افغانستان در وزارت امورخارجه نظری مخالف کیهان دارد. وی می‌گوید: "ساختار قدرت در افغانستان به گونه ای است که هیچ کسی نمی تواند در مورد آینده افغانستان پیش بینی درازمدتی داشته باشد. یعنی جریان در افغانستان سیال است و من بعید می دانم روند طالبانیزه کردن موفق باشد و دوم اینکه این طالبان در کوتاه مدت چهره خشن طالبان قبلی را ادامه نخواهد داد و سعی می کند چهره ای آرامتر به نام حکومت اسلامی نشان بدهد ولی قطعا این چهره ماندگار نخواهد بود و به محض اینکه جای پای خود را سفت کند به چهره و روش طالبان قبلی و به دوره آغازین بر می گردند و به خشونت هایی باور نکردنی دس می زنند و معمولا در چنین مواقعی چشم بقیه دنیا بسته است."

واکنش رسمی ایران به تحولات افغانستان

خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه درباره اوضاع افغانستان گفت:‌ "با طرف‌های مختلف افغانستانی در حال گفت‌وگو هستیم و معتقدیم حفظ تمامیت ارضی و وحدت ملی و رعایت حقوق اقلیت‌ها و دستاوردهایی که ملت افغانستان در دو دهه گذشته به سختی به دست آورده و گفت‌وگوهای اصیل بین الافغانی تنها راه‌حلی است که برای افغانستان وجود دارد."

این آغاز اقدامات طالبان در افغانستان تحت تأثیر خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از این کشور است. اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در این شرایط به آمریکا سفر کرده و باید منتظر نتیجه مذاکرات ماند.

309496