پرسون گزارش می‌دهد؛

وضعیت پیشروی تصرف افغانستان توسط طالبان

گروه نظامی طالبان در حالی ادعا کرده است که 80 درصد مناطق افغانستان را تحت کنترل خود دارد که این تحول مسئله مهمی برای این کشور و دیگر کشورهای منطقه است.  
تصویر وضعیت پیشروی تصرف افغانستان توسط طالبان

به گزارش سایت خبری پرسون، سرزمین ناامن و آشوب افغانستان همواره بستر یک تحول جدید و متاسفانه منفی و مخرب است. زمان زیادی از وقوع فاجعه‌های مکرر و هولناک در افغانستان که در یک مورد باعث کشته شدن دانش‌آموزان دختر و انگشت اتهام به سوی طالبان شد؛ نگذشته است که بحث پیشروی طالبان در افغانستان مخابره می‌شود.

روز گذشته خبری منتشر شد که طی آن طالبان ادعا کرد که 80 درصد خاک افغانستان را تحت کنترل دارد. سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان امارت اسلامی افغانستان در گفت‌و‌گو با شبکه ای بی سی گفته است که آنها هم اکنون کنترل ۱۶۳ منطقه از افغانستان را در دست دارند و صرفا مرکز افغانستان تحت کنترل دولت کابل است.

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و ایجاد آشوب در این کشور

بحث خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان بعد از چندین سال توسط دولت ترامپ تصویب شد و حالا در آستانه اجرا در دولت بایدن، چالش‌های این موضوع به سرعت آشکار شده است و طالبان اقدامات خود را تشدید کرده است.

در حالی طالبان مدعی کنترل اکثر مناطق افغانستان است که مدت‌های زیادی از روند مذاکرات صلح میان گروه‌های افغان با آمریکا می‌گذرد و همچنان نتیجه‌ای حاصل نشده است.

واکنش اشرف غنی و جو بایدن

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان که به ایالات متحده آمریکا سفر کرده است؛ در جریان دیدار با جو بایدن، تصمیم این کشور برای خروج نیروهای خود از افغانستان را تصمیم حاکمیتی دانسته است و از طالبان خواسته درگیری‌ها را متوقف کرده و وارد روند سیاسی شوند.

همچنین بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز بر حمایت‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی از افغانستان با وجود ترک این کشور تاکید کرده است.

خطرات همسایگی طالبان و ایران

گسترش مناطق نفوذ طالبان در افغانستان و حضور این گروه با عقاید خاص در همسایگی ایران قطعا موجب چالش و ایجاد مشکلاتی برای کشور ما است. اما موضوع جالب اظهارنظرهایی در خصوص تغییر رویه طالبان و تطهیر این گروه از سوی برخی افراد داخل ایران است.

به نظر می‌رسد خروج ایالات متحده از افغانستان بعد از چندین سال حضور و نقش در این کشور سبب تحولات جدیدی شود که یک مورد از آن قدرت گیری گروه نظامی طالبان در غیاب آمریکا باشد. ضمن این که احتمال درگیری‌های گسترده در افغانستان با حضور چندین کشور و سهم خواهی آنها دور از انتظار نیست.

308766