پرسون بررسی کرد؛

جزئیات و واکنش‌ها به طرح مجلس در خصوص فضای مجازی

طرح مجلس در خصوص ساماندهی فضای مجازی تحت عنوان «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» به صحن علنی مجلس راه یافته و سبب واکنش‌ها و انتقادات بسیاری شده است.
تصویر جزئیات و واکنش‌ها به طرح مجلس در خصوص فضای مجازی

به گزارش سایت خبری پرسون، برخی طرح‌های ارائه شده از سوی نمایندگان مجلس یازدهم موضوعات جدید و جنجالی هستند که باعث واکنش‌های عمده شده است. از جمله این مسائل طرح مجلس در خصوص فضای مجازی است که در حال بررسی و با حساسیت‌های نزد افکار عمومی مواجه شده است.

موضوع فضای مجازی در مجلس ابتدا با عنوان طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» تنظیم شده بود؛ اکنون با نام طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» روز گذشته، 6 تیرماه از سوی کمیسیون فرهنگی مجلس به صحن علنی مجلس ارسال شد.

این طرح شامل 6 فصل است که نمایندگان به ترتیب به توضیح مفاهیم مورد نظر، کمیسیونی برای تنظیم گری، نحوه عرضه خدمات، حمایت از تولید داخل، تعیین تکلیف پایه‌های کاربردی و ضمانت اجرا پرداخته‌اند.
ارائه جزئیات طرح در این گزارش مقدور نیست؛ اما بحث ثبت پیام رسان‌های خارجی در داخل ایران در این طرح بسیار برجسته شد. طبق رویه موجود در کشور ما، مسئولان در موضوعات مختلف از جمله فضای مجازی گرایش به اعمال سخت گیری و زحمت بیشتر برای مردم دارند. تجربه مسدودسازی تلگرام با وجود انتقادها و مخالفت‌ها تأکیدی بر همین دیدگاه است.

واکنش وزیر ارتباطات به طرح مجلس

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص طرح مجلس گفته: " اصول حکمرانی سایبری در کشورها اساسا برای بهره‌گیری از فضای مجازی تدوین می‌شود نه برای انسداد. بر اساس طرح مجلس که به دست ما رسیده است، ایجاد ساختار نهادی جدید و واگذاری اختیارات قانونگذار به این نهاد و همچنین حذف دولت از فرآیند تصمیم‌گیری، حکمرانی سایبری ایران را مبهم‌تر می‌کند."

واکنش یک فعال سیاسی اصلاح طلب

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب در توییتی به این موضوع پرداخت و نوشت: "اقدام برای محدود کردن، حذف فضای مجازی سه چیز را برجسته می کند: 1. ترس شدید از مردم و آزادی، 2.فریب در انتخابات با ارائه این طرح بعد از انتخابات، 3. تدلیس در نامگذاری عنوان طرح. پ.ن. تدلیس عبارت است پوشاندن عیبی در مال یا نمایاندن یک صفت یا امتیاز کمالی غیر واقعی در مال."

نگرانی‌ها در خصوص نابودی مشاغل در فضای مجازی

طرح مجلس در خصوص پیام رسان‌ها، نگرانی بسیاری برای افرادی که از طریق فضای مجازی مشغول کار و کسب درآمد هستند؛ ایجاد کرده است. در واقع با ایجاد محدودیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام هزینه‌های سنگین این افراد برای شکل گیری کسب و کار و درآمدشان نابود و معیشت آنها با مشکل مواجه می‌شود.

عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت اصلاحات در توئیتی به این موضوع پرداخت: " پایتان را بر گلوی مردمی که از محل کسب و کار در فضای مجازی گذران زندگی می‌کنند؛ مگذارید. تحریم‌ها که منبع کسب و کار شماست به اندازه کافی نفس ملت را به شماره انداخته است."

یک نماینده مجلس: فیلترینگ در این طرح وجود ندارد

محمد حسین فرهنگی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در واکنش به انتقادات از این طرح گفته است که " ارایه طرح اولیه صیانت از حقوق کاربران و سامان‌دهی پیام رسان‌های اجتماعی، می‌تواند مبنایی برای هرگونه اصلاح باشد، اما به موضوعی که ادعا می‌شود به دنبال فیلترینگ فضای مجازی است، تبدیل شده، در حالی که در هیچ جایی از آن اشاره‌ای به فیلتر نشده، بلکه بر موضوع نظارت تاکید شده است. "

با وجود اظهارنظر برخی نمایندگان از جمله علی نیکزاد، نائب رئیس مجلس مبنی بر عدم تصویب قانونی مغایر با منافع مردم؛ این نگرانی وجود دارد که با پایان دولت روحانی که مخالف مسدودسازی فضای مجازی بود؛ اتفاقات تازه‌ای با هماهنگی قوه مقننه و تیم ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور منتخب رخ دهد و باعث تنش‌های بیشتر در جامعه شود.

309437

مطالب مرتبط