مدیریت فضای مجازی دست ما نیست

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس بر ضرورت حضور پُررنگ جوانان انقلابی در فضای مجازی تأکید کرد.

به گزارش سایت خبری پرسون، زهره السادات لاجوردی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در باره حضور جوانان در فضای مجازی گفت: پیدایش فناوری‌های ارتباطاتی و اطلاعاتی، فرصت‌ها و تهدیدهای انقلاب را چنان برجسته کرده که استمرار و تکامل انقلاب اسلامی منوط به توجه خاص و جدی و سرمایه‌گذاری نظام در این زمینه است. این مطلب یکی از جهاتی است که حوزه‌ی فضای مجازی را در نظر رهبری معظم به اندازه‌ی خود انقلاب اسلامی پراهمیت کرده است.

وی افزود: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در بیانات اخیر خود با اشاره به گسترش روزافزون و پرسرعت پدیده عظیم و بی‌نظیر فضای مجازی تأکید کردند: باید با استفاده از توانایی‌ها و استعدادهای جوان کشور و با سیاست‌گذاری صحیح و اقدامات سنجیده و هماهنگ و بدون از دست دادن زمان به سمت خروج از حالت انفعال در عرصه فضای مجازی، و حضور فعال و تأثیرگذار و تولید محتوای اسلامی متقن و جذاب حرکت کنیم. ایشان با اشاره به تأثیرگذاری گسترده فضای مجازی به عنوان یک قدرت نرم فوق‌العاده در عرصه‌های مختلف از جمله فرهنگ، سیاست، اقتصاد، سبک زندگی، ایمان، اعتقادات دینی و اخلاقیات، بر لزوم طراحی مناسب و دقیق برای حفظ حریم امنیت فکری و اخلاقی جامعه در این عرصه تأکید نمودند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: اهمیت فضای مجازی از دید ایشان تا جایی است که فرمودند اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم حتماً رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم که این اهمیت فضای مجازی را برای مقام معظم رهبری نشان می‌دهد. برای اینکه بتوانیم دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در حوزه فضای مجازی را رفع کنیم دستگاه‌های مسئول در این عرصه باید به اجرای قوانین پایبند باشند و جوانان به عنوان اعضای فعال و بی‌بدیل این عرصه پایِ کار بیایند چراکه مسئله فرهنگ بسیار مهم است زیرا اساس ایستادگی و حرکت نظام اسلامی، مبتنی بر حفظ فرهنگ اسلامی و انقلابی و تقویت جریان فرهنگی مومن، انقلابی، پر شور و تازه‌نفس است.

لاجوردی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دشمن با حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی تلاش می‌کند که باعث دین‌زدگی و اخلاق‌زدگی و کم‌رنگ کردن اعتقادات مذهبی و پایبندی‌های اخلاقی در جامعه بویژه در میان جوانان و نوجوانان شود و در مقابل حضور فعال جوانان فهیم، با ایمان و انقلابی در این فضاها می‌تواند سد محکمی در برابر این توطئه دشمنان باشد.

وی افزود: موضوع فضای مجازی از اهم موضوعات و مسائل نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود که برنامه‌ریزی و حمایت دولت به‌ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای گسترش صنایع مرتبط با فناوری ارتباطات بسیار ضروری بوده و علاوه بر اهمیت فرهنگی این مبحث، گسترش این صنایع از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان، تأثیر بالایی در اشتغال‌زایی و تحول در اقتصاد کشور خواهد داشت.

عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: باید توجه داشت که مهم‌ترین و اصلی‌ترین مطالبه مقام معظم رهبری در مباحث حکمرانی فضای مجازی که باید مورد توجه و اهتمام همگان به خصوص دولت و نیز مورد مطالبه جوانان واقع شود، راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است؛ چراکه فضای مجازی، یک بخش حقیقی از زندگی مردم شده که مدیریت آن در فراتر از مرزهای سرزمینی و اختیارِ ما زنگ خطر مهمی است. مسئله‌ی مدیریت صحیح و هدف‌مند فضای مجازی نیز جزو مسائل مهم است که باید از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با لحاظ استقلال و عدم وابستگی به بیگانگان ضمن اقتدار در فضای مجازی، تأمین امنیت این فضا، رصد و مقابله هوشمندانه با تهاجمات فکری فرهنگی، تبلیغی و رسانه‌ای دشمنان، برنامه ریزی برای رفع آسیب های فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان و تولید و ترویج بازی های ایرانی که از قضا جوانان کشور ما از استعداد بالایی در این زمینه طراحی و ساخت بازی‌ها و انیمیشن‌های حوزه کودک و نوجوان برخوردار هستند و نیز حضور جوانان و حمایت از آن‌ها جهت گسترش شرکت‌های دانش بنیان فناوری اطلاعات توسط معاونت علمی ریاست جمهوری همگی از جمله راهبردهایی است که با همت مسئولین و حضور فعال جوانان می‌تواند راهگشا و حلال بسیاری از معضلات حالِ حاضر این حوزه باشد.

لاجوردی در پایان گفت: از دیگر مطالبات رهبری و نیازمندی‌های اکید فضای مجازی که باید با حضور جوانان انقلابی و پر کردن فضاهای خالی این معبر حیاتی برطرف گردد می‌توان به موارد ذیل اشاره داشت که همگی دارای خلأهای عملکردی‌ست که با تنها با عزم و اراده نسل جوان و حضور فعال و جهادی آنها برطرف خواهد شد: مقابله با آرایش جنگی دشمنان و حضور جریان‌ساز و تأثیرگذار درفضای مجازی، تشکیل جبهه مجازی واحد ضدّ آمریکایی و ضدّصهیونیستی در سطح جهان اسلام، تشکیل هیئت اندیشه‌ورز در فضای مجازی، تبلیغ مفاهیم و معارف اسلامی و مبارزه با افکار و اندیشه‌های الحادی و تفرقه‌انگیز در این فضا، تقویت وحدت ملی و اجتماعی در فضای مجازی به‌منظور حفظ استقلال و عظمت کشور و نیز تربیت سخنور و مبلغ حوزوی و پاسخگویی به شبهات در فضای مجازی. در آخر باید توجه داشت که مطالب یاد شده باید بصورت گفتمان و باور عمومی درآید که لازمه آن هم میدان دادن به جوانان، اهتمام جوانان به حضور فعال دراین عرصه و تبیین و پرداخت منطقی به این مسائل است.

منبع : فارس

257906