‎پرسون به بحران دامداری ها پرداخته است؛

‎سرریز شدن صبر تولید کنندگان شیر/ کمبود آذوقه بلای جان دام

‎خشکسالی، افزایش قیمت ارز و بی مدیریتی سه عاملی است که صنعت دامداری کشور را به بحران کشانده است و به دنبال آن محصولات لبنی نیز در انتظار افزایش قیمت قرار دارد.
تصویر ‎سرریز شدن صبر تولید کنندگان شیر/ کمبود آذوقه بلای جان دام

به گزارش سایت خبری پرسون، لبنیات از مهم ترین کالاهای اساسی خانوار به حساب می آید، افزایش قیمت و کمبود این محصول در بازار می‌تواند سبد تغذیه‌ای خانوارها را با مشکلات جدی مواجه کند و با مشکلات پیش رو تعطیلی دامداری ها را به دنبال می آورد و این تعطیلی تولید مهم ترین کالای سبد غذایی خانوار را تهدید می کند، سیل بیکار را به جامعه هدایت می کند و نهایتا سلامت جامعه را به خطر می اندازد.

خشکسالی در سال های اخیر کاهش تولید نهاده های دامی در داخل کشور را به وجود آورده است و از سوی دیگر افزایش قیمت ارز باعث گرانی واردات نهاده های دامی به کشور شده است که این دو امر در کنار بی مدیریتی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت باعث شده تا تامین نهاده ها برای دامداران را با مشکل مواجه کند و این در حالی است که شیر خریداری شده از دامداران به عنوان مواد اولیه تولید لبنیات توسط کارخانه های لبنی بسیار کمتر از قیمت تمام شده تولید آن است، برای نمونه هر لیتر شیر خریداری شده از دامداران 4هزار و 500 تومان است و این درحالی است که دامداران نهاده های دامی را بیش از این میزان خریداری می کنند.

به تازگی رئیس دفتر رئیس جمهور از مخالفت کامل دولت برای افزایش قیمت محصولات لبنی در حیاط نهاد ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران خبر داد، حال این روزها دامداران دیگر توان نگهداری دام شان را ندارند و کشتار دام را تنها راه برای خود می دانند.

این روزها تولید کنندگان شیر صبرشان سر رفته است و در روزهای اخیر در شهرهای گوناگون کشور دامداران برای اینکه صدایشان را به گوش مسئولان برسانند به ادارات جهاد کشاورزی مراجعه کردند، خبرنگار اقتصادی پرسون این موضوع را بررسی کرده است که در ادامه می خوانید:

قیمت دستوری شدنی نیست

دولت معتقد است که نهاده های دامی را به دامداران با ارز 4200 تومان ارائه می دهد به همین منظور کارخانه های لبنی نیز باید قیمت خرید شیر را براساس مصوبه دولت انجام دهند و اقدامی به افزایش قیمت نکنند، حال سوال اینجاست که چرا بازار نهاده های دامی با مشکل مواجه است.

محمد رضا بنی طبا مدیر روابط عمومی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی در گفتگو با پرسون گفت: 16 میلیون تن ظرفیت اسمی و 12 میلیون تن ظرفیت واقعی صنعت لبنی کشور در سال است که 30 تا 40 درصد ظرفیت آن خالی است، برخی از کارخانه ها تعطیل و نیمه تعطیل هستند، حالا برای اینکه در این صنعت «جهش تولید» را محقق کنیم باید سرانه مصرف را بالا ببریم، در کشور ما به شکل خوش بینانه سالانه مصرف برای هر ایرانی بین 60 تا 80 کیلو است.

وی افزود: در برخی کشورها 120 کیلو و سرانه جهانی 150 کیلو و در کشور های توسعه یافته بیش از 200 کیلو در نظر گرفته شده است، این افزایش سرانه مصرف باعث کاهش هزینه های درمانی در طول سال برای افراد جامعه خواهد شد و از بسیاری از بیماری ها مقابله و پیشگیری خواهد شد، بنابراین بالا بردن سرانه مصرف لبنیات بسیار مهم است که متاسفانه در این زمینه اقداماتی از سوی مسئولان برای بالا بردن این سرانه صورت نمی گیرد.

مدیر روابط عمومی انجمن لبنیات کشور خاطرنشان شد: 75 درصد کالا های لبنی در حوزه قیمت گذاری دستوری دولت صورت می گیرد، در حالی که هزینه های بسته بندی،حقوق کارگر، هزینه سوخت، بیمه کارگر، هزینه استهلاک دستگاه های کارخانه ها و.. افزایش پیدا می کند.

بنی طبا عنوان کرد: دولت معتقد است که نهاده های دامی را به دامداران با ارز 4200 تومان ارائه می دهد به همین منظور کارخانه های لبنی نیز باید قیمت خرید شیر را براساس مصوبه دولت انجام دهند و اقدامی به افزایش قیمت نکنند، حال سوال اینجاست که چرا بازار نهاده های دامی با مشکل مواجه است.

قاچاق علوفه صورت می گیرد

از مجموعه امور پشتیبانی دام نیز درخواست کردیم به این مسئله ورود کرده تا بخش قابل توجهی از دام عشایر و مرتع داران را برای ایجاد تعادل در بازار و تأمین ذخایر استراتژیک خریداری کنیم؛ امیدواریم بتوان مشکل علوفه را رفع کرد تا به تولید گوشت قرمز لطمه وارد نشود.

حسین ایراندوست معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در این باره گفت: خشکسالی و کمبود علوفه در سراسر کشور مطرح است و تولید علوفه در استان اصفهان نیز متأثر از کم بارشی و خشکسالی نسبت به سال‌های پیش کاهش یافته ضمن اینکه این استان همواره وارد کننده علوفه از استان‌های دیگر بوده است.

او با اشاره به اینکه علوفه از استان‌های مرزی غرب کشور قاچاق می‌شود، افزود: از این رو با کمبود و گرانی علوفه رو به رو شدیم و اکنون دام سبک ما در مراتع با کمبود علوفه و آب مواجه است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه کاهش قیمت گوشت قرمز نگران کننده است، عنوان کرد: محصول روی دست دامدار مانده و خریداری برای آن نیست و این موضوع آینده تولید گوشت قرمز را با مشکل مواجه می‌کند.

ایراندوست گفت: ما برای حمایت از دامداران خوراک آماده و جو را در اختیار آنان قرار می‌دهیم و به تازگی از وزارتخانه جهادکشاورزی سهمیه جو خشکسالی را مطالبه کردیم که با آن موافقت شده و بزودی در اختیار دامداران قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: از مجموعه امور پشتیبانی دام نیز درخواست کردیم به این مسئله ورود کرده تا بخش قابل توجهی از دام عشایر و مرتع داران را برای ایجاد تعادل در بازار و تأمین ذخایر استراتژیک خریداری کنیم؛ امیدواریم بتوان مشکل علوفه را رفع کرد تا به تولید گوشت قرمز لطمه وارد نشود.

حمایت همه دستگاه‌های اجرایی لازم است

نوسانات قیمت یکی از مهمترین مشکلات دامداران خراسان جنوبی است در حالی که امسال افزایش میانگین ۱۰۰ درصدی قیمت نهاده‌های دامی نسبت به سال گذشته را داشته‌ایم اما قیمت دام زنده و شیر نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

محمدجواد غریبی رئیس اتحادیه دامداران استان خراسان جنوبی نیز در این باره گفت: نوسانات قیمت یکی از مهمترین مشکلات دامداران خراسان جنوبی است در حالی که امسال افزایش میانگین ۱۰۰ درصدی قیمت نهاده‌های دامی نسبت به سال گذشته را داشته‌ایم اما قیمت دام زنده و شیر نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه مشکلات باعث شده پرورش دام صرفه اقتصادی نداشته باشد، اظهار کرد: این در حالی است که برخی از نهاده‌های دامی تولید استان به خارج از استان صادرات می‌شود.

به گفتۀ این مقام مسئول در ماه گذشته ۲۵۰۰ تن جو خام بین دامداران توزیع شده است و کنسانتره نیز به میزان ۱۴ هزار تن در حال توزیع است.

غریبی در زمینه قول جهاد کشاورزی برای تأمین نقدینگی بیان کرد: در جلسات نبوده‌ایم ولی تاکنون در این قالب پرداختی نداشته‌ایم.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی با بیان اینکه حمایت‌ها تاکنون ملموس نبوده است، عنوان کرد: دامداران تمایلی به نگهداری دام ندارند و اگر مجوز ذبح داده شود، این کار را انجام می‌دهند.

بازی با کالاهای اساسی ممنوع

طبق آماری که به دست خبرنگار ما رسیده است 60 درصد نهاده های دامی تا چند سال پیش در داخل کشور تولید می شد، اما با خشکسالی میزان تولید نهاده های داخلی کاهش چشمگیری پیدا کرد، در این بین واردات بهترین راهکار برای تامین نهاده های دامی است، اما به دلیل تحریم ها مشکل انتقال وجه خریداری کالا وجود دارد.

از سوی دیگر فرمول اقتصادی این را می گوید که کالای اساسی قابلیت قیمت دستوری ندارد و باید بازار قیمت واقعی آن را تعیین کند و دولت ها قدرت مقابله با آن را نخواهند داشت، بنابر این دولت نمی تواند به دامدار اعلام قیمت کند و باید دولت به جای فشار به تولید کنندگان راهکاری بیندیشد تا صنعت دامداری به نابودی کشیده نشود، به طور نمونه در صورت ذبح گاو شیری به یک باره با کمبود زاد و ولد دام مواجه خواهیم شد و جبران آن سالیان سال زمان می برد و نباید با محصولات غذایی بازی کرد.

نا گفته نباشد که باید واقع بین باشیم 9 میلیون تن ذرت نیاز کشور است که 8 میلیون آن از طریق واردات تامین می شود، برای تولید این میزان ذرت در کشور که نیازی به آن سوی مرز نداشته باشیم آب بسیار قابل توجه لازم است که به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست و به نوعی آب سرزمین را به هدر خواهیم داد، در این میان بهترین راهکار تغییر رویکرد است، برای نمونه با واردات گوشت قرمز کمک بزرگی به کاهش تولید گوشت داخلی می شود، اما برای تولید محصولات نهاده های دامی باید به سمت و سوی صنعتی شدن رفت تا از آب کمتری استفاده شود و اینکه تلاش کنیم تا با واردات نهاده های دامی با قیمت مناسب تر را فراهم کنیم.

گزارش از: محمد خادمی

309174