پرونده ویژه پرسون؛ چالش‌های پیش روی دولت سیزدهم/ بخش یازدهم

شاه‌ویسی: دولت سیزدهم با ارائه تسهیلات مالی مناسب اشتغال‌آفرینی کند

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی بیان کرد: دولت سیزدهم مدعی ایجاد 4 میلیون اشتغال تا پایان سال 1404 است که این نیازمند ایجاد یک برنامه کلان روند در حوزه اشتغال است. کارآفرینی در بخش‌های مختلف خدمات، کشاورزی، فناوری‌های نوین و دانشی کردن اقتصاد و بهره گیری از دانش آموختگان قابل تحقق است.
تصویر شاه‌ویسی: دولت سیزدهم با ارائه تسهیلات مالی مناسب اشتغال‌آفرینی کند

ساسان شاه‌ویسی، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پرسون، در خصوص ایجاد اشتغال در دولت آینده، بیان کرد: ابتدا دولت جدید باید یک پیش‌بینی از قابلیت‌های ایجاد اشتغال را تدوین کند و بر اساس آن برنامه‌ریزی های لازم را انجام دهد.

شاه‌ویسی با بیان این که تولید شغل نیازمند چندین حرکت همزمان است؛ گفت: قابلیت‌ها و خاستگاه اشتغال که در حوزه صنعت است باید فعال شود. البته صنعت صرفا کارخانه‌ها نیستند و صنایع پایین دستی در پتروشیمی و یا کشاورزی را نیز شامل می‌شود. این حوزه‌ها می‌توانند رابط میان بخش‌های مختلف و مانند دروازه‌های تولید باشند.

وی تصریح کرد: دولت سیزدهم مدعی ایجاد 4 میلیون اشتغال تا پایان سال 1404 است که این نیازمند ایجاد یک برنامه کلان روند در حوزه ایجاد کار است. کارآفرینی در بخش‌های مختلف خدمات، کشاورزی، فناوری‌های نوین و دانشی کردن اقتصاد و بهره گیری از دانش آموختگان قابل تحقق است.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی ادامه داد: بخشی از ایجاد اشتغال در کشور نیز مربوط به حوزه مسکن است که با اجرای طرح جهش تولید مسکن امکان‌پذیر است.

شاه‌ویسی افزود: اهمیت حوزه‌های کسب و کار در خصوص ایجاد اشتغال نیز پررنگ است. دولت باید دسترسی مردم، بنگاه‌های متوسط و کوچک را به تأمین مالی و تسهیلات مناسب را فراهم کند. ضمن این که ابزارهای تأمین مالی از ابتدا و پایه ظرفیت تولید و اشتغال‌زایی تا زمان تحویل محصول به مردم در دسترس باشد.

وی بیان کرد: متغیرهایی مانند قاچاق، واردات بی‌رویه و تعدیل در نرخ معافیت‌های مالیاتی که باعث تهدید زنجیره اشتغال‌زایی می‌شود نیز در ایجاد اشتغال نقش موثری دارد. به نظر می‌رسد تیم اقتصادی رئیسی برخی معافیت‌ها را در حوزه مالیاتی در نظر گرفته و کمبودها را از حوزه اقتصاد پنهان جبران کند.

این استاد دانشگاه در پایان تاکید کرد: مجموع این عوامل باعث رفع ضعف و تهدیدها و ایجاد فرصت در زمینه اشتغال می‌شود. ضمن این که در برنامه‌ریزی برای هر بخشی باید زنجیره کامل کشش پذیری در رابطه با جذب نیروی انسانی را نیز در نظر داشت.

309098