پرسون به ارزان ترین و پول ساز ترین صنعت جهان می پردازد؛

‎عقب ماندگی ایران در صنعت توریسم / ایجاد اشتغال در گرو رونق گردشگری

‎ویروس نامرئی کرونا گردشگری به عنوان مهم ترین صنعت پول ساز دنیا را فلج کرده و می توان گفت کرونا بیشترین خسارت را به این صنعت وارد کرده است، گرچه برخی از کشور ها این روزها با کشف واکسن کرونا و آغاز تزریق آن برای شهروندان شان و حتی توریست ها به دنبال رونق دادن صنعت گردشگری هستند، اما همچنان این بازار در حالت عادی خود قرار نگرفته است.
تصویر ‎عقب ماندگی ایران در صنعت توریسم / ایجاد اشتغال در گرو رونق گردشگری

به گزارش سایت خبری پرسون، تا یک ماه آینده المپیک جهانی به میزبانی ژاپن برگزار می شود و این در حالی است که ژاپنی ها سالیان گذشته با رویای جذب توریست برای مشاهده بازی های المپیک هدف جذب سرمایه خارجی را برای خودشان داشتند که این روزها با وجود کرونا این مسابقات بدون تماشاچی برگزار می شود و اگر هم ممنوعیت تماشاچی برداشته شود استقبال زیادی برای سفر از سوی جهانیان رخ نمی دهد.

ایران با داشتن ظرفیت های بالا مانند چهار فصل بودن، دارا بودن مناطق جنگلی، دریا، کویر، کوهستان، جزیره و بناهای تاریخی کهن بسیار بسیار اندک از صنعت گردشگری کسب سود می کند.

البته در یک دهه اخیر توجه ویژه ای به صنعت گردشگری کشورمان صورت گرفته است؛ به طوری که سازمان گردشگری به وزارت خانه تبدیل شد، وزارت امور خارجه نیز تلاش هایی را برای سهولت در ویزا به گردشگران برخی از کشورها فراهم کرد و وزارت بهداشت نیز تلاش کرد تا با علم پزشکی متخصصان داخلی بتواند گردشگری سلامت را برای درمان به کشور جذب کند، اما با همه این اقدامات همچنان با جاذبه های دیدنی طبیعی، باستانی و سلامت که در کشورمان وجود دارد، شاهد آن هستیم که دیگر کشورها از ما پیشی گرفته اند، در گزارش پیش رو نگاهی انداخته ایم به وضعیت صنعت گردشگری کشورمان که در ادامه می خوانید:

کشور های همسایه در صنعت گردشگری از ایران جلوتر هستند

‎عربستان دیگر کشور همسایه جنوبی کشورمان به واسطه شهر مقدس مکه و مدینه همه ساله میزبان میلیون ها مسلمان از سرتاسر جهان است و حتی دولت عربستان برای هر کشور سهمیه در نظر می گیرد و این حجم بالای مسافر در مدت چند ماه سکونتشان در این کشور رونق بالایی در کسب و کار و اشتغالزایی به وجود می آورند و درآمد زایی ارزی قابل توجهی را به خزانه این کشور روانه می کنند.

صنعت گردشگری یا همان جذب توریست مهم ترین صنعت پرسود و کم هزینه دنیا است، صنعتی که می تواند اقتصاد یک کشور را دگرگون کند و آن کشور را به یکی از مهم ترین کشورهای دنیا از لحاظ اقتصادی، اشتغالزایی و رفاه اجتماعی تبدیل کند، اگر نخواهیم به کشور های دور دست ایران اشاره کنیم، می توانیم به کشور های همسایه بپردازیم، برای نمونه ترکیه در دو دهه اخیر به قدری صنعت گردشگری خود را رونق داده که به نوعی اقتصاد کشورش را در صنعت گردشگری می چرخاند و با این صنعت توانسته سایر صنایع و رشد ناخالص ملی اش را رونق دهد و به دنبال آن اشتغالزایی را افزایش دهد، حتی ترکیه توانسته در این چند سال اخیر بسیاری از جوانان جویای کار از کشورهای دیگر را در کشورش مشغول به کار کند.

عربستان دیگر کشور همسایه جنوبی کشورمان به واسطه شهر مقدس مکه و مدینه همه ساله میزبان میلیون ها مسلمان از سرتاسر جهان است و حتی دولت عربستان برای هر کشور سهمیه در نظر می گیرد و این حجم بالای مسافر در مدت چند ماه سکونتشان در این کشور رونق بالایی در کسب و کار و اشتغالزایی به وجود می آورند و درآمد زایی ارزی قابل توجهی را به خزانه این کشور روانه می کنند.

عراق کشور جنگ زده این روزها سهم قابل توجهی از توریست جهانی را برای خود به دست آورده است، این کشور در زمان ریاست جمهوری صدام به زیر ساخت های صنعت توریسم توجه نداشت و با جنگ امریکایی ها آن اندک زیر ساخت هایی هم که داشت از بین رفت تا اینکه دولت با حمایت مردمی روی کار آمد و ارتباط مناسب سیاسی با کشور های همسایه از جمله ایران و عربستان برقرار کرد و توانست قبل از کرونا به دلیل مکان های مذهبی شیعیان سالانه میزبان ده ها میلیون زائر قرار گیرد و برای اسکان و تغذیه این حجم زائر درآمد قابل توجهی به شکل های گوناگون کسب کند، از سوی دیگر در منطقه اقلیم کردستان عراق نیز توریست ها از دیگر کشورهای اروپایی رهسپار این منطقه می شوند که کمک بزرگی به جذب سرمایه می شود.

باید بوم گردی را رونق داد تا گردشگر جذب کرد

گردشگری مانند یک اکوسیستمی است که همانند یک زنجیره به یکدیگر وابسته است. بنابراین باید کاری کنیم که جاذبه هایمان را بزرگنمایی و اتفاقات اخیر را کوچک نمایی همانند کشور استرالیا که آتش سوزی وسیع در آن کشور رخ داد که 3ماه درگیر آن بود اما بزرگنمایی برای گردشگرانی که قصد سفر به این کشور را داشتند صورت نگرفت .

علی اکبر عبدالملکی رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کار اتاق بازرگانی ایران نیز در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون در باره اینکه شاهد برخی فرصت سوزی ها در حوزه گردشگری هستیم،علت این امر چیست؟ پاسخ داد: اتاق بازرگانی بزرگترین پارلمان بخش خصوصی در حوزه گردشگری است؛ چرا که کمیسیون گردشگری نماینده تمامی گروه هایی است که در حوزه گردشگری مشغول به کار هستند مانند انجمن آژانس های هواپیمایی، انجمن تورهای گردشگری، راهنمایی گردشگران،گردشگری سلامت،صنایع دستی،هتل ها و....که در کمیسیون گردشگری حضور دارند.

وی افزود: اما جای تاسف دارد که کمیسیون گردشگری اتاق ایران در حوزه گردشگری دیده نمی شود؛ در حالی که این کمیسیون همانند یک فدراسیون می ماند که تمامی گروه ها را در دل خود جای داده است و اگر وزارت میراث فرهنگی برنامه ای برای توسعه گردشگری دارد باید با این کمیسیون در ارتباط باشد چرا که تمامی نمایندگان بخش خصوصی در مشاغل مرتبط با گردشگری عضو این کمیسیون هستند و می توانند از پتانسیل بالای کمیسیون بهره مند شوند که این فرصت سوزی در اینجا صورت می گیرد.

رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کار اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: گردشگری ارتباط مستقیمی با شغل های مختلف دارد از کشاورزی و راننده تاکسی تا رستوران ها، هتل داران و آژانس های هواپیمایی را تحت تاثیر قرار می دهد.

عبدالملکی یاد آور شد: گردشگری مانند یک اکوسیستمی است که همانند یک زنجیره به یکدیگر وابسته است. بنابراین باید کاری کنیم که جاذبه هایمان را بزرگنمایی و اتفاقات اخیر را کوچک نمایی همانند کشور استرالیا که آتش سوزی وسیع در آن کشور رخ داد که 3ماه درگیر آن بود اما بزرگنمایی برای گردشگرانی که قصد سفر به این کشور را داشتند صورت نگرفت .

وی خاطرنشان کرد: تا آنجایی که بنده می دانم؛ به ازای ورود یک گردشگر 10تا15 شغل مستقیم ایجاد می شود و به ازای هر گردشگر سلامت که به کشور ورود می کند 20تا25 شغل ایجاد می شود؛ چرا که گردشگران سلامت مدت زمان بیشتری حضور دارند و هم اینکه همراهانی با خود به کشور می آورند که نیازمند سکونت و تغذیه هستند.

دولت باید هتل داران را حمایت کند

هتل 5 ستاره در آنکارای ترکیه از هتل 3ستاره در ایران ارزان تر است، غذای رایگان در سه نوبت و انواع نوشیدنی نیز ارائه می دهد؛ این کار باعث می شود که مشاغل دیگر مانند ایرلاینهای هواپیمایی مدام مسافر داشته باشند و همچنین هر مسافر کمتر از هزار دلار در این کشور خرج نمی کند؛ دولت ترکیه این ویژگی ها را در صنعت گردشگری می بیند.حتی دولت ترکیه در صورتی که هتلی ضرر ببیند حاضر است ضرر صاحب آن هتل را پرداخت کند تا صنعت گردشگری از بین نرود.

رئیس کمیسیون گردشگری و کسب و کار اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: گردشگر خارجی نمی آید در برج سکونت کند چرا که در شهر و کشور خودشان برج های بهتر از ما دارند؛ هتل های زیباتر با خدمات بهتر از هتل های داخلی ما دارند؛ این گردشگران به دنبال بوم گردی هستند و ما باید این بوم گردی ها را تقویت کنیم.

هتل های خصوصی که ما در کشور داریم باید هزینه مالیات، آب، برق، گاز، ارزش افزوده،تامین اجتماعی، عوارض شهرداری و....پرداخت کنند برای همین هزینه اقامت در هتل های داخلی گران است؛ در حالی که دولتمردان ترکیه یارانه هایی را در اختیار صنعتگران گردشگری به ویژه هتل داران قرار می دهند.

عبدالملکی خاطرنشان شد: دولت ترکیه از هتل داران مالیات و ارزش افزوده نمی گیرد و هزینه آب و برق را 70تا80 درصد می بخشد به شرط اینکه هتل داران 50درصد کرایه هتل را برای گردشگران کاهش دهند؛ آن وقت آن هتل به جای اینکه در سال 10 هزار مشتری داشته باشد با این اقدام 100 هزار مشتری در سال خواهد داشت، ترکیه سبد گردشگری را نگاه می کند از همان ورودی گردشگر به کشورش راننده تاکسی که آن ها را جابه جا می کند تا رستوران و صنایع دستی که خرید می کنند باعث رونق اشتغال می شود و جذب ارز را به دنبال می آورد.

وی افزود: هتل 5 ستاره در آنکارای ترکیه از هتل 3ستاره در ایران ارزان تر است، غذای رایگان در سه نوبت و انواع نوشیدنی نیز ارائه می دهد؛ این کار باعث می شود که مشاغل دیگر مانند ایرلاینهای هواپیمایی مدام مسافر داشته باشند و همچنین هر مسافر کمتر از هزار دلار در این کشور خرج نمی کند؛ دولت ترکیه این ویژگی ها را در صنعت گردشگری می بیند. حتی دولت ترکیه در صورتی که هتلی ضرر ببیند حاضر است ضرر صاحب آن هتل را پرداخت کند تا صنعت گردشگری از بین نرود.

در یک دهه رشد گردشگری رخ داده است

آمار سازمان جهانی جهانگردی نشان می دهد تعداد گردشگران در سال 2030 به رقم خیره کننده یک میلیارد و 800 میلیون نفر برسد. در این میان فرانسه با جذب 84 میلیون توریست خارجی موفق ترین کشور محسوب شده و بعد از آن آمریکا با 75 میلیون نفر و اسپانیا با 65 میلیون نفر رتبه‌های بعدی را از آن خود کرده اند؛ کشور هایی که نه بناهای تاریخی و باستانی کهنی دارند و نه فرهنگ و آداب قدمت داری و نه اینکه از موقعیت جغرافیایی بکری برخوردار هستند؛ از کشور ما جلوتر هستند.

قبل از اینکه ویروس کرونا سر و کله اش پیدا شود علی اصغر مونسان که آن زمان ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را بر عهده داشت گفته بود: در سال اولی که برجام شکل گرفت (تیرماه 1394) با 25 درصد افزایش گردشگر ورودی نسبت به سال‌های قبل روبه‌رو بودیم. خطوط هواپیمایی جهانی به کشور ما برگشتند (لوفتانزا و بریتیش ایرویز و...)، سرمایه‌گذار خارجی وارد شد (هتل آکور فرودگاهی) و مسائلی از این دست موجب قوت صنعت گردشگری ما شد.

او افزود: بنابراین روند رشد گردشگری کشور در این سال‌ها ادامه دار است، یعنی سال 1387 که تنها 2 میلیون گردشگر داشته‌ایم این عدد در سال 1390 به 3.2 میلیون رسید و در سال 96 به 5.1 میلیون گردشگر رسید. این رقم با بیش از 50 درصد رشد در سال 1397 به 7.8 میلیون گردشگر رسید. یعنی در این 12 سال نرخ رشد گردشگری ما هیچ گاه کاهشی نبوده است، حتی در اوج تحریم ها. این نشان می‌دهد که حرکت مردمی قابل تحریم نیست. گردشگری سنبل تعاملات مردمی است، خوشبختانه این آمار در سه ماه اول 1398 نیز با جذب بیش از 2 میلیون گردشگر، در حدود 40 درصد رشد داشته است.

مونسان تصریح کرد: نکته مهم آن است که تحریم‌ها یا نبودن تحریم‌ها موجب می‌شود که در برخی از بازارها گردشگر کم (مثل بازار اروپایی و امریکایی) یا زیاد شود ولی در مقیاس کلان حجم گردشگر ورودی به کشور کاهش نیافته است و از درصد رشد خوبی - بالاتر از میانگین جهانی- برخوردار بوده است.

گزارشی از: محمد خادمی

308453

مطالب مرتبط