مطلوبی؛ کارشناس بهداشت در گفت‌وگو با پرسون مطرح کرد:

عملکرد خارج از استاندارد تصفیه‌‌خانه‌های آب کشور/ منیزیم و کلسیم آب زمینه ساز پوسیدگی دندان و بیماری‌های کلیوی

یک کارشناس بهداشت گفت: بسیاری از تصفیه‌خانه‌ها برای جلوگیری از هزینه‌ها و استهلاک تجهیزات خود در پروسه تصفیه آب عملا از دستگاه‌های «سختی‌گیرwater Softener» برای جدا سازی منیزیم و کلسیم استفاده نمی‌کنند که خروجی این امر همانطوری که گفته شد یا پوسیدگی دندان می‌شود یا رسوب کلسیم موجود در آب در کلیه‌ها.
تصویر عملکرد خارج از استاندارد تصفیه‌‌خانه‌های آب کشور/ منیزیم و کلسیم آب زمینه ساز پوسیدگی دندان و بیماری‌های کلیوی

پرسون ـ کیوان مطلوبی؛ کارشناس بهداشت در گفت وگو با خبرنگار پرسون عنوان کرد: یکی از مسایلی که همواره از نظر افکار عمومی به ویژه رسانه‌های دور می‌باشد، مسئله سلامت آب آشامیدنی است.

این کارشناس بهداشت در ادامه افزود: آب شربی که به عنوان آب تصفیه شده در لوله‌های شهر جاری و روان است باید از یک سری استانداردهای روز برخودار باشد که به نظر می‌رسد در اغلب کشور به ویژه شهر سنندج به این مهم توجهی نشده است.

مطلوبی گفت: اولین مرحله در بحث تصفیه آب شرب، از تصفیه‌هانه های شرکت آب و فاضلاب هر شهری آغاز می‌شود که این مرحله بسیار حساس و در بحث بهداشت برای همه ما حیاتی است.

وی ادامه داد: تمام آب‌های موجود چه در رودخانه‌ها و چه چاه‌ها و... دارای درصدی منیزیم، کلسیم و... هستند که این مقدار اگر از حد استاندارد خارج شود عوارضی را برای مصرف کننده به دنبال دارند که مهمترین آن پوسیدگی دندان، بیماری‌هایی کلیوی و... است.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه تصفیه‌خانه باید معیار و هدف غایی خود را سلامتی جامعه قرار دهند، افزود: با این وجود به عینه دیده می‌شود که در اکثر تصفیه‌خانه‌‎های کشور عملا تصفیه و ارتقا سلامتی آب نادیده گرفته می‌شود به صورتی که در بحث «تصفیه مکانیکی» آب کار خاصی صورت نمی‌گیرد که این امر یک نقیصه بزرگ در سیستم تصفیه آب در کشور و استان کردستان است.

مطلوبی بیان داشت: بسیاری از تصفیه‌خانه‌ها برای جلوگیری از هزینه‌ها و استهلاک تجهیزات خود در پروسه تصفیه آب عملا از دستگاه‌های «سختی‌گیرwater Softener» برای جدا سازی منیزیم و کلسیم استفاده نمی‌کنند که خروجی این امر همانطوری که گفته شد یا پوسیدگی دندان می‌شود یا رسوب کلسیم موجود در آب در کلیه‌ها.

وی با اشاره به اینکه سیستم تصفیه‌خانه‌ها در کشور نیازمند اصلاح سریع هستند، افزود: متاسفانه باید اذعان کرد نه تنها غالب تصفیه‌خانه‌ها این کار را انجام نمی‌دهند بلکه با اضافه کردن پودر کُلر جامد یا همان هیپوکلریت کلسیم که ماده‌ای برای گندزدایی است، زمینه شیوع بیماری‌های خطرناک را افزایش می‌دهند.

این کارشناس بهداشت تصریح کرد: در تمام دنیا پودر کُلر برای گندزدایی در استخرها مورد استفاده قرار می‌گیرد نه برای گندزدایی آب شرب.

مطلوبی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: اکنون بیشتر کشورهای دنیا به ویژه کشورهای توسعه یافته نه تنها از این روش تصفیه و گندزدایی آب استفاده نمی‌کنند، بلکه با افزودن ماده فلوراید، باعث افزایش سلامتی مصرف کنندگان آب شرب به ویژه تقویت استخوانها و «مینای» دندان آنها می‌شوند.

این کارشناس بهداشتی خاطرنشان کرد: لازم است کسانی که به نوعی با سلامت جامعه در ارتباط هستند و متولی این بخش می‌باشند این موارد را در بحث تصفیه آب رعایت کنند تا شاهد این آمار بالای بیماری در کشور بر اثر مصرف آب شرب غیراستاندارد و آلوده نباشیم.

آیین مهر ـ استان کردستان

308595