پنجشنبه ۳ تیر ۱۴۰۰؛

آخرین ابرماه سال ۱۴۰۰ /امشب پدیده ابرماه توت فرنگی را تماشا کنید

امشب پنجشنبه، زمان وقوع آخرین اَبَر ماه توت فرنگی در ایران و در سال 1400 است. برای اطلاعات بیشتر از این پدیده بسیار زیبا با ایران چطور همراه باشید.

تصویر آخرین ابرماه سال ۱۴۰۰ /امشب پدیده ابرماه توت فرنگی را تماشا کنید

به گزارش سایت خبری پرسون، مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: ماه کامل (بدر) زمانی ایجاد می‌شود که زمین بین ماه و خورشید است و ماه از دید ناظران زمینی، به صورت قرص کامل دیده خواهد شد. ساعت ۲۳:۱۰ شبانگاه پنجشنبه ۳ تیر ۱۴۰۰، ماه به وضعیت ماه کامل (بدر) می‌رسد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران افزود: از سوی دیگر، در ساعت ۱۴:۲۸ روز چهارشنبه ۲ تیر، کره ماه در کمترین فاصله با زمین بود و در فاصله ۳۵۹,۹۶۰ کیلومتری قرار گرفت؛ در این وضعیت، شرایطی ایجاد می‌شود که ماه کامل، بزرگتر از ماه کامل‌های بعدی خود باشد. لازم به یادآوری است که طی دو ماه گذشته (فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰) نیز شاهد دو ماه کامل بزرگ‌تر از حد معمول بودیم که به این پدیده اَبَرماه (Supermoon) گفته می‌شود.

مهندس عتیقی خاطر نشان کرد: در پدیده اَبَرماه، ماه در هنگام طلوع حداکثر ۳۰ درصد درخشان‌تر و ۱۴ درصد بزرگ‌تر از ماه کامل عادی، طلوع خواهد کرد و شرایطی ایجاد می شود که علاقه‌مندان به‌ویژه در هنگام طلوع ماه، این جرم همسایه زمین را با کوه‌ها، درختان، ساختمان‌ها، عوارض طبیعی و شهری مقایسه و به نوعی بزرگ‌تر ببینند.

308196