پرونده ویژه پرسون؛ افزایش قیمت کالاهای اساسی/ بخش سوم

لاکچری شدن تن ماهی در پی افزایش قیمت / حذف کنسرو تن از سبد غذایی خانواده های کم درآمد

یک مقام صنعتی گفت: حذف ارز 4200 تومانی برای تامین مواد اولیه تن ماهی افزایش قیمت در یک سال اخیر را به وجود آورده و عامل کاهش قدرت خرید اقشار کم درآمد شده است و به عبارتی این کالا از سبد غذایی خانوار کم درآمد حذف شده است.
تصویر لاکچری شدن تن ماهی در پی افزایش قیمت / حذف کنسرو تن از سبد غذایی خانواده های کم درآمد

سید محمد میررضوی دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی سایت خبری پرسون اظهار داشت: در گذشته یک تن ماهی 180 گرمی با قیمت 8 هزار تومان مورد استقبال همه اقشار جامعه قرار می گرفت و حتی کارگران و دانشجویان قدرت خرید آن را برای تامین یک وعده غذایی داشتند، اما این روزها یک تن ماهی 180 گرمی 30 هزار تومان شده که قدرت خرید این کالا را از اقشار کم درآمد جامعه به ویژه کارگران گرفته است.

وی ادامه داد: وقتی یک کالا در مدت زمان کوتاه 300 درصد افزایش قیمت پیدا کند طبیعتا با کاهش خرید مواجه می شود و به دنبال آن کاهش تولید را در بر می گیرد.

میر رضوی در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه در حال حاضر چه تعداد کارخانه تولید تن ماهی در کشور فعالیت می کنند؟ پاسخ داد:130 واحد تولید تن ماهی در سرتاسر کشور مجوز فعالیت دارند که تنها 50 درصد این واحدها مشغول به فعالیت هستند.

در پی حذف ارز 4200 تومانی برای تامین مواد اولیه تن ماهی افزایش قیمت در یک سال اخیر را به وجود آورده و عامل کاهش قدرت خرید اقشار کم درآمد شده است و به عبارتی این کالا از سبد غذایی خانوار کم درآمد حذف شده است.

یک مقام صنعتی تصریح کرد: در پی حذف ارز 4200 تومانی برای تامین مواد اولیه تن ماهی افزایش قیمت در یک سال اخیر را به وجود آورده و عامل کاهش قدرت خرید اقشار کم درآمد شده است و به عبارتی این کالا از سبد غذایی خانوار کم درآمد حذف شده است.

وی خاطرنشان کرد: قوطی های بسته بندی تن ماهی از جنس فولاد است و افزایش قیمت این کالا نیز موجب بالا رفتن قیمت تمام شده تن ماهی شود، همچنین هزینه حمل و نقل، کارتون و افزایش حقوق کارگر از دیگر عوامل گران شدن تن ماهی است.

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه چه راهکاری وجود دارد که مجددا تن ماهی در سبد غذایی اقشار کم درآمد جامعه قرار گیرد؟ گفت: در صورتی که دولت مجددا تن ماهی را جزو کالاهای درجه یک قرار دهد و به عنوان کالای اساسی ارز دولتی در اختیار تامین مواد اولیه آن قرار گیرد امکان کاهش قیمت وجود دارد و این کاهش قیمت افزایش خرید و افزایش تولید را در بر خواهد گرفت.

میر رضوی ادامه داد: تن ماهی به عنوان یک کالا با خاصیت فراوان در تامین انواع ویتامین ها و پروتئین بدن به حساب می آید و حذف این کالا از سبد غذایی اساسی اشتباه استراتژیک دولت گذشته بوده است.

او تصریح کرد: در حال حاضر تولید تن ماهی به دلیل نبود بازار داخلی به شدت افت کرده است و تنها افراد مرفه قدرت خرید تن ماهی را دارند و به نوعی این محصول غذایی در اختیار افراد با درآمد بالا قرار می گیرد.

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران در پاسخ به این سوال که بازار صادرات تولید این کالا به چه شکل است؟ گفت: زمانی تولید به صرفه خواهد بود که بازار داخلی مهیا باشد و تولید کننده اشتیاق به تولید داشته باشد.

گفتگو از: محمد خادمی

349524