رونق تولید در زنجان با رشد ۲۰ برابری تسهیلات سیر صعودی گرفت

تولید با افزایش ۲۰ برابری پرداخت تسهیلات رونق گرفت چراکه میزان تسهیلات پرداختی طرح رونق تولید در استان زنجان در سال ۹۵، بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان بود که این رقم در سال گذشته با افزایش حدود ۲۰ برابری به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان رسید.

تصویر رونق تولید در زنجان با رشد ۲۰ برابری تسهیلات سیر صعودی گرفت

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، یکی از راه‌های باز کردن گره مشکلات حوزه تولید و واحدهای تولیدی، پرداخت تسهیلات بانکی در کنار دیگر تسهیلگری‌ها است. تسهیلات رونق تولید از طرح‌های عمده در این راستا است که با توجه به پروژه‌های الویت‌دار هم راستا با اقتصاد مقاومتی توسط دولت مطرح شد. هدف این تسهیلات تکمیل طرح‌های نیمه تمام بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی و همچنین واحدهای تولیدی فعال جهت تامین سرمایه در گردش آنها است.

متولی این تسهیلات مالی، سازمان صنعت معدن و تجارت استان‌ها با عاملیت بانک‌ها هستند که پس از ثبت و ارسال الکترونیکی درخواست متقاضی در سامانه بهین‌یاب وزارت صنعت معدن و تجارت، نتایج از طریق دبیرخانه‌های کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید واقع در سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها قابل پیگیری است.

به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان بر اساس آخرین رتبه‌بندی انجام شده در خصوص میزان تسهیلات پرداختی برای رونق تولید در سال گذشته، این استان پس از البرز و سمنان، جایگاه سوم را در بین استان‌های کشور به خود اختصاص داد.

ناصر فغفوری افزود: سال گذشته در مجموع ۲۸۶ متقاضی در استان زنجان برای دریافت تسهیلات رونق تولید در سامانه بهین‌یاب ثبت‌نام کردند که از بین آنان ۲۵۰ متقاضی واجد شرایط به شبکه بانکی معرفی شدند.

وی اظهار داشت: از بین متقاضیان معرفی شده به شبکه بانکی، پرداخت تسهیلات به ۱۸۰ پرونده محقق شد و مابقی متقاضیان نیز از دریافت تسهیلات انصراف دادند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه سال گذشته در مجموع ۲ هزار و ۱۶۲ میلیارد تومان تسهیلات طرح رونق در این استان پرداخت شد، گفت: در این خصوص سیر صعودی خوبی نسبت به سال های ماقبل از ۹۹ داشتیم.

فغفوری خاطرنشان کرد: بر اساس آمار و ارقام موجود و نتایج اقدامات انجام شده، استان زنجان در بسیاری از ‌برنامه‌های هدفگذاری شده این حوزه از سوی وزارتخانه پیشتاز است.

وی افزود: گواه پیشتازی استان در این بخش، آمار و ارقام موجود در نتایج اقدامات انجام شده، در بسیاری از برنامه‌ها و اهداف تعیین شده از سوی وزارتخانه است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به برخی از دستاوردهای حوزه تولید و صنعت در استان، افزود: از سال ۹۶ تاکنون هیچ واحدی به واحدهای تولیدی تعطیل استان زنجان اضافه نشده و هر سال تعدادی از واحدهای تعطیل به چرخه بازمی‌گردند که ۲۷ واحد در سال گذشته به چرخه بازگشتند.

فغفوری گفت: از سال ۹۷ تاکنون، با پیگیری حل مشکلات واحدهای تولیدی، ۶۰ واحد راکد، به چرخه تولید بازگشتند که حاصل آن احیای ۲ هزار فرصت شغلی بود.

مسائل بانکی و مالیاتی، عمده مشکلات پیش پای تولیدکنندکان زنجانی

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه بیشترین مشکلات و موانع واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل استان طی سال گذشته با بررسی‌هایی که از سوی اتاق بازرگانی صورت گرفت، مربوط به مشکلات بانکی، مالیاتی و مواد اولیه بود، گفت: در همین راستا چندین جلسه کارشناسی و جلسات اصلی کمیته احیا برگزار، صاحبان واحدهای تولیدی در اتاق حضور یافته و با برگزاری جلسات ویژه برای آنها به صورت جداگانه مشکلات واحدها بررسی و برای رفع آنها و به چرخه بازگرداندن واحدها پیشنهادات و رایزنی‌ها با مراجع و دستگاه‌های ذیربط از سوی اتاق صورت گرفت.

علی یگانه فرد با اشاره به اینکه راه‌اندازی کمیته احیای واحدهای تعطیل و راکد یکی از برنامه‌ها و اقدامات اتاق زنجان طی سال گذشته بود، ابراز کرد: در راستای تحقق شعار سال و پشتیبانی از واحدهای تولیدی استان زنجان این کمیته با رویکرد تولید، مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها به صورت گسترده‌تری در سال جدید فعالیت‌های خود را پیگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه در سال جاری این کمیته به صورت گسترده و پویاتر فعالیت‌های خود را پیگیری خواهد کرد تا در عمل به منویات مقام معظم رهبری گام‌های موثر و عملیاتی برداشته باشد، تصریح کرد: به همین منظور واحدهایی که دچار مشکل شده، می‌توانند از طریق اتاق بازرگانی زنجان به صورت کتبی مکاتبه کرده و یا با تماس با اتاق و ارتباط با بخش ویژه کمیته احیا واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل مشکلات خود را طرح نموده تا اتاق نسبت به پیگیری آن اقدام کند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان گفت: در سال جاری نیز کمیته احیای واحدهای تولیدی در این اتاق به صورت گسترده و پویاتر فعالیت‌های خود را پیگیری خواهد کرد تا در عمل به منویات رهبر معظم انقلاب گام‌های موثر و عملیاتی برداریم.

رشد ۱۱۶ درصدی پرداخت تسهیلات بانکی در زنجان

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان گفت: میزان تسهیلات پرداختی شبکه بانکی استان در پایان سال ۹۷ حدود هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود؛ این رقم در پایان سال ۹۸ به ۱۲ هزار میلیارد تومان و در پایان سال ۹۹ با افزایش ۱۱۶ درصدی نسبت به سال ۹۷، به ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید.

حسن دادگر افزود: عملکرد شبکه بانکی استان در ۲ سه سال گذشته در حوزه پرداخت تسهیلات بسیار درخشان بوده و در این زمینه در سطح کشور رتبه عالی را به دست آوردیم.

وی با بیان اینکه ۱۴ بانک دولتی در زنجان عضو کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان هستند، اظهار داشت: بانک های خصوصی عضو این مجموعه نیستند و ما گزارشی از عمکرد این بانک ها را در زمینه پرداخت تسهیلات نداریم.

دادگر به نسبت مصارف به منابع شبکه بانکی استان اشاره کرد و گفت: در پایان سال ۹۷ حدود ۸۰ درصد منابع بانک‌ها در قالب تسهیلات پرداخت شد که این رقم در سال های ۹۸ و ۹۹ به نزدیک ۹۰ درصد رسید که دلیل این رشد، جذب بسیار خوب منابع بود.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان گفت: رشد منابع بانک‌ها در استان در سال گذشته نسبت به سال ما قبل آن حدود ۵۰ درصد بود و این میزان نسبت به سال ۹۷ نزدیک ۹۵ درصد است.

دادگر با بیان اینکه سال گذشته بیشترین سهم تسهیلات پرداختی در استان مربوط به صنعت و معدن با حدود ۴۳ درصد از کل تسهیلات بود، اظهار داشت: بخش خدمات و بازرگانی با سهم ۲۷ درصد و بخش کشاورزی با سهم ۱۲ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

منبع: ایرنا

307907

مطالب مرتبط