پرسون گزارش می‌دهد؛

سرنوشت نامعلوم برجام در دولت رئیسی

رئیسی در مناظره‌ها گفته که یک دولت قدرتمند می‌تواند برجام را اجرا کند؛ اما با این وجود نگران‌هایی در خصوص اعمال نفوذ گروه‌های تندرو اصولگرایی در تصمیمات دولت بعدی وجود دارد. 
تصویر سرنوشت نامعلوم برجام در دولت رئیسی

به گزارش سایت خبری پرسون، ثمره مذاکرات طولانی هسته‌ای در دولت روحانی که یک دولت اعتدال‌گرا بود، تحت عنوان برجام تجلی یافت و به این شکل یکی از مهم‌ترین وعده‌های سیاسی وی در دوران تبلیغات‌اش در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری محقق شد.

برجام که به عنوان برگ برنده روحانی در دوره دوم انتخابت ریاست جمهوری‌اش بود؛ از زمان انعقاد مورد شدیدترین انتقادها از سوی اصولگرایان قرار گرفت. آنها همواره تاکید بر ناکارآمدی و فشار بر کشور به دلیل مذاکره با کشورهای غربی داشتند و کنایه‌های این جریان به زحمات تیم سیاست خارجی با عناوینی نظیر سیب و گلابی‌های برجام مشخص می شد.

کارشکنی‌های ترامپ با خروج از برجام و تشدید تحریم‌ها باعث تقویت انتقادها و تشدید حمله به دولت از سوی مخالفان شد؛ در حالی که دولت روحانی هیچ نقشی در تصمیم رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا نداشت.
ابراهیم رئیسی از جریان اصولگرایی پیروز دور سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری شده و بحث پیرامون اقدامات و عملکرد وی افزایش یافته است. از جمله موضوعات قابل توجه تصمیم رئیسی در خصوص سیاست خارجی کشور و به ویژه بحث برجام است.

یک دولت قدرتمند می‌تواند برجام را اجرا کند

نظر رئیسی در خصوص برجام در جریان رقابت‌ها تحت این عنوان که یک دولت مقدر می‌تواند برجام را اجرا کند؛ برجسته شد. رئیسی در مناظره‌ها گفت: "چرا درباره رفع تحریم‌ها تبلیغ می‌کنید؟ تقوا داشته باشید؛ ما با مردم حرف می‌زنیم و در جریان مسائل هستند قرار بود ماجرای مذاکرات مشکل مردم را حل کند و مسئول قبلی بانک مرکزی درباره برجام گفت «هیچ» و این سخنان از خودتان است. ما به برجام به‌عنوان قراردادی که مقام معظم رهبری آن را با 9 بند تأیید کردند و به‌عنوان تعهدی که دولت‌ها باید به تعهدات پایبند باشند، پایبند هستیم ولی شما نمی‌توانید برجام را اجرا کنید و یک دولت قدرتمند می‌تواند برجام را اجرا کند؛ اقتدار خارجی امتداد اقتدار داخلی است و شما وقتی جوجه‌کُشی و صف مرغ دارید، نمی‌توانید برجام را اجرا کنید."

نقش تیم سیاست خارجی دولت بعدی

رئیسی قائل به اجرای برجام است. اما از موضوعات مهم حضور دیپلمات‌های برجسته در عرصه بین‌الملل و سیاست خارجی است که پیام‌های داخل را به بهترین شکل ممکن مخابره کند. به همین دلیل معرفی شخصی که از سوی رئیسی و با تصویب مجلس در مقام وزارت خارجه قرار می گیرد؛ بسیار مهم است.

دفاع از برجام به دلیل این که دستاورد دولت تدبیر و امید است؛ مطرح نیست. بلکه موضوع گره خوردن معیشت مردم با تحریم‌ها و موضوع برجام است که این مسئله را با اهمیت می‌کند.

هرچند رئیسی تمایل خود را برای ادامه راه برجام مطرح کرده است؛ اما اعمال نفوذ گروه های تندرو در جریان اصولگرایی باعث ایجاد نگرانی‌هایی در این زمینه است.

307117