ملازهی در گفت‌و‌گو با پرسون؛

امضاء برجام نباید به دولت جدید واگذار شود

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بهتر است برجام در فاصله زمانی حدود چهل روزه تا شروع به کار دولت جدید، توسط روحانی امضاء و اجرایی شود و تغییر و تحولات لازم صورت گیرد.
تصویر امضاء برجام نباید به دولت جدید واگذار شود

پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص اظهارات رئیس جمهور منتخب در حوزه سیاست خارجی به خبرنگار سایت خبری پرسون، گفت: دیدار رئیسی با رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا بحث بی‌اهمیت و فرعی است و موضوعات اصلی در دولت آینده سرنوشت برجام، ارتباط با عربستان و به طور کلی اصلاح مناسبات با کشورهای همسایه است.

ملازهی تصریح کرد: اصول اساسی که در سیاست خارجی کشور باید مشخص شود؛ روابط ایران با کشورهای غربی و کشورهای منطقه است و حتی آمریکا نیز به دنبال ارتباط با ایران و دیدار رئیس جمهور منتخب ایران نیست.

وی در خصوص مذاکرات هسته‌ای و سرنوشت برجام گفت: بهتر است برجام در فاصله زمانی حدود چهل روزه تا شروع به کار دولت جدید، اجرایی شود و تغییر و تحولات لازم صورت گیرد.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان این که خبر رئیسی به دیدار با رئیس جمهور آمریکا به نوعی هشدار ضمنی است؛ افزود: ایران از موضع قدرت صحبت می‌کند؛ اما باید بدانیم که آمریکایی‌ها یک هدف استراتژیک در منطقه برای خود تعریف کردند و از آن صرف نظر نمی‌کنند.

ملازهی ادامه داد: واقعیت‌ها حاکی از فشار بر ایران و کمبود منابع مالی به دلیل عدم احیاء و امضاء برجام است. روحانی تلاش خود را در این رابطه انجام داد. اگر سرنوشت برجام در دولت فعلی مشخص نشود؛ مکن است آمریکا در زمان دولت بعدی ایران در مذاکرات حاضر نشود؛ زیرا مسائل داخلی این کشور نیز با اهمیت است.

وی تصریح کرد: تصویب برجام در دولت روحانی یک گام به جلو است. بخش‌هایی از دارایی‌های ایران آزاد می‌شود و آقای رئیسی می‌تواند مقداری از بحران اقتصادی را کاهش دهد. عدم احیا برجام، اوضاع نامطلوب اقتصادی را تشدید و رئیس جمهور آینده را در عمل به وعده‌های خود دچار مشکل می‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان تاکید کرد: احتمالا برجام در دوران روحانی امضاء و نتیجه آن در دولت رئیسی آشکار شود.

307614