زرگر در گفت‌و‌گو با پرسون پاسخ داد:/ بخش اول

چرا نظرسنجی‌های قبل انتخابات قابل اعتنا نیستند؟

یک کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: کشور تعامل چندان فعالی با نظام مستقر بین‌المللی ندارد و کاهش مشارکت یک پیام به طرف مقابل در خصوص این که دولت ایران حداقلی است را مخابره می‌کند و در چنین وضعیت فشار به ایران تشدید می‌شود.
تصویر چرا نظرسنجی‌های قبل انتخابات قابل اعتنا نیستند؟

علی اصغر زرگر، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری پرسون، در خصوص نظرسنجی‌های قبل از برگزاری انتخابات و پیش بینی میزان مشارکت مردم در انتخابات سال 1400، بیان کرد: مشارکت در انتخابات به طور معمول در شهرهای بزرگ کمتر و درشهرستان‌ها با استقبال بیشتری رخ می‌دهد. ضمن این که مشارکت در انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا همواره با حضور بالای مردم انجام می‌شود.

زرگر تصریح کرد: طبق تجربه ممکن است برخلاف نظرسنجی‌ها، نظر ایرانی‌ها در خصوص رأی دادن در دقیقه نود تغییر کند و تصمیم به مشارکت در انتخابات داشته باشند. بنابراین مخالف کاهش مشارکت در این دوره از انتخابات هستم.

وی در خصوص تاثیر کاهش مشارکت در جایگاه ایران در فضای بین‌الملل، ادامه داد: کشورهای غربی و شبکه‌های تلویزیونی معاند معمولا به سیاه نمایی از اوضاع ایران می‌پردازند. بنابراین میزان رأی دادن مردم تاثیراتی را به همراه دارد. اگر کاهش مشارکت به شکل خارج از عرف باشد؛ عدم پشتیبانی مردم از نظام برجسته می‌شود و احتمال سخت گیری کشورهای غربی در مواضع خود علیه ایران وجود دارد.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: کاهش مشارکت در ایران باعث عدم حمایت از دولت در داخل و تضعیف موقعیت آن در عرصه بین‌الملل می‌شود. کشورهای غربی در وضعیت باثباتی از نظر اقتصادی و سیاسی قرار دارند و کاهش مشارکت تأثیری در وضعیت آنها ندارد. ضمن این که دولت برگزیده نیز حزبی پیروز شده است و مردم به کارآمدی دولت و رفاه عمومی توجه می‌کنند.

زرگر افزود: کشور تعامل چندان فعالی با نظام مستقر بین المللی ندارد و کاهش مشارکت یک پیام به طرف مقابل در خصوص این که دولت ایران حداقلی است را مخابره می‌کند و در چنین وضعیت فشار به ایران تشدید می‌شود.

وی ادامه داد: البته موضوع اصلی نوع رفتار دولت آینده است که در عرصه بین‌الملل به صورت فعال و یا منفعل عمل کند. برای مثال اعزام دیپلمات‌های باسابقه به مجامع بین المللی در جهت دفاع از حق ایران بسیار موضوع مهمی است؛ زیرا این رفتارها و پیام‌ها از سوی کشورهای مقابل دریافت و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان گفت: وضعیت نامناسب اقتصادی ایران باعث ناامیدی مردم شده که از طریق افزایش تعاملات بین‌المللی توسط دولت جدید امکان دارد به سرعت ترمیم شود.

306812