مروری بر زندگی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری/ قسمت چهارم؛

قاضی زاده هاشمی؛ از پسرعموی وزیر تا کاندیدای ریاست جمهوری/ همیشه اصولگرا اما در گردش میان جریان‌هایش

امیرحسین قاضی زاده هاشمی، با چهار دوره نمایندگی در مجلس که دو دوره با حضور در هیات رئیسه و یک سال با عنوان "نایب رئیس" همراه بود، می‌خواهد از خیابان بهارستان به پاستور برود.
تصویر قاضی زاده هاشمی؛ از پسرعموی وزیر تا کاندیدای ریاست جمهوری/ همیشه اصولگرا اما در گردش میان جریان‌هایش

به گزارش سایت خبری پرسون، در سال 96 گمان این بود که حسن قاضی زاده هاشمی رقیب روحانی خواهد بود مخصوصا که پیش از آن، اختلافش با حسن روحانی بر سر طرح تحول سلامت، نامش را از بین وزرای دولت خط زده بود، اما به تدریج نام "حسن" در خبرها کمرنگ و نام‌های "امیرحسین" و پس از مدتی "احسان" پررنگ شد. این دو برادر، پسر عموی وزیر سابق بهداشت هستند.

امیرحسین قاضی زاده وارد عرصه سیاست شد، پیش از آن، تنها به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان شناخته می‌شد. او که نامش در فهرست جبهه متحد اصولگرایان بود با اولین کاندیداتوری، نماینده مردم مشهد در مجلس شد و در همه دوره‌ها نامش در فهرست "هوالمطلوب" در مشهد ماند و پس از آن بی‌وقفه نماینده مشهد بود. امیرحسین که می‌گفت "مملکت هزار فامیل شده" از سال 94 برادرش احسان نماینده مردم فریمان در مجلس است. احسان متولد سال 55 و پنج سال کوچکتر از اوست و اکنون عضو ناظر بر برنامه‌های تلویزیونی کاندیداهاست.

قاضی زاده هاشمی جوانترین کاندیدای حاضر در این انتخابات است و تازه 50 ساله شده. وقتی نامش در فهرست تایید صلاحیت‌شده‌ها بود، تصور می‌شد یک کاندیدای پوششی است. اما او مدتهاست تدبیر کرسی پاستور می‌کند و در همین راستا، جلساتی در این زمینه در ساختمانی در مرکز شهر تهران برگزار می‌کند.

اول جنگ، دوم درس

او که در زمان پایان جنگ تحمیلی 17 ساله بوده، جانباز 25درصد است و از 15 سالگی درس و مشق را رها کرده و راهی جبهه شد. پس از جنگ به درس و مشق برگشت و محل تحصیلش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بود. او در نهایت متخصص گوش و حلق و بینی شد. بر مبنای فیلم انتخاباتی اش جراحی نیز می‌کند. معاون درمان بنیاد جانبازان خراسان و عضویت در هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در رزومه کاری اوست.

یک خانواده چهار نفره

در فیلم تبلیغاتی قاضی زاده هاشمی علاوه بر خودش که نقش اول بود، مادرش نیز بازی کرد و صدای دخترش از پشت تلفن به گوش می‌رسید. او تنها دختر نایب رئیس سابق مجلس است و همراه پدر در روز ثبت نام انتخابات به وزارت کشور رفته بود. او 19 ساله است و یک برادر 15 ساله نیز دارد. تصویری از همسر قاضی زاده منتشر نشده اما ظاهرا این دو در دوران دانشجویی با 14 سکه مهریه ازدواج کرده اند، ابتدا ساکن طبقه از منزل والدین قاضی زاده شده اند، تا دوران دانشجویی سرآمده و مستقل شده اند.

پدر قاضی زاده نانوا و مادرش خانم جلسه ای است و مسئول حوزه علمیه خواهران مکتب نرجس در شهرستان فریمان است. او در کنار برادرش احسان، چهار خواهر نیز دارد.

شنا و تیراندازی در اوقات فراغت

قاضی زاده هاشمی درباره ورزش مورد علاقه اش گفته چون عصب پایش قطع شده و توان حرکتی زیادی ندارد، شنا را انتخاب کرده. او همچنین در یک جلسه غیررسمی از علاقه اش به تیراندازی خبر داده و گفته گاهی به باشگاه های تیراندازی تهران می‌رود.

همیشه اصولگرا اما در گردش میان جریان‌هایش

قاضی زاده هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری 1368 از موافقین هاشمی رفسنجانی بود، سپس در انتخابات سال 1376 مسئول بخش دانشجویی ستاد ناطق نوری در خراسان شد. سال 1380 هم در ستاد احمد توکلی حضور داشت تا اینکه در انتخابات ریاست جمهوری 1384 رئیس ستاد علی لاریجانی در مشهد بود. سال 88 هم برای ستاد محمود احمدی‌نژاد کار کرد و دوره‌های بعدی حامی نماینده اصولگراها از جمله قالیباف و ابراهیم رئیسی بود.

او پس از تشکیل جبهه پایداری به آن پیوست و یک سالی سخنگوی این جبهه بود. پس از چند سال اما فاصله خود با این جریان را بیشتر کرد و سال گذشته او و تعدادی از نمایندگان حاضر و ادوار مجلس مجوز حزبی به نام "حزب اسلامی قانون" را گرفته‌اند. حزبی که از ابتدا نماینده‌اش در انتخابات امیرحسین قاضی‌زاده بود اما جالب است که در جریان تبلیغات نام این حزب پررنگ نشد.

305591