مروری بر زندگی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری/ قسمت دوم؛

محسن رضایی؛ همواره کاندیدا/ «تام جی اندرسون» پسر رضایی بود؟

محسن رضایی از ابتدای انقلاب در عرصه‌های سیاسی و نظامی کشور حضور داشته. او سابق بر این از زمره اصولگرایان بود اما در این انتخابات، حتی نام جبهه ایستادگی را بر زبان نمی‌آورد.
تصویر محسن رضایی؛ همواره کاندیدا/ «تام جی اندرسون» پسر رضایی بود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، وقتی ایل بختیاری در شهریور سال 33 به سوی قشلاق می‌رفت، در روستایی در نزدیکی مسجد سلیمان، "سبزوار" به دنیا آمد. او که بعدها به محسن معروف شد، در نوجوانی به نفت علاقمند بود و در هنرستان صنعتی نفت در اهواز درس خواند و پس از پایان این دوره، محل زندگی اش تهران بود، چراکه در بیست سالگی دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت شد و به تهران آمد و در همان سال با معصومه خدنگ، دختری که امام جماعت مسجد نارمک معرفی کرد، ازدواج کرد و در پایتخت ماندگار شد. درس خواندنش اما بسیار طولانی شد، او یک سال بعد از حضورش در تهران، دانشگاه را رها کرد و تا پس از جنگ به پشت میز برنگشت، وقتی هم برگشت دیگر به علم و صنعت نرفت. در مرکز آموزشی سازمان برنامه و بودجه لیسانس اقتصاد گرفت و برای دو مقطع بالاتر راهی دانشگاه تهران شد و در سال ۷۹، دکتر رضایی مدرک خود را گرفت، مدرکی که حالا در مناظرات انتخاباتی به سوژه تبدیل شده چراکه ظاهرا برخی اساتید برای درس خواندن آقا محسن، به دفترش می رفتند و همانجا درس می دادند. حالا این دکترای اقتصاد، مسئول اداره کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

از زندان ساواک و گروه منصورون تا زندگی مخفی و محافظ امام شدن

محسن رضایی فعالیت‌های مبارزاتی‌اش را از نوجوانی شروع کرد و در سال 52 در اهواز به زندان ساواک افتاد، زندان زمینه آشنایی‌اش با سایر مبارزان را فراهم کرد و همین امر، او را در زمره پایه‌گذاران گروه چریکی منصورون قرار داد. علی شمخانی، محمد جهان آرا و احمد آوایی نیز در همین گروه بودند. عمده اعضای این گروه پس از انقلاب به سپاه پیوستند. منصورون یکی از گروه‌های هسته اولیه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز بود.

رضایی در سه سال پیش از پیروزی انقلاب، در تهران زندگی مخفی داشت و وقتی امام به ایران آمد، عضو تیم محافظش شد.

نامی که با سپاه گره خورده است

نام محسن رضایی با سپاه گره خورده و اگرچه سالهاست کت و شلوار می‌پوشد اما تصویرش با لباس نظامی هنوز در یادهاست. او عضو هیئت ۱۲نفره تدوین اساسنامه سپاه و اولین فرمانده واحد اطلاعات سپاه بود. سه‌شنبه، سوم شهریور ماه ۱۳۶۰، امام خمینی طی حکمی محسن رضایی را به عنوان فرمانده کل سپاه پاسداران انتخاب کرد. رضایی که هفت روز بعد از این حکم وارد ۲۷ سالگی می‌شد، قبل از پذیرش آن، وقتی سید احمد خمینی از بیت امام با او، که در جبهه جنوب به سر می‌برد، تماس گرفت و پرسید که آیا چنین سمتی را قبول می‌کند، رضایی جوان بدون هیچ اِن قُلتی پذیرفت، در حالی که دو کاندیدای پیشین این پست یعنی محمد بروجردی و یوسف کلاهدوز، که هردو بعدا به شهادت رسیدند، با وجود اصرار محسن رفیق‌دوست، از فرماندهان ارشد وقت سپاه، از پذیرش این سمت بسیار مهم آن روز خودداری کردند. محسن رضایی تا سال 76 فرمانده سپاه بود. فامیلی فرمانده پیشین هم "رضایی" بود، با نام کوچک "مرتضی". مرتضی رضایی را بنی صدر انتخاب کرده بود و بعد از عزل اولین رئیس جمهور ایران، بنا شد تغییراتی در سپاه هم صورت گیرد.

محسن رضایی در دوران جنگ با صیاد شیرازی، فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش اختلافات زیادی داشت و هنوز هم حواشی برخی عملیات‌ها دامن این چریک قدیمی را می‌گیرد.

«تام جی اندرسون» پسر محسن رضایی بود

مهمترین حاشیه خانوادگی محسن رضایی مربوط به پسر بزرگش احمد است. او در سال 77 از ایران خارج شد و به آمریکا رفت و با صدای آمریکا علیه ایران مصاحبه کرد. او در سال 84 به ایران بازگشت اما پابند کشور نشد و پس از چهار سال دوباره راهی آمریکا شد. احمد در آبان سال 90 در هتلی در دوبی به طرز مشکوکی درگذشت. او با پاسپورت آمریکایی خود با نام تام جی اندرسون و به عنوان یک بازرگان در دوبی اقامت داشت. پلیس دوبی مرگ او را خودکشی اعلام کرد اما بازپرس ویژه قتل تهران معتقد بود شواهد برای قتل بیشتر است. دوبی برای کشف واقعیت همکاری کافی را با ایران نداشت و جسد احمد را بدون محتویات داخلی (احشا) به ایران بازگرداند و همچنین از تحویل مدارک و لب تاپ شخصی رضایی و نیز ریز مکالمات و محتویات دوربین هتل خودداری کرد. محسن رضایی بعدها در سوگ فرزندش نوشت که احمد با مشورت او و به تلافی اشتباهش ضربه ای به منافقین در آمریکا زد.

محسن رضایی یک پسر و سه دختر دیگر نیز دارد، علی، نام پسر دوم اوست و گاهی زندگی علی نیز با داستان‌هایی همراه بوده، به عنوان مثال همراهی با مهدی‌ هاشمی رفسنجانی در انگلیس یا ردصلاحیتش برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس.

همواره کاندیدا، همواره ناموفق

محسن رضایی تاکنون 5 بار برای حضور در انتخابات ثبت نام کرده است، بار اول مربوط به مجلس ششم است که می خواست نماینده مردم تهران شود و نتوانست. بعد از آن در سال 84 برای اولین بار هوای پاستور داشت و نام دولت احتمالی‌اش را "دولت عشق" گذاشت اما در روزهای آخر انصراف داد تا اصولگرایان بیش از آن دچار توزیع آرا نشوند. سال 88 هم حضور داشت تا کسانی که بعد از انتخابات نمی‌خواستند در هیچ طرف ماجرا بایستند، بگویند به او رای داده‌اند. رضایی در ابتدا به نتایج انتخابات معترض بود اما خیلی زود راهش را از موسوی و کروبی جدا کرد. دور بعد یعنی سال 92 هم نامزد بود و شعارش "سلام بر زندگی" بود و باز هم رای نیاورد. او این دوره نام دولتش را "اقدام و تحول" گذاشته و طرح "کفایت زندگی" را ارائه می دهد. باید دید 1400، سال پایان شکست‌های این سردار قدیمی است؟

اینترپل و نام محسن رضایی

پس از انفجار آمیا، مرکز فرهنگی یهودیان در آرژانتین، دادستانی این کشور انگشت اتهام را به سمت ایران گرفت و از اینترپل خواست که هفت مقام ایرانی از جمله محسن رضایی را تحت تعقیب قرار دهد. سالها بعد خبری منتشر شد که نام اکثر آنها ازجمله رضایی از فهرست اینترپل حذف شده اما هنوز نام رضایی در برخی صفحات اینترپل دیده می‌شود.

زیبایی و تندرستی یک کاندیدا

در مهلت بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان، خبری پیچید که اعضا نگران وضعیت سلامتی یک نامزد هستند، همان زمان آقا محسن، تیشرت و شلوار ورزشی پوشید و به زمین فوتسالی رفت و چند گل زد تا کسی نگران سلامتی او نباشد، اما در زمان مناظره‌ها، لرزش دست او بسیار مشهود بود.

زیبایی، دغدغه دیگر محسن رضایی بود، یکی از حواشی انتخابات اخیر، حجم بوتاکس اوست که چروک صورتش را تقریبا محو کرده اما باعث شده ابروهایش افتاده و چشم‌هایش کمتر دیده شوند. یک پزشک در این زمینه گفته که احتمالا آقای رضایی حجم بالای بوتاکس را در یک ماه تزریق کرده است.

منبع: خبرفوری

305261