نظری عنوان کرد:

چرا وعده‌های کشاورزی نامزدها در مناظرات کم رنگ بود؟!

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر کم رنگ بودن بخش کشاورزی در مناظرات تلویزیونی گفت: به نظر می‌رسد نامزدهای ریاست جمهوری نسبت به حوزه کشاورزی از شناخت کافی برخوردار نیستند و وعده‌های کشاورزی نامزدهای ریاست جمهوری در مناظرات پررنگ نبود.
تصویر چرا وعده‌های کشاورزی نامزدها در مناظرات کم رنگ بود؟!

به گزارش سایت خبری پرسون،علیرضا نظری با اشاره به برخی وعده‌های نامزدهای ریاست جمهوری در مناظرات تلویزیونی در حوزه کشاورزی اظهار کرد: اگر اراده‌ای از سوی نامزدهای ریاست جمهوری برای عملی شدن وعده‌ها وجود داشته باشد قطعا هر وعده‌ای که کارشناسی شده باشد و با در نظر گرفتن جمیع جهات مطرح شود، در فاز اجرایی قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: هر گونه وعده‌ای که از سوی نامزدها مطرح می‌شود باید در قالب لایحه از سوی دولت به مجلس تقدیم شود و پس از طرح در کمیسیون مربوطه به صحن علنی رفته و در صورت تصویب به شکل قانونی وارد مرحله اجرا شود و اینطور نیست که هر وعده ای که گفته می‌شود بتوان آن را عملیاتی کرد.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی گفت: زیرساخت‌های لازم در مجلس برای کمک به دولت وجود دارد و دولت آینده باید برنامه‌های خود را در قالب لایحه به مجلس ارسال کند تا اصلاح ساختاری در خصوص موانع موجود با هم افزایی بین مجلس و دولت صورت گیرد و طرح وعده های غیرعملی منجر به اصلاح در ساختار نخواهد شد.

وی افزود: متاسفانه در ماه‌های پایانی فعالیت دولت فعلی هیچ لایحه ای از سوی دولت برای برطرف شدن مشکلات در حوزه کشاورزی به مجلس داده نشده و درخواست اصلاح ریل‌گذاری کشور در بخش کشاورزی صورت نگرفته است. اگر یک رئیس جمهور مقتدر و برخوردار از اراده قوی برای اصلاح ساختار در مسند قوه مجریه قرار گیرد، با انتخاب وزرایی کارآمد و توانمند می‌تواند با بهره‌گیری از ظرفیت مجلس وضعیت موجود را تغییر دهد.

این نماینده مردم در خانه ملت با انتقاد از سهم اندک کشاورزی در مناظرات تلویزیونی گفت: به نظر می‌رسد نامزدهای ریاست جمهوری نسبت به حوزه کشاورزی از شناخت کافی برخوردار نیستند و در برنامه‌های اعلامی خود طرح‌ها و پیشنهادات مناسبی از سوی آنها مشاهده نشد، اما در هر صورت آنچه که مورد نیاز کشور در حوزه کشاورزی است در کمیسیون مربوطه مجلس پایش و مورد بررسی‌های دقیق کارشناسی قرار گرفته و مشکلات کاملا احصاء شده است. باید یک دولتی با اراده کافی برای رفع این مشکلات در کنار مجلس قرار گیرد.

وی با بیان اینکه کشاورزی محور استقلال هر کشوری است، اظهار کرد: صنعت کشاوزی عامل استقلال اقتصادی کشور محسوب می‌شود اما متاسفانه در میان وعده های متعدد نامزدها سهم پررنگی نداشت.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه از رئیس جمهور آینده خواست تا با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و طبیعی ایران برنامه‌ریزی کند و با دیده شدن مناطق خشک و کم بارش در کشور برای کاهش عوارض خشکسالی و کم آبی برنامه ارائه داده و مانع زدایی کند.

وی در ادامه ساماندهی اراضی کشاورزی را از مطالبات جدی جامعه کشاورزی دانست و اظهار کرد: کشاورزان به دلیل اختلافاتی که در حوزه اراضی با منابع طبیعی دارند انگیزه‌ای زیادی برای تقویت تولیدات کشاورزی ندارند که باید رئیس جمهور آینده موضوع ساماندهی و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی را در دستور کار خود قرار دهد.

نظری، بهره‌گیری از ظرفیت‌های مکانیزاسیون به تناسب اراضی یکپارچه کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و افزود: به دلیل مشکلاتی که کشاورزان با منابع طبیعی در خصوص اراضی کشاورزی دارند قابلیت استفاده از مکانیزاسیون در اراضی کشاورزی سنتی بویژه با توجه به خرد بودن اراضی وجود ندارد.

وی برنامه‌ریزی برای استفاده از منابع آبی کشور بویژه در حوزه کشت‌های گلخانه‌ای در قالب سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم کشور را به عنوان مطالبه دیگر اشاره کرد و افزود: دولت آینده باید این سیاست‌ها را در عمل اجرایی کند تا از منابع آبی بتوان بدون پرت و تبخیر آب حداکثر استفاده را به عمل آورد و بهترین برداشت از سطح زیر کشت را انجام داد.

نظری افزود: برای صادرات محصولات کشاورزی باید برنامه مدون کشت صورت گیرد و صرفا تولید مازاد صادر نشود، بلکه باید برنامه تولید خاص محصولات حتی در شکل کشت‌های قراردادی تدوین شود و برای میزان تولید مشخص شده که جنبه صادراتی دارد در بازارهای هدف برنامه‌ریزی کرد.

وی همچنین به کشت فراسرزمینی اشاره کرد و افزود: از آنجاکه در ایران با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم کشورهای همسایه مخصوصا در حوزه اوراسیا با برخورداری از منابع آبی کافی و اراضی حاصلخیز، مستعد اجرای کشت فراسرزمینی هستند. هم اکنون بسیاری از کشورها در قالب این طرح و پرداخت مبلغی به عنوان اجاره علاوه بر تامین نیاز کشور خود به تولیدات فراسرزمینی، بخشی از آن را صادر و برای کشور خود ارزآوری و درآمدزایی می‌کنند.

نظری در ادامه به تعیین تکلیف در خصوص اراضی موروثی اشاره کرد و افزود: گردش دوره های نسلی منجر به خرد شدن اراضی کشاورزی شده و امکان بهره وری در آنها وجود ندارد و در برخی مناطق بدنبال گردش یک دوره نسلی دیگر عملا اراضی بالای هکتار وجود نداشته و تفکیک به اراضی چندصدمتری انجام و زمین های کشاورزی به باغ ویلا و ... تبدیل می شوند که عملا ارزش اقتصادی نخواهند داشت. مالکیت باید به صورت سهام جابجا شود و کشاورز یا مالک، مجاز به دخل و تصرف در اراضی یا فروش آنها نباشد و نتواند اراضی کشاورزی را به قطعات کوچک تبدیل کرده و از کاربری خارج سازد.

وی از رئیس جمهور آینده خواست تا با اراده جدی در دولت و با همکاری مجلس شورای اسلامی سازوکاری را برای برون رفت از این معضل فراهم کنند و اجازه ندهند در سال‌های آینده اراضی کشاورزی کاربری غیر کشاورزی پیدا کرده و به اراضی خرد تبدیل شوند.

منبع : ایسنا

304975