آغاز برداشت گل محمدی در آذربایجان‌غربی؛

کوچه‌باغ‌های مست از شمیم گل‌محمدی/ضرورت برندسازی گل‌محمدی دراستان

گیاه گل محمدی تولیدی آذربایجان‌غربی برای تهیه مربا و گلاب‌گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد و از شکوفه‌های خشک شده آن در بازارهای جهانی مشتریان خوبی دارد ولی از این ظرفیت در راستای ارزآوری غفلت شده که با ایجاد زیرساخت‌های لازم می‌توان علاوه بر ایجاد اشتغال، با فرآوری گل محمدی، آن را به عنوان برند مرغوب گل محمدی به سایر کشورها صادر کرد
تصویر کوچه‌باغ‌های مست از شمیم گل‌محمدی/ضرورت برندسازی گل‌محمدی دراستان

به گزارش سایت خبری پرسون از آذربایجان‌غربی، بهار فصل شکفتن است و فصل آغاز و نو شدن و اواسط فصل بهار در آذربایجان‌غربی فصل شکوفا شدن گل‌های محمدی با عطر و بوی دل‌انگیز خاص خود است و این روزها با شکوفا شدن گل محمدی این خطه زیبا و سرسبز، حال و هوای بهشتی به خود می‌گیرد و این گل خوشبو با رایحه دل‌انگیز خود هوای شهر را عطرآگین کرده و مشام هر رهگذری را نوازش می‌دهد و انباشت گل محمدی در بازارچه‌های محلی در این فصل جلوه زیبا و چشم‌نوازی را در ذهن مردم به‌جای می‌گذارد.

گل محمدی در آذربایجان‌غربی با نام "قیزل گول" معروف است و می‌توان گفت شهر خوی در آذربایجان‌غربی خاستگاه اصلی این گل در کشور است که با شکفتن گل‌های محمدی در اواسط فصل بهار فضای این منطقه عطرآگین شده و زیبایی و طراوت خاصی به خود می‌گیرد. اواخر اردیبهشت و خرداد، ماه‌هایی است که بوی گل محمدی یا "قیزل گول" فضای آذربایجان‌غربی به خصوص خوی را پر می‌کند، این ایام اگر از کنار مغازه‌های خیابانهای اصلی شهر بگذرید بساط گل فروشان را که تلی از گلهای تازه چیده شده گلهای محمدی را برای فروش پهن کرده اند مشاهده خواهید کرد.

"قیزل گول" در ادبیات این خطه جایگاه والایی دارد، شهرستان خوی از جمله شهرهای مهم تولیدکننده گل محمدی در استان است که برداشت این محصول همه ساله از دهه اول خرداد ماه آغاز و تا پایان تیر ماه به طول می انجامد.

گل محمدی تولیدی آذربایجان‌غربی برای تهیه مربا و گلاب‌گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد و شکوفه‌های خشک شده این گل در بازارهای جهانی مشتریان خوبی دارد ولی از این ظرفیت در راستای ارزآوری غفلت شده که با ایجاد زیرساخت‌های لازم می‌توان علاوه بر ایجاد اشتغال، با فرآوری گل محمدی، آن را به عنوان برند مرغوب گل محمدی به سایر کشورها صادر کرد و گل محمدی تولیدشده در آذربایجان‌غربی به‌خصوص شهرستان خوی از معطرترین نوع این گل در دنیا به‌حساب می‌آید و مشتریان خاص خود را در جای‌جای کشور و جهان دارد و مقادیر زیادی از گل‌های تازه آن به استان‌های هم‌جوار و خشک کرده آن نیز به خارج صادر می‌شود وگل محمدی از ارزش غذایی زیادی برخوردار است و در درمان صرع، زخم معده، تقویت قلب و ضعف عمومی بسیار مؤثراست.

گل محمدی یک گیاه کم آب‌بر است که در سال 1374 به ثبت ملی رسیده است، این گیاه پر خاصیت به طور عمده در حاشیه باغات خوی، ارومیه و میاندوآب کشت می‌شود ولی نوع کشت شده در خوی به خاطر طبع گرمی که دارد مشتری پسندتر است.گلبرگ‌های گل محمدی را می‌توان به صورت تازه به چای یا آبجوش اضافه کرده، پس از حدود ۵ الی ۱۰ دقیقه که دم کشید مصرف کرد، همچنین از این گلبرگ‌های خوشبو می‌توان به عنوان یک چاشنی معطر برای خوراک‌های گوشتی استفاده کرد.

خاطرنشان می‌شود این گیاه طاقت هوای گرم را ندارد و برداشت آن از صبح زود و قبل از طلوع آفتاب و در هوای خنک بامدادی شروع و بایستی تا قبل از گرم شدن هوا انجام شود و بلافاصله بعد از پشت سر گذاشتن این مراحل به مراکز خرید یا کارخانجات عرق‌گیری انتقال یابد، زیرا گرم شدن هوا گل‌های چیده شده را پژمرده و فعالیت تخمیری در گل که اغلب روی‌هم انباشته و فشرده می‌شوند افزایش می‌دهد و باید دقت شود فقط قسمت گل چیده شود نه ساقه و برگ‌ها و نگهداری این گل از زمان برداشت از مزرعه تا رسیدن به دست مشتری نیز ظرافت خاص خود را می‌طلبد و اگر جای نگهداری گل‌های تازه چیده شده گرم باشد گل رنگ، بو و خاصیت خود را از دست می‌دهد و سیاه می‌شود که گل سیاه رنگ مشتری پسند نیست و دورریز می‌شود.

تهیه 30 نوع مربا از گل محمدی در آذربایجان‌غربی

محمد رسولی باغدار خوی در خصوص گل محمدی می‌گوید: استفاده از گل محمدی برای درمان بیماری‌های گوارشی و ضعف عمومی بدن، اسهال، زخم معده و درمان روده، بیماری‌های پوستی و بیماری‌های قلبی موثر است و چینش و نگهداری گل محمدی باید با دقت انجام شود تا همچنان مشتری‌پسند باشد.

وی با اشاره به اینکه از گل محمدی تازه چیده شده و خشک شده گل محمدی ۳۰ نوع مربا تهیه می‌کنند، افزود: استفاده از سایر محصولات محلی در تهیه این مرباها نیز هنر زنان این منطقه است که با مخلوط شیره انگور(دوشاب)، کنجد، گردو و ... به گل محمدی، مرباهای متنوعی درست می کنند.

این باغدار خویی تصریح کرد: عطر گل محمدی خوی زبانزد خاص و عام است و از جایی که گل محمدی خوی خاصیت و طبع گرم دارد، برای تهیه مربا و گیاهان دارویی می‌توان از آن استفاده کرد.

اختصاص361 هکتار از ارضی آذربایجان‌غربی به کشت گل محمدی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به کشت گل محمدی در حاشیه باغات شهرهای مختلف استان، گفت: هرچند آمار دقیقی از میزان اراضی زیر کشت گل محمدی وجود ندارد ولی براساس آمار موجود، در ۳۶۱ هکتار از اراضی استان گل محمدی کشت شده است.

اکبر کرامتی تصریح کرد: گل محمدی گیاهی مقاوم در برابر کم آبی و مخاطرات طبیعی است که ظرفیت عظیمی برای ایجاد ارزش افزوده دارد که می‌توان با ایجاد زنجیره ارزش افزوده نزدیک به 140 نوع محصول غذایی، آرایشی، بهداشتی دارویی از آن تولید کرد اما این رقم کمتر از پنج محصول است و اغلب به گلاب و مربا محدود می‌شود.

وی افزود: میزان تولید گل تر از اراضی زیر کشت این محصول در استان بیش از ۵۱۰ تن است که در مقایسه با سال‌ گذشته ۵ درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اعلام کرد: سالانه بیش از ۸۰۰ هزار لیتر گلاب از گل محمدی در مناطق مختلف استان از جمله شهرستانهای ارومیه، مهاباد ، خوی و پیرانشهر استحصال می‌شود.

کرامتی با بیان اینکه متوسط عملکرد برگ گل محمدی در هر هکتار ۳ کیلو و ۶۰۰ گرم است، اضافه کرد: ارقام مورد استفاده برای کشت این محصول در سطح استان اغلب گل محمدی خوی بوده و از ارقام محلی کاشان نیز به صورت محدود برای کشت استفاده می شود که بیشترین سطح زیر کشت مربوط به شهرستان‌های خوی و ارومیه است.

وی با اشاره به مصارف گل محمدی افزود: از ۸۰ درصد محصولات برای عرق‌گیری و مابقی به صورت گلبرگ خشک برای تهیه گل قند، مربا و سایر مصارف خوراکی، مصرف تازه خوری و حدود پنج درصد به صورت غنچه خشک به منظور صادرات استفاده می شود.

برگزاری سومین جشنواره گلاب‌گیری گل محمدی در خوی

شهردار خوی در این جشنواره، هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی ظرفیت‌های شهرستان خوی عنوان کرد و گفت: در این جشنواره سال آینده با ریشه کنی کرونا با حضور گروه‌های هنری أئینی سنتی به صورت ملی برگزار می‌شود.

اکبرزاده با برشمردن ظرفیت‌های شهرستان خوی در بخش‌های مختلف، اظهار داشت: جشنواره گلاب‌گیری در شهرستان خوی ظرفیت سنتی و بومی بسیار خوبی برای معرفی در کشورهای همسایه برای توسعه صنعت ‌گردشکری است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوی از افزایش ۱۵درصدی سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان خوی طی سال جاری خبر داد و تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از یک میلیون و ۸۰هزار لیتر گلاب در این شهرستان استحصال شود.

امینی امسال از افزایش 15 درصدی سطح زیر کشت این محصول خبر داد و افزود: براساس شناسنامه تهیه شده از گلستان‌های این شهرستان در بیش از 155 هکتار از باغات منطقه گل محمدی کشت شده است که پیش‌بینی می‌شود 610 تن محصول گلبرگ از گلستان‌های این شهرستان برداشت شود.

وی علت افزایش سطح کشت گل محمدی را ایجاد باغات جدید گل محمدی دانست و اعلام کرد: از سالیان دور گل محمدی در حاشیه باغات میوه کشت می‌شد اما در سال‌های اخیر با اقبال بازار و رغبت باغداران، مزارع و باغات فراوان گل محمدی در مقیاس بزرگتر در این شهرستان ایجاد شده است.

این مقام مسوول گونه‌های گل محمدی کشت شده در خوی را از نوع رقم‌های خاردار ریز کوتاه و بزرگ و توده‌های محلی دانست و افزود: از 80 درصد محصول گل محمدی خوی گلاب استحصال و بقیه در صنایع شیرینی سازی و تهیه مربا مصرف می شود که پیش بینی می‌شود امسال یک میلیون 800 لیتر گلاب از گلستان‌های گل محمدی استحصال شود.

مدیر جهاد کشاورزی خوی از توسعه کشت اصولی گل محمدی در خوی و دست‌یابی به ارقام پرمحصول با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی وبا همکاری پژوهشگران خبر داد.

خاطرنشان می‌شود محصول گل محمدی گیاهی کم آبر است و از ارزش غذایی فراوانی برخوردار بوده و در درمان زخم معده، ضعف عمومی، بیماری‌های صفراوی، اسهال و جلوگیری از صرع و تقویت قلب بسیار مفید است. به دلیل کم توقع بودن نیاز آبی، این محصول می‌تواند در اراضی و مراتع فقیر و تخریب شده، خود را با شرایط نامساعد وفق داده و از تخریب اراضی ملی جلوگیری کند که اگر در استان زیر ساخت‌های آن آماده شود می‌تواند هم برای کشاورز سودآوری داشته باشد و مانع از ضرر او شود و هم به دلیل کم آب بر بودن در احیای دریاچه ارومیه مفید واقع می شود. برگشت سرمایه و سودآوری گیاه گل محمدی یک تا دو سال است از نظر تولید ناخالص استانی هم باعث افزایش درآمد منطقه می‌شود که در ابتدا باید زیرساخت‌های آن یعنی احداث کارخانه اسانس گیری و تأسیس شرکت‌هایی برای بازاریابی و تجاری‌سازی این محصول توسط مدیران استانی آماده شود تا کشاورزان ترغیب به کشت گل محمدی شوند.

رقیه وکیلی_ آذربایجان‌غربی

انتهای پیام/

304416