گزارش پرسون از آخرین خسارت‌های خشکسالی؛

خروج بی‌قاعده دام توسط دلالان از استان/ 300 روستای کردستان در انتظار تانکرهای آب

خشکسالی بی‌سابقه در کشور و کردستان نه تنها باعث جیره‌بنده آب در سطح روستاها شده، بلکه زمینه خروج بخش اعظمی از دام‌های سبک و سنگین در این استان هم شده است.
تصویر خروج بی‌قاعده دام توسط دلالان از استان/ 300 روستای کردستان در انتظار تانکرهای آب

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، شاید بتوان گفت که امسال یکی از سخت‌ترین و بی‌سابقه‌ترین سال‌ها در بحث خشکسالی است، تا جایی که برخی از استان‌ها که به بارش زیاد شهره بودند این روزها در چمبره خشکسالی به دام افتاده‌اند.

طبق آمارهای موجود سازمان هواشناسی کشور، کردستان در بحث نزولات جوی جزو استان‌های پربارش کشور محسوب می‌شود تا جایی که در سال‌های اخیر شهرستان مریوان از توابع کردستان جزو یکی از پربارش‌ترین مناطق کشور محسوب می‌شد، ولی امسال خشکسالی بی‌سابقه تمامی معادلات را برهم زد.

کاهش شدید بارش‌ها در کشور به ویژه در سطح کردستان باعث شده است که نه تنها بخش کشاورزی و باغی خسارت‌های کلانی را تجربه کنند، بلکه در بحث آب شرب نیز روستائیان این استان هفته‌هاست که در مضیقه به سر می‌بند.

علی‌رضا تخت‌شاهی؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کردستان در این باره به خبرنگار پرسون گفت: امسال کاهش بارش‌ها در استان کردستان بسیار چشمگیر بوده است تا جایی که از همان اوایل بهار شاهد کاهش شدید سفره‌های زیرزمینی آب، خشک شدن چشمه‌ها و... بودیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کردستان با اشاره به اینکه این وضعیت فشارهای بسیاری هم بر روستائیان و هم شرکت آبفا وارد خواهد کرد، بیان داشت: طبق آمارهای موجود در سطح کردستان 104 روستا به خاطر شرایط محیطی و جغرافیایی نیازمند آبرسانی سیار بودند، البته معمولا این آبرسانی‌ها از اوایل تابستان آغاز می‌شد، ولی اکنون قضیه کاملا فرق کرده است.

بسیاری از دامداران از ترس زیان بیشتر مجبور به فروش بخش اعظمی از دام‌های سبک و سنگین خود شده‌اند و همین فروش بی‌قاعده دام در آینده‌ای نه چندان دور کردستان را که روزگاری یکی از قطب‌های دامداری در کشور بود با مشکلات بسیاری روبرو خواهد ساخت.

تخت‌شاهی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه این عدد به 3 برابر در سالجاری خواهد رسید، عنوان داشت: کاهش شدید بارش‌ها باعث شده است که امسال 300 روستا در استان کردستان نیازمند آبرسانی سیار باشند یعنی باید 3 برابر سال گذشته برای آبرسانی به روستاهای این خطه هم نیرو اضافه کنیم و هم تجهیزات.

سیروان محمدی؛ کارشناس منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار پرسون با اشاره به همه‌گیری خشکسالی در کشور به ویژه استان کردستان، گفت: مردم کردستان امسال تابستان بسیار سختی را تجربه خواهند کرد و در این میان بیشترین فشار روی روستائیان خواهد آمد.

محمدی تشریح کرد: مشکل کمبود آب، جیره‌بندی آب و... تنها بخشی از مشکلات خشکسالی در سالجاری است، زیرا این خشکسالی‌ها در کردستان عملا به بسیاری از حوزه‌ها و بخش‌ها ضربه خود را وارد کرده است.

این کارشناس منابع طبیعی افزود: اولین گروه و صنفی که از این خشکسالی‌ بی‌سابقه در کشور و کردستان آسیب جدی دیده‌اند، دامداران بودند.

وی افزود: این خسارت‌ها به حدی بود که بسیاری از دامداران از ترس زیان بیشتر مجبور به فروش بخش اعظمی از دام‌های سبک و سنگین خود شده‌اند و همین فروش بی‌قاعده دام در آینده‌ای نه چندان دور کردستان را که روزگاری یکی از قطب‌های دامداری در کشور بود را با مشکلات بسیاری روبرو خواهد ساخت.

محمدی افزود: طبق برآوردهای کارشناسی از اوایل تابستان به بعد شاهد جهش ناگهانی قیمت گوشت قرمز در کشور به ویژه کردستان خواهیم بود، زیرا از اوایل اردیبهشت‌ماه بخش اعظمی از دام‌های کردستان توسط دلالان خریداری شده و از این استان به مقاصد نامعلوم منتقل شده‌اند.

روژان مطاعی؛ فعال اقتصادی نیز در این باره به خبرنگار پرسون گفت: خشکسالی بی‌سابقه در سراسر کشور بی‌ارتباط با تنزل آمارهای اقتصادی نخواهد بود. دولت اکنون مجبور است که بخشی از بودجه‌های جاری و حتی عمرانی را صرف جبران خسارت‌های خشکسالی کند که این عدد شاید به هزاران میلیارد تومان در سالجاری هم برسد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: در نگاه خُردتر شاهد افت درآمد اقتصادی دامداران در سطح کشور هستیم، دام‌ها که به عنوان سرمایه برای دامداران ایفای نقش می‌کردند به علت افزایش چندبرابری قیمت علوفه، نبود چراگاه و... به دست دلالان سپرده شده‌اند و همین امر آینده دامداری در کردستان را با خطر جدی روبرو ساخته است.

مطاعی گفت: نکته‌ای که در این میان بسیار قابل توجه و البته مبهم می‌باشد این است که با وجود این همه ورودی دام به کشتارگاه‌های کشور و کردستان و دیگر استان‌ها بازهم شاهد افزایش قیمت گوشت قرمز هستیم که این نشان می‌دهد که قیمت و مقصد بیشتر دامها را دلالان تعیین می‌کنند نه مسئولان جهاد کشاورزی و...

براساس بررسی‌های میدانی خشکسالی امسال روز به روز چهره خشن خود را به مردم به ویژه روستائیان نمایان‌تر می‌کند تا جایی که در برخی از نقاط استان کردستان شاهد مهاجرت اجباری روستائیان به شهرها و حاشیه نشینی هستیم.

گزارش: آیین مهر ـ استان کردستان

304128

مطالب مرتبط