نوید کاهش قطعی‌های آب در شیراز با تکمیل خط دوم انتقال آب

معضل قطعی آب همه ساله با فرارسیدن فصول گرم سال و بالا رفتن میزان مصرف مشترکان گریبان‌گیر مردم شیراز می‌شود؛ امسال اما مسئولان امیدوار هستند که با تدابیر اتخاذ شده برای تکمیل خط دوم آبرسانی از سد درود زن و همراهی شهروندان بتوانند از این معضل در فصل گرما گذر کنند.
تصویر نوید کاهش قطعی‌های آب در شیراز با تکمیل خط دوم انتقال آب

به گزارش سایت خبری پرسون، هر سال با آغاز فصل گرما قصه کم آبی، افت فشار و قطعی‌های مکرر آب در شهر شیراز تاب تحمل از مردم این شهر را می‌گیرد؛ معضل قطعی آب همه ساله با فرارسیدن فصول گرم سال و بالا رفتن میزان مصرف مشترکان گریبان گیر مردم شیراز می‌شود، گرمایی که به تناسب شدت آن موجبات افت فشار و قطعی‌های مکرر آب را فراهم می‌کند.

قطعی‌های مکرر آب در سه روز گذشته

اگرچه بارندگی‌های بهمن و اسفند سال گذشته و فروردین امسال مردم شیراز را امیدوار به عبور از خشکسالی و کم آبی کرد اما با شروع فصل گرما و موج گرمای زودرس تابستانی در شیراز این احتمال می‌رود که هنوز هم این کلانشهر با مشکل کم‌آبی روبه رو باشد. هرچند که بروز حوادث و اتفاقات نیز می‌تواند مشکلاتی را در تامین آب شرب شهر ایجاد کند.

در ۷۲ ساعت گذشته قطعی‌های مکرر آب در برخی مناطق شهر سبب بروز مشکلات عدیده و نارضایتی‌ها و گلایه‌هایی از جانب مردم شد. به گفته ساکنان شهرک میانرود و برخی دیگر نقاط شیراز، قطعی مکرر آب در طول روز باعث شد که اهالی این منطقه با مشکلات بسیاری برای انجام کارهای روزمره مواجه شوند.

در حال حاضر این پرسش‌ها برای شهروندان شیرازی مطرح است که آیا دلیل قطعی‌های چند ساعته و گاهی روزانه کمبود آب است؟ آیا این قطعی‌ها ادامه دارد و قرار است آب شیراز در تابستان امسال جیره بندی شود؟

پاسخ مسئولان در خصوص قطعی های مکرر آب در شیراز

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز در این باره گفت: در چند روز گذشته برخی از مناطق شهر شیراز از جمله شهرک میانرود، جوادیه و اکبرآباد با مشکل قطعی آب روبرو شدند که یکی از دلایل قطعی‌ها این بود که عصر دوشنبه ۱۵ مردادماه خط اول آبرسانی شیراز دچار مشکل شده بود.

مشکل قطعی آب در شهرک میانرود و سایر مناطق شیراز چه بود؟

بهمن بهروزی افزود: پوسیدگی خط یک در نزدیکی شهرستان زرقان منجر به ایجاد مشکلاتی در آبرسانی شده بود. در واقع برخی از قطعی‌ها در محلات شیراز به دلیل اتفاقات رخ داده در شبکه بود که این مشکلات در حال حاضر تا حدود زیادی حل شده است.

وی مشکل قطعی آب در شهرک میانرود را پایین آمدن سطح مخزن آب در این شهرک دانست و گفت: تلاش شد که برای جلوگیری از قطعی آب در این مناطق از ذخیره مخازن استفاده شود اما برخی مناطق که ارتفاع آنها از ارتفاع مخزن میانرود بالاتر بود دچار مشکل شدند. این مشکل امروز برطرف شده است و در شهرک میانرود مشکلی برای تامین آب نداریم.

او اضافه کرد: البته پس از بروز این اتفاقات معمولا چندین ساعت طول می‌کشد تا جریان آب در خط به روال عادی خود را بازگردد. با تمهیداتی که اندیشیده شده است قطعا این مشکلات به حداقل خواهد رسید.

نوید کاهش قطعی‌های آب در شیراز با تکمیل خط دوم انتقال آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز بیان کرد: در حال حاضر تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات مرتبط با آب بکار گرفته‌ایم و درصدد هستیم تا چند چاه جدید نیز به منظور تامین آب مورد نیاز در شیراز حفر کنیم.

بهروزی با اشاره به وضعیت خط دوم انتقال آب از سد درودزن به شیراز عنوان کرد: در صورت اتمام خط دوم انتقال آب نیز مشکل تامین آب شیراز رفع می شود؛ پایان عملیات تکمیل این خط آبرسانی نزدیک است و کمتر از دو درصد کار باقی مانده است. امیدواریم ظرف یک ماه آینده این خط وارد مدار شود و مشکلات آبرسانی در مناطق مختلف شهر با تکمیل ظرفیت خط دوم برطرف شود.

افزایش دما در شیراز نسبت به مدت مشابه سال گذشته

بهروزی با بیان اینکه سال گذشته با قطعی آب مواجه نشدیم، گفت: اگر افزایش دمای این روزهای شیراز را با مدت مشابه سال قبل مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد در کمینه دما حدود چهار درجه و بطور متوسط حدود ۲ درجه با افزایش دما مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: افزایش دما موجب افزایش مصارف کولر می‌شود. این در حالیست که مصارف کولر حدود ۳۰ درصد از مصارف آب شیراز در فصول گرم را به خود اختصاص می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز با بیان اینکه امسال قطعی ممتد و برنامه‌ریزی شده نداریم، اعلام کرد: امسال مشکلی در تأمین آب شیراز نداریم و وضعیت آبرسانی نسبت به سال گذشته بهتر خواهد بود. البته مردم نیز باید در این مسیر ما را همراهی کنند تا با مشکلی در تأمین آب مواجه نشویم.

ضرورت راهکارهای آبی مطمئن و پایدار

با وجود مشکلات کم‌آبی و خشکسالی در استان فارس ضرورت دارد راهکارهای آبی مطمئن و پایدار برای برون رفت از این مشکلات ارایه شود، مشکلاتی که امروزه به یک معضل در شهر شیراز و سایر شهرهای استان تبدیل شده و نیازمند چاره اندیشی هر چه سریع‌تر مسئولان دست اندرکار است.

منبع: ایرنا

488734