یک کارشناس اقتصادی در گفت وگو با پرسون مطرح کرد؛

خام فروشی ممنوع/ بنزین جایگزین بهتر برای صادرات نفت

چند سالی است خبرهایی به گوش می رسد که نفت و گاز به عنوان مهم ترین انرژی فسیلی دنیا رو به اتمام قرار دارد، از همین رو برخی از کشورهای تولید کننده این انرژی دست به کار شده اند تا در آینده با مشکل کمبود انرژی مواجه نشوند.
تصویر خام فروشی ممنوع/ بنزین جایگزین بهتر برای صادرات نفت

به گزارش سایت خبری پرسون، عده ای از تولید کنندگان نفت به این سمت و سوی رفته اند که نفت را به نوعی ذخیره سازی کنند تا در زمان بحران بتوانند از آن در مدت مشخصی بهره مند شوند و عده دیگر به دنبال این هستند که با درآمد فروش نفت شان به روی انرژی های جدید از جمله تجدید پذیرها و انرژی هسته ای سرمایه گذاری کنند.

کشورمان نیز به واسطه تحریم های امریکایی ها این روزها آن طور که باید نمی تواند نفت بفروشد و اندک نفتی هم که می فروشد با سود بسیار ناچیز در اختیار مشتریان قرار می دهد، در این میان عده ای از کارشناسان معتقدند نباید دست از تولید خود بکشند و به جای تزریق به بازار فرصت خوبی برای ذخیره سازی نفت وجود دارد تا نیاز آیندگان کشور از این انرژی فسیلی تامین شود و هم اینکه شرکایمان در میادین نفتی و گازی منطقه در میزان برداشت شان از ما پیشی نگیرند.

برای اینکه ببینیم کشورمان دست به کار شده تا نفت مورد نیز آیندگان را ذخیره کند یا نه خبرنگار اقتصادی پرسون به سراغ عبدالمجید شیخی کارشناس اقتصادی رفته است.

او در این باره گفت: قیمت ذخیره سازی نفت در سطح زمین گران نیست و ما توان این را داریم که نفت را استخراج و ذخیره کنیم؛ اما این هدف دراز مدتی برای صنعت نفت کشورمان به حساب نمی آید؛ این اقدام تنها برای تنظیم بازار ارزشمند است و برای چگالی ورودی و خروجی صادرات نفت و چگالی توزیع، تولید و فروش کاربری دارد و به عنوان یک چکش تعادل در بازار مطرح است.

ما نیازی به ذخیره سازی نفت به آن شکل نداریم و باید به سراغ فراوری نفت برویم تا نگذاریم نفت خام ما را کشورهای دیگر مفت بخرند، در حال حاضر ما در دورن کشور استعداد فراوری نفت را داریم و مشتری نیز وجود دارد و این طور نیست که بگوییم مشتری بنزین به عنوان یکی از محصولات فراوری شده نفت وجود ندارد، اتفاقا مشتری بنزین بیشتر از نفت در بازار جهانی وجود دارد و باید در این زمینه بیشتر تلاش کنیم.

شیخی افزود: در حال حاضر حجم نقدینگی در این دولت به 8 برابر رسیده است و این حجم پول سردرگم را می توانستند در طرح های فراوری نفت و تجهیزات پالایشگاه ها و تاسیسات نفتی و صنعتی سرمایه گذاری کنند و از این فرصت استفاده کنند و به جای اینکه اجازه دهیم کشورهای وارد کننده نفت که نفت ما را از آب هم ارزان تر می خرند سود بیشتر ببرند، خودمان نفت را فراوری کنیم و محصولات تولیدی از نفت را به فروش رسانیم.

این اقتصاددان عنوان کرد: ما نیازی به ذخیره سازی نفت به آن شکل نداریم و باید به سراغ فراوری نفت برویم تا نگذاریم نفت خام ما را کشورهای دیگر مفت بخرند، در حال حاضر ما در دورن کشور استعداد فراوری نفت را داریم و مشتری نیز وجود دارد و این طور نیست که بگوییم مشتری بنزین به عنوان یکی از محصولات فراوری شده نفت وجود ندارد، اتفاقا مشتری بنزین بیشتر از نفت در بازار جهانی وجود دارد و باید در این زمینه بیشتر تلاش کنیم.

این استاد دانشگاه افزود: نفتی که ما خام به کشورهای دیگر می فروشیم؛ کشور خریدار با فراوری آن محصولات دیگر تهیه می کند که آن را 500 تا 600 برابر قیمت خرید نفت به فروش می رساند و ما باید به عنوان تولید کننده نفت این در آمد را کسب کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اینکه یک منطقه مشترک نفتی و گازی بین ایران و قطر وجود دارد و کشور قطر از کشور ما زودتر شروع به برداشت کرده است، آیا کشور ما نیز می تواند برداشت از این منطقه مشترک را آغاز کند و آن را ذخیره سازی کند تا قبل از اینکه نفت و گاز آن تمام شود؟ پاسخ داد: درست است که قطری ها زودتر از ما برداشت را از این میدان مشترک انجام داده اند؛ اما ما نیز برداشت را شروع کرده ایم و در حال حاضر میزان برداشتمان مساوی است؛ اینکه ما بیاییم ذخیره سازی کنیم با این رویکرد که فعلا مشتری نداریم شدنی است و هزینه ذخیره سازی نیز پایین است اما هزینه نگهداری آن از لحاظ امنیتی بسیار بالاست و اینکه یک سیبلی برای حمله دشمنان فراهم می شود، ذخیره سازی روی سطح زمین در حد نیاز لازم است اما فراتر بخواهیم از زیر زمین در آوریم و نگهداری روی زمین انجام دهیم کمی مشکل ساز است.

شیخی خاطرنشان شد: برای اینکه از ذخایر نفتی نگهداری کنیم باید اولویت استخراج را در میادین مشترک انجام دهیم و میادین داخلی کشور را بهره برداری نکنیم، این می شود ذخیره سازی با هزینه صفر و بدون هیچ گونه دغدغه ای و اینکه در آینده ما با بدست آوردن تکنولوژی جدید از ذخایرمان به نحو احسن استفاده خواهیم کرد.

گفت وگو از: محمد خادمی

303271

مطالب مرتبط