آغاز برداشت گیلاس در شهر رقصنده های سرخ؛

صادرات گیلاس های مرغوب اشنویه تدبیر مسئولان را می خواهد/ ضرورت تسهیل مسیر صادراتی محصولات باغی هسته دار در آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی از آغاز برداشت گیلاس از سطح یک‌‌هزار و 500 هکتاری باغ‌های زیر کشت این محصول در سطح استان خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن گیلاس در استان امسال از سطح باغ‌های بارور استان برداشت شود که محصول تولیدی در استان علاوه بر تامین نیاز داخل استان به کشورهای روسیه و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.
تصویر صادرات گیلاس های مرغوب اشنویه تدبیر مسئولان را می خواهد/  ضرورت تسهیل مسیر صادراتی محصولات باغی هسته دار در آذربایجان غربی

به گزارش سایت خبری پرسون از آذربایجان‌غربی، شهر اشنویه، شهر رقصنده‌های سرخ، بخشی از غربی‌ترین نقطه ایران که کمتر بین گردشگران شناخته شده است اما جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوانی برای گردشگران دارد. اشنویه نزدیک‌ترین شهر آذربایجان‌غربی به ارومیه است که در یک منطقه کوهستانی و خوش آب و هوا قرار گرفته و با کشورهای ترکیه و عراق مرز مشترک دارد وقتی وارد این شهر زیبا می‌شوی باغ‌های سرسبز محصور شده است و زیبایی‌های خاص این شهر برای هر بیننده‌ای دلنوازی می‌کند و از سوی دیگر کوه‌های سربه فلک کشیده مأمن عشایر چادرنشین است و اگر باد از سر باغ‌ها بگذرد و به شهر برسد، خنکای مطبوعی با خود می‌آورد. باد به میان شاخه و برگ‌های باغ‌های فراوان شهر می‌پیچد و خوشه‌های قرمز گیلاس را به رقص در می‌آورد، اشنویه پایتخت گیلاس ایران است و وجود شرایط جغرافیای و آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز منطقه شرایط مساعدی را برای کشاورزی در منطقه فراهم ساخته است، چغندر، کلزا و باغ‌های میوه‌های مختلف در اشنویه فراوان است اما کشاورزی اشنویه را با یک محصول می‌شناسند؛ گیلاس...

گیلاس این شهر بر یک نوع نیست و انواع مختلفی دارد که برخی‌شان حتی سرخ نیستند و رنگ صورتی و زرد دارند، گیلاس محلی، گیلاس تک‌دانه، گیلاس لاکچری، گیلاس مجلسی، گیلاس خوشه‌ای، گیلاس سفید دانشکده (موزی)، گیلاس زرد دانشکده (صورتی) و آلبالو گیلاسی انواع گیلاس‌هایی است که در شهر اشنویه پیدا می‌شود و شفافیت رنگ، طعم و عطر مطبوع، کیفیت مطلوب گیلاس اشنویه، باعث شده تا این محصول مشتریان زیادی در داخل و خارج پیدا کند.

با شروع تابستان و آغاز فصل برداشت گیلاس در اشنویه بر زیبایی‌های شهر افزوده می‌شود و شایان ذکر است جاذبه‌های دیدنی باغات سیب و گیلاس، نهرهای پرآب و چشمه ساری جوشان، رهگذران را به سوی خود جلب می‌کند و بی اختیار رهگذران را به توقفی هر چند کوتاه وا می‌دارد، آلاچیق‌های کنار جاده اشنویه - ارومیه که میوه‌های تازه درختی و خیار عرضه می‌کنند، این روزها مشتریان زیادی دارند و از جمله سوغاتی‌هایی است که مسافران به همراه خود می‌برند و از طعم بی نظیر آن لذت می‌برند.

کشت گیلاس در اشنویه از قدیم الایام وجود داشته و مردمان این شهر توانایی زیادی در تولید گیلاس با کیفیت دارند، برداشت گیلاس از اواخر خرداد شروع شده و تا 45 روز طول می‌کشد و در این ایام بیش از 5000 نفر مشغول به‌کار می‌شوند.درخت گیلاس از جمله درختان مناطق معتدل و سرد به شمار می‌رود و مقاوم به سرماست و در مقایسه با سایر درختان میوه هسته دار محصول آن زودتر به مرحله برداشت می‌رسد.

خاطرنشان می‌شود استان آذربایجان‌غربی به دلیل برخورداری از شرایط مناسب آب‌وهوایی یکی از استان‌هایی است سالانه بیش از 6 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید و روانه بازار مصرف می‌کند و یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی در کشور محسوب می‌شود که در محدوده زمانی مشخص این محصولات را روانه بازار مصرف می‌کند. اما قابل ذکر است که به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های مناسب و عدم برنامه‌ریزی و نبود سورتینگ و بسته‌بندی متناسب محصولات کشاورزی برای صادرات هر ساله در زمینه صادرات محصولات کشاورزی دچار معضل بوده و نمی‌تواند محصولات با کیفیت را صادر کنند. بنابراین با توجه به فرا رسیدن فصل برداشت محصولات هسته‌دار از هم اکنون علاوه بر برنامه‌ریزی برای بازاررسانی محصولات کشاورزی تمهیدات لازم جهت صادرات محصولات هسته دار اندیشیده شود تا مایه دسترنج و زحمات باغداران برای بازاررسانی محصول تولیدی خود با روان سازی مسیر صادرات به ثمر بشیند.

چنانچه طی سال گذشته استان آذربایجان‌غربی با چندین برنامه و ماده و تبصره و سفر وزیر کشاورزی نتوانست عملکرد خوبی در صادرات محصول سیب استانی داشته باشد و در اثر بی تدبیری دولت بیش از 35 هزار تن سیب در سردخانه‌های استان فاسد شود. بنابراین انتظار می‌رود مسوولین و نهادهای مربوطه اهتمام جدی در خصوص بازاریابی و رفع موانع صادرات محصولات کشاورزی در استان داشته باشد تا بیش از این کشاورزان و تجار متضرر نشوند.

پیش‌بینی تولید بیش از 18 هزار تن گیلاس

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه این که آذربایجان‌غربی دارای یک‌هزار و ۹۹۳هکتار باغ گیلاس بوده که از این میزان ۱۵۰۰ هکتار بارور و مابقی غیرباور است، اظهار داشت: عمده شهرستان‌های تولید کننده گیلاس در استان شامل ارومیه، اشنویه و خوی بوده و ارومیه با ۳۶۰ هکتار رتبه اول، خوی با ۲۸۰ هکتار و اشنویه با ۲۰۵ هکتار رتبه دوم و سوم تولید را دارا هستند و در مهاباد و بوکان نیز مقداری گیلاس سالیانه تولید می‌شود.

اکبر کرامتی از آغاز برداشت گیلاس از سطح یک‌‌هزار و 500 هکتاری باغ‌های زیر کشت این محصول در سطح استان خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن گیلاس در استان امسال از سطح باغ‌های بارور استان برداشت شود که محصول تولیدی در استان علاوه بر تامین نیاز داخل استان به کشورهای روسیه و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: همه ساله هشت تا ۱۰ هزار تن گیلاس از استان به کشور روسیه و همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه رقم عمده کشت شده در استان تک دانه است، افزود: این رقم بازار پسند بوده و در کنار آن رقم گیلاس خوشه‌ای و سایر ارقام نیز به صورت محدود تولید می‌شود.

کرامتی عنوان کرد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی استفاده از ارقام پایه رویشی به جای باغهای سنتی و غیر اقتصادی بوده تا بتوان افزایش کیفی و کمی محصول را رقم زد.

آذربایجان‌غربی با دارا بودن بیش از ۱۱۵ هزار هکتار انواع محصولات باغی هسته دار، دانه دار و دانه ریز است که علاوه بر تامین نیاز مصرفی داخل استان به سایر استانها و کشورها نیز صادر می‌شود.

ارتقای سیستم سورت و بسته‌بندی مهمترین راهکار رونق صادرات محصولات کشاورزی است

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بر لزوم تسهیل مسیر صادراتی محصولات باغی هسته دار دراستان تاکید کرد و اظهار داشت : در آستانه برداشت محصول گیلاس و آلبالو و به تناوب سایر محصولات هسته‌دار در استان قرار گرفته‌ایم و نیاز است که از هم اکنون علاوه بر برنامه‌ریزی بازاررسانی برای محصول سیب درختی و انگور، تمهیدات لازم برای صادرات محصولات هسته دار اندیشیده شود تا مایه دسترنج و زحمات باغداران برای بازاررسانی محصول تولیدی خود با روان سازی مسیر صادرات به ثمر بشیند.

جعفر وحدت افزود: مشکلات بانکی در انتقال ارز و تحریم نیز طبق اظهار صادرکنندگان مهمترین موضوعی است که آنان را از انجام تعهدات ارزی باز می‌دارد و باعث کاهش روند صادرات محصولات کشاورزی می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به ارزش افزوده‌ای که سیب درختی برای استان دارد، موتور محرکه اقتصاد آذربایجان‌غربی است که امسال به دلیل نداشتن زیرساختهای حمل و نقل هوایی و زمینی، کمبود کامیون‌های یخچالدار، کاهش تقاضای بازار به علت شیوع کرونا و محدودیت در برگزاری جشن‌ها و دورهمی‌ها با کاهش روند صادرات و مصرف میوه بودیم که بر بازار سیب درختی امسال تاثیر گذار بود.

وحدت ارتقای سیستم سورت و بسته بندی را مهمترین راهکار رونق صادرات محصولات کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: زیرساخت های سردخانه‌ای استان هم بسیار مدرن نیستند و نیاز است بانکهای عامل با اعطای تسهیلات بانکی به سردخانه داران برای تجهیز و مدرن سازی سردخانه‌های امونیاکی و تبدیل به سردخانه کنترل اتمسفری مساعدت کنند، تا ماندگاری میوه در سردخانه‌ها افزایش یابد.

سید بهنام تاج الدینی عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ارومیه نیز با گلایه از نبود کامیونهای یخچال‌دار در آذربایجان‌غربی گفت: چندین سال است درخواست کامیون یخچال دار برای استان داریم که هنوز این مشکل حل نشده است و امسال چالشهای مرتبط با این کمبود به وضوح نمایان است.

تاج الدینی افزود: زمینه صادرات برای بازار روسیه و کشورهای اوراسیایی فراهم است و در صورت رفع مشکل تعهدات ارزی و ارتقای سیستم سورت و بسته بندی می توان روند صادرات محصولات کشاورزی در استان را شتاب بخشید .

وی تاکید کرد: مشکل افت نرخ ارز و دلار یکی از عللی است که کاهش صادرات در تمامی کالاها را در پی داشت ، چرا که صادر کنندگان با هزینه های بالای صادراتی متضرر می شوند و جبران هزینه هایشان دشوار است و این موضوع روند صادراتی را کند می کند.

رقیه وکیلی_آذربایجان‌غربی

انتهای پیام/

303250