کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با پرسون:

برقراری ثبات نسبی در سوریه/ دست کشورهای غربی از منافع حوزه مدیترانه کوتاه ماند

کشورهای حوزه غربی، اروپایی و به ویژه ایالات متحده آمریکا یقین می‌دانند که اهداف منطقه‌ای آن‌ها در سوریه تحمیل نشده است، ژئوپلیتیک سوریه تغییر پیدا کرده و  در حال حاضر دولتی که مخالف با منافع دولت غربی بوده مستقر است و پیش‌بینی می‌کنند که در آینده نیز ساختار حاکمیت با همین وضعیت ادامه پیدا کند.
تصویر برقراری ثبات نسبی در سوریه/ دست کشورهای غربی از منافع حوزه مدیترانه کوتاه ماند

عباس علیپور کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص انتخابات ریاست جمهوری سوریه و اهمیت آن گفت: پس از اتفاقات رخ داده در یک دهه گذشته در سوریه امروز شاهد یک ثبات نسبی در این کشور هستیم. یکی از ویژگی‌های دومین انتخابات ریاست جمهوری پس از بحران در سوریه این بود که مخالفین غیر برانداز وارد عرصه انتخابات شدند همانگونه که شاهد حضور محمود احمد مرعی از حزب اتحاد ناصری بودیم. این مسئله نشان می‌دهد که مخالفین نیز وارد چرخه قدرت در آینده سوریه خواهند شد.

در روزها، ماه‌ها و سال‌های آینده شاهد تحول در روابط برخی از کشورهای عربی و سوریه خواهیم بود کما این‎که دیدیم که کشورهای عربی با وجود اختلافاتی که با نظام حاکمیت سوریه داشتند، در این انتخابات تا حدودی محتاطانه عمل کردند. بنابراین در عرصه ملی سوریه ثبات نسبی وجود دارد

علیپور ادامه داد: در روزها، ماه‌ها و سال‌های آینده شاهد تحول در روابط برخی از کشورهای عربی و سوریه خواهیم بود کما اینکه دیدیم که کشورهای عربی با وجود اختلافاتی که با نظام حاکمیت سوریه داشتند، در این انتخابات تا حدودی محتاطانه عمل کردند. بنابراین در عرصه ملی سوریه ثبات نسبی وجود دارد.

وی همچنین تصریح کرد: در سطح منطقه کشورهای حوزه عربی محافظه‌کاری می‌کنند و در حوزه بین‌المللی کشورهای اروپایی و آمریکا به مخالفت‌های خود با نظام سوریه و عدم مشروعیت‌شان می‌پردازند چرا که آن‌ها به خوبی می‌دانند با اقداماتی که بشار اسد در ساختارهای حاکمیتی و مدیریت بحران در طول چند سال گذشته در این کشور داشته است، چه اتفاقاتی در دولت سوریه خواهد افتاد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا خاطر نشان کرد: کشورهای حوزه غربی، اروپایی و به ویژه ایالات متحده آمریکا یقین می‌دانند که اهداف منطقه‌ای آن‌ها در سوریه تحمیل نشده است، ژئوپلیتیک سوریه تغییر پیدا کرده و در حال حاضر دولتی که مخالف با منافع دولت غربی بوده مستقر است و پیش‌بینی می‌کنند که در آینده نیز ساختار حاکمیت با همین وضعیت ادامه پیدا کند.

عباس علپیور در پایان اظهار داشت: غربی‌ها نه تنها درمورد سوریه بلکه درمورد کشورهای منطقه به دموکراسی خوب و دموکراسی بد و به تعبیر بهتر دموکراسی گزینشی اصرار دارند. به زعم آن‌ها هرجا کسی طرفدار آن‌ها باشد دموکراسی خوب است و کسی که مخالف سیاست‌های آن‌ها باشد دموکراسی بد خواهد بود و قطعاً این موضع‌گیری‌ها به علت کوتاه شدن دست کشورهای غربی از منافع حوزه سوریه و حوزه مدیترانه است.

302334