۳ سوال درباره نظارت ایران بر انتخابات سوریه

یک حدس و گمان این است که برای انتخابات تشریفاتی از نظارت تشریفاتی استفاده می‌شود.
تصویر ۳ سوال درباره نظارت ایران بر انتخابات سوریه

به گزارش سایت خبری پرسون، رضا غبیشاوی نوشت: مجلس ایران هیئتی را برای نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه به این کشور اعزام کرده است. در این انتخابات بشار اسد توانست با کسب ۹۵ درصد آرا پیروز باشد.

این هیئت شامل ۲ نماینده زن پارلمان ایران یعنی زهره الهیان نماینده تهران و فاطمه مقصودی نماینده بروجرد است. زهره الهیان سرپرست هیئت ایرانی درباره انتخابات سوریه گفته است: سفر هیئت‌های پارلمانی از کشورهای مختلف نشان دهنده سلامت انتخابات و دموکراسی در سوریه است.

برای نظارت بر این انتخابات هیئت‌هایی از پارلمان چند کشور از جمله روسیه، بلاروس، اوستیای جنوبی و آبخازیا به سوریه سفر کرده‌اند.

سوال اول. نظارت خارجی و بین المللی بر انتخابات یک کشور خوب است یا بد؟ اگر خوب است چرا دولت و مجلس ایران خود این نظارت را قبول نمی کند و اگر بد است چگونه برای انتخابات در کشورهای دیگر از جمله سوریه و ونزوئلا ناظر می فرستد؟ آیا مجلس و دولت ایران، نظارت مجلس سوریه بر انتخابات ایران را می پذیرد؟

سوال دوم. نظارت بر چه اساس و کدام معیارها و شاخص‌ها انجام شد؟ اگر هیئت مجلس ایران معیارها و شاخص‌هایی برای برگزاری انتخابات آزاد و سالم دارد این معیارها را اعلام کند و اگر ندارد چگونه بدون معیار و شاخص اقدام به نظارت کرده است؟ نتیجه این نظارت چه بوده است؟ آیا گزارش مکتوبی در این زمینه از جمله شکایت‌های دریافتی و بررسی‌ها وجود دارد؟ اگر بله آن را عمومی منتشر کنند و اگر نه این چگونه نظارتی است که منجر به یک گزارش مستند و مکتوب نشده است؟

همچنین هیئت ۲ نفره مجلس ایران چگونه بدون وجود تیم‌های نظارتی آموزش دیده اقدام به این کار کرده است؟ در کشورهای توسعه یافته معمولا طرف‌های ناظر، تیم ها و گروه‌های آموزش دیده‌ای را براساس معیارها و شاخص‌های از پیش مشخص به کار می‌گیرند و در نهایت گزارشی در این باره منتشر می‌کنند.

آیا مجلس با ایجاد گروه‌های غیردولتی آموزش دیده در داخل ایران برای نظرات بر انتخابات‌های داخلی و خارجی موافقت می‌کند؟

سوال سوم. اگر هیئت اعزامی مجلس ایران به سوریه برای نظارت بر انتخابات این کشور به این نتیجه برسد که تخلف یا تقلب روی داده یا معیارها و شاخص‌های برگزاری یک انتخابات واقعی و آزاد رعایت نشده آیا می تواند این موضوع را به صورت عمومی و علنی اعلام کند؟ آیا چنین اختیاری دارد؟

البته یک حدس و گمان این است که برای انتخابات تشریفاتی از نظارت تشریفاتی استفاده می‌شود.

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

منبع: عصر ایران

301587