گردشگری، بازوی قدرتمند مدیریت شهری

گردشگری شهری یکی از عوامل مهم توسعه اقتصادی، اجتماعی و رفاهی شهر و شهرنشینان است.
تصویر گردشگری، بازوی قدرتمند مدیریت شهری

سایت خبری پرسون، امروزه رقابت در بین شهرها بر اساس میزان پذیرش توریست و گردشگرشهری و اقلیمی می باشد و تولید مفاهیمی چون شهر خلاق، شهریادگیرنده، شهر دوستدارکتاب، دوستدارسالمند، شهرسبز، دوستدارکودک و از این قبیل همه و همه به این فرصت ناب اشاره دارد، به همین سبب، مسئولان امور گردشگری و شهری در پی ارتقا و گسترش آن بر آمده اند.


گردشگری بر اساس وجود جاذبه های دیداری شکل می گیرد و یکی از پر جاذبه ترین مکانهای گردشگری و انتخاب توریستهای شهری بر اساس جاذبه های بصری و محیطی است.
شهرهای تاریخی این فرصت را دارند و رقابت بر اساس نحوه ارایه مکانهای تاریخی و دسترسی آسان امکانات و خدمات ویژه توریست می باشد.

حال این سوال پیش می آید که آیا توریست ها فقط علاقمند به جاذبه های تاریخی هستند یا جلوه های دیگری هم وجود دارد که باید شهرها به آن موارد توجه کنند و یا ویژگی های لازم برای توسعه گردشگری شهری چه می باشد؟

قبل از هر پاسخ ابتدا باید مدیریت شهری در بخش سیاست گذاری به این موضوع توجه داشته باشد که روش های درآمد پایدار برای شهرها چگونه باشد سپس در قالب یک الگوی استاندارد به این سوالات دهد که :
1-جاذبه های اصلی گردشگری شهری کدامند؟

2-وضعیت خدمات و زیرساختها در شهر به چه صورت است؟

3-آیا شهر ظرفیت لازم برای تبدیل شدن به یک قطب گردشگری را دارد؟

4- میزان تطابق فرهنگی و اجتماعی این تفکر با بافت بومی و تفکر نهادینه شده در شهر به چه میزان است؟
اما مهمترین هدف این رویکرد شناخت درست نیازه ها و خواسته های شهروندان سپس گردشگران است تا این فرصت و ظرفیتها برای همه افراد زیبا و دلنشین باشد.


ارائه الگوی توسعه گردشگری شهری پایدار و تعریف شاخص های کمی و کیفی برای شهر و شهروندان می تواند فرصتهای نوینی را برای مدیران شهری بوجود آورد.
نتایج جهانی این رویکرد در کشورهای مختلف خصوصا در مناطق توسعه نیافته یا کمتر توسعه یافته نشان می دهد که هر منطقه توان جذب توریستی با سلایق متفاوت را دارد و تنها شهرهای تاریخی و باستانی نیستند که از این موهبت بهرمند هستند.
در مدل های نوین گردشگری شهر خلاق و شهر سلامت از متنوع ترین و پربازدیدترین شهر ها هستند که بر اساس معرفی درست ظرفیت های خود، علاوه بر جذب توریست توانسته اند سرمایه گذاران و افراد نابغه را به سمت خود جذب نمایند و گردش اقتصادی پایداری را ایجاد نمایند.
شایان ذکر است همه این اتفاق ها زمانی رخ می دهد که ابتدا میز شهر و میز منافع شهری درست و دقیق تعریف شود و تمام بازیگران شهری و مداخله گران در شهر به این باور برسند که دنیای رقابتی امروز دنیای نگاه های نو و دنیای مشتری مداری است که برای حضور در این سطح رقابت باید چشم ها را شست و جور دیگر دید.
در شهرهای کم سن وسال و مدرن باید گردشگری و بوم گردی به بازوی های مدیریت شهری تبدیل شود تا باعث جذب توریست، درامد و افزایش نشاط اجتماعی در شهر شوند.

شهرهای مدرن و نوظهور میتوانند با استفاده از ظرفیت بوم گردی و گردشگری رقابت جدی تری با شهرهای سنتی ایران داشته باشند.

نویسنده : سید حسین محبی زاده _ پژوهشگر حوزه گردشگری و کسب وکار شهری

301957

نظرات شما ( 1 نظر )

کیانا |
پنج شنبه 13 خرداد 140023:59
👏👏👏👏 چقدر کامل و صریح