توکلی در گفت‌و‌گو با پرسون؛ / بخش اول

افزایش مهاجرت با دلسردی از شرایط سیاسی کشور

نیره توکلی گفت: زمانی که مشارکت سیاسی مردم در انتخابات بی‌اهمیت تلقی شود؛ حتی در صورتی که شرایط جامعه نسبت به سایر کشورها بدتر نباشد؛ افراد تحت تاثیر تبلیغات قرار گرفته و مهاجرت افزایش می‌یابد.
تصویر افزایش مهاجرت با دلسردی از شرایط سیاسی کشور

نیره توکلی، جامعه شناس در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایت خبری پرسون، بیان کرد: برخی معتقدند بدون تکیه بر مردم انجام کارهای بزرگ و خطرناک امکانپذیر است. زمانی که مشارکت مردم در انتخابات جدی گرفته نشود؛ عقده‌ها و ناراحتی‌هایی که هرگز دلیل آن مشخص نیست؛ در جامعه ایجاد می‌شود.

توکلی گفت: با وجود این مشکلات در کشور اختلاف نظرهایی وجود دارد. برخی راه حل را نابودی کامل حکومت می‌دانند و برخی دیگر با صبوری و متانت معتقد به اصلاحات هستند. تقصیر وضع فعلی متوجه مردم نیست که مداوم چه در شرایط اقتصادی مطلوب و یا نامطلوب تحت بمباران‌های تبلیغات گمراه کننده هستند و به سمت خرید ملک در خارج از کشور و مهاجرت ترغیب می‌شوند. بنابراین زمانی که مشارکت سیاسی مردم در انتخابات بی‌اهمیت تلقی شود؛ حتی در صورتی که شرایط جامعه نسبت به سایر کشورها بدتر نباشد؛ افراد تحت تاثیر تبلیغات قرار گرفته و مهاجرت افزایش می‌یابد.

وی افزود: برای انجام کارهای بزرگ نظیر مقابله با آمریکا، مبارزه با اسرائیل و یا نجات اقتصاد کشور راه حلی غیر از تکیه بر مردم وجود ندارد. برای برخورداری از حمایت مردم باید زخم‌هایی که در روح افراد ایجاد می‌شود؛ پاسخ داده شود. برای مثال می‌توان جلوی سیل مهاجرت را با تکیه بر مردم، با‌صبوری، خوش رفتاری و احترام به رأی مردم گرفت.

این جامعه شناس ادامه داد: با اتفاقات اخیر در خصوص تائید صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان، مردم از تحقق یک انتخابات واقعی دلسرد شده و مجدد روند مهاجرت‌ها افزایش پیدا می‌کند. در دوره اصلاحات و اعتدال، دولت‌ها دستاوردهایی را کسب و سپس نیروهای اصولگرا شرایطی را که بهتر شده را تحویل گرفته و به جای بهبود اوضاع، با بدهکاری صحنه را ترک می‌کنند.

توکلی با بیان این که حکومت‌ها با اجبار تا یک زمانی امکان حکومت دارند؛ تصریح کرد: زمانی که در کشور ما حق انتخاب بوده، اصلاح طلبان و جمهوری خواهان طرفدار جمهوری اسلامی ایران و حق رأی مردم پیروز شدند. زمانی که مردم در رأی گیری مشارکت نکرده‌اند نیز مهندسی ارقام و آمارسازی وجود داشته است.

وی بیان کرد: اصولگرایان برخلاف ادعای خود، در برنامه های تبلیغاتی خود از زنان بدحجاب و یا افرادی مانند تتلو که بویی از اخلاق نبرده‌اند؛ بهره گرفته و مردم را عاصی می‌کنند.

این فعال اجتماعی گفت: در بسیاری از کشورها مردم ضدنژادگرایی، تبعیض طبقاتی، جنسی و قومی‌اند و واقعا حکومت انسان بر انسان در این جوامع وجود دارد. اما در ایران تحت تاثیر رفتارهای حکومت، روشنفکران و مردم عادی نسبت به ارزش‌های اخلاقی و عدالت بی‌توجه شده اند. برای مثال جنگ اسرائیل و فلسطین موضوع حقوق بشری است و نباید توسط هیچ فرد آزادی‌خواه و عدالت‌خواه نادیده گرفته شود. اما به دلیل سست شدن این ارزش‌ها توجه به آرمان‌ها و ظلم به فلسطین توسط اشغالگران کمرنگ شده است.

توکلی تصریح کرد: بودجه کشور باید صرف آبادی، مشارکت و امیدواری مردم نسبت به پروسه‌ی اتحاد و آینده روشن کشور شد. اما در عمل مردم پول خود را به صرف خرید ملک در خارج از کشور اختصاص داده و ایرانی‌ها بیشترین آمار خرید ملک از ترکیه را کسب کرده‌اند. بنابراین شاهد افزایش تبلیغات میان مردم و سست شدن ارزش‌های مربوط به عدالت اقتصادی و طبقاتی، مبارزه با تبعیض‌های مختلف و آزادی‌خواهی هستیم.

وی گفت: در این شرایط عدم دفاع رئیس جمهور از کاندیداهای ردصلاحیت شده سوال برانگیز است. مردم از وی انتظار دارند که از حق مشارکت مردم و داوطلبان اصلاح طلب دفاع و به شورای نگهبان اعتراض کند.

این جامعه شناس در پایان تاکید کرد: هدف از ردصلاحیت‌ها، دلسردکردن مردم و جلوگیری از مشارکت آنها در انتخابات است تا مهندسی انتخابات و انتصاب اشخاص خاص برای جناح تمامیت‌گرا آسان و ارزان باشد. به همین دلیل باید از افرادی چون مهرعلیزاده و یا همتی با گرایش‌های اصلاح طلبانه حمایت کرد.

301884