رئیس ستاد انتخابات استان عنوان کرد؛

برگزاری تمام الکترونیک انتخابات شورای شهر در قم

سلیمان پور گفت: صرفا انتخابات شورای شهر استان قم به عنوان یک کلان شهر تمام الکترونیکی خواهد بود و در تمام شهر‌ها مثل روال سال‌های گذشته به صورت نیمه الکترونیکی برگزار خواهد شد.
تصویر برگزاری تمام الکترونیک  انتخابات شورای شهر در قم

به گزارش سایت خبری پرسون از قم، بیژن سلیمانپور رئیس ستاد انتخابات استان قم شب گذشته در گفت و گوی خبری شبکه نور با اشاره به تفاوت زمان آغاز و پایان مهلت تبلیغات سه انتخابات گفت: در انتخابات ریاست جمهوری مجموعا ۲۰ روز فرصت تبلیغات انتخاباتی برای نامزد‌های انتخابات وجود دارد که این روند از ۷ خرداد آغاز شده است. در انتخابات خبرگان رهبری نامزد‌ها ۱۴ روز فرصت تبلیغ دارند که از ۱۳ خرداد شروع و شورا‌های اسلامی شهر و روستا ۷ روز مهلت تبلیغات دارند که از ۲۰ خرداد آغاز می‌شود و فرصت تبلیغات هر سه انتخابات ۲۴ ساعت قبل از آغاز اخذ رای پایان می‌یابد یعنی ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه ۲۷ خرداد عملا فرصت تبلیغات انتخاباتی پایان می‌پذیرد.

رئیس ستاد انتخابات استان در خصوص تشکیل ستاد‌های انتخاباتی ریاست جمهوری در سطح شهر یادآورشد: برابر قانون نامزد‌ها در انتخابات ریاست جمهوری می‌توانند یک ستاد مرکزی در استان‌ها و شهرستان‌ها بنا به سلیقه خودشان و ستاد‌های متعدد اعم از ستاد خواهران و برادران و ستاد‌های تخصصی تشکیل دهند لذا در استان قم مقدمات و تمهیدات لازم اندیشیده شده و با دریافت درخواست نمایندگان یا ستاد‌های نامزد‌های انتخاباتی این کار محقق می‌شود، امّا تا این لحظه رسما در استان در خواستی برای تاسیس ستاد تبلیغات انتخابات نامزد‌ها دریافت نکردیم.

او ادامه داد: پس از اعلام رسمی نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری شور و هیجانی در سطح جامعه و در استان قم ایجاد شده و انتظار می‌رود هر چه به سمت روز اخذ رای حرکت کنیم قطعا با مشارکت فعال مردم و گروه‌های سیاسی و اجتماعی و اقشار مختلف، شاهد شور و هیجان و مشارکت مناسب و حداکثری در استان باشیم.

رئیس ستاد انتخابات استان قم با اشاره به وضعیت شیوع بیماری کرونا در خصوص روند تبلیغات انتخاباتی گفت: شرایط کرونایی به هیچ وجه مانع از تبلیغات و ارائه برنامه و بیان دیدگاه‌ها و مواضع نامزد‌ها نخواهد بود، اما تأکید دستور العمل تدوین شده ستاد ملی مقابله با کرونا، حداکثر تبلیغات نامزد‌های انتخاباتی با حداقل تجمع است در همین راستا هرگونه تجمع سخنرانی، گفت وگو و مناظره در فضا‌های سربسته مطلقا ممنوع است به استثنای برنامه‌هایی که به شکل مناظره سازمان صدا و سیما تدارک دیده و برگزاری جلسات سخنرانی و تجمعات انتخاباتی صرفا در فضا‌های روباز همچون ورزشگاه ها، مدارس و دانشگاه‌ها و سایر اماکن عمومی و هر ۸ متر مربع برای یک نفر برگزار شود.

سلیمان پور افزود: حداکثر ۳۰ درصد ظرفیت یک مکان روباز که تدارک دیده شده باید از جمعیت پر شود وافراد حاضر باید از ماسک استفاده کنند و برگزارکنندگان هم مراسم را به نحوی برنامه ریزی کنند که قبل و بعد از پایان مراسم در محل ورودی و خروجی این اماکن هیچگونه تجمعی صورت نگیرد.

معاون استاندار در خصوص تبلیغات مجازی انتخاباتی عنوان کرد: در بحث فضای مجازی ماموریت‌هایی به وزارت اطلاعات فناوری داده شده از قبیل اینکه در مدت تبلیغات انتخاباتی هیچگونه اختلالی در جریان اینترنت ایجاد نشود و آمادگی صددرصدی برای رفع اختلالات احتمالی وجود داشته و بسته‌های اینترنت رایگان یا با تخفیف موثر برای مردم و کاربران به ویژه برای ستاد‌های تبلیغاتی تدارک شود و همچنین وزارت فناوری اطلاعات با هماهنگی وزارت کشور یک برنامه معرفی شعب نزدیک و خلوت به شهروندان داشته باشد که همه این‌ها در دستور کار است.

سلیمان پور با تاکید بر اینکه تبلیغات در فضای مجازی باید در چارچوب قانون انجام شود، گفت: اگر چه تلاش ما در سطح کشور با نگاه ایجابی کمک به مشارکت حداکثری در انتخابات است، امّا به منزله عدم رسیدگی به تخلفات نیست مخصوصا اینکه دشمنان نظام و ملت هم تلاش خواهند کرد که از این فضا مجازی برای مقاصد شوم بهره ببرند که قطعا تدابیر لازم در این خصوص هم اندیشیده شده است.

رئیس ستاد انتخابات استان با اشاره به سابقه برگزاری انتخابات تمام الکترونیک گفت: صرفا انتخابات شورای شهر استان قم به عنوان یک کلان شهر تمام الکترونیکی خواهد بود و در تمام شهر‌ها مثل روال سال‌های گذشته به صورت نیمه الکترونیکی هست.

سلیمان پور با بیان وضعیت کرونا و تمرکز بر استفاده از فضای مجازی برای تبلیغات یادآور شد: وظایفی برای دستگاه‌های نظارتی پیش بینی و ابلاغ شده و پلیس فتا ماموریت جدی دارد با هرگونه تخطی از شرع و اخلاق که روند انتخابات را تحت تاثیر و منجر به مخدوش شدن اخلاق اجتماعی شود قطعا برابر قانون برخورد خواهد شد.

او ادامه داد: آموزش‌هایی را هم برای کاربران دستگاه‌های تمام الکترونیک که در شعب اخذ رای مستقر می‌شوند و هم برای مردم از طریق مرکز صدا و سیما و فضای مجازی خواهیم داشت و چند روز قبل از اخذ رای به صورت نمادین در چند نقطه از شهر دستگاه‌هایی را مستقر و مردم می‌توانند تمرین کنند.

سلیمان پور با تاکید بر اهمیت آموزش اعضاء شعب اخذ رای و رابطه مستقیم آن با حسن اجرای انتخابات هم از منظر سلامت و سهولت تصریح کرد: کمیته آموزش انتخابات فعال است و یک برنامه زمان بندی مدون برای نمایندگان فرماندار، اعضا شعب اخذ رای و کاربران کامپیوتر و حتی برای نیرو‌های انتظامی که برای برقراری نظم در شعب مستقر می‌شوند دارد و توصیه کردیم یک بسته‌های مدون و کتبی به صورت دفترچه تدارک و در اختیار عزیزان قرار بگیرد تا با مطالعه آن تسلط شان بر اجرای تکالیفی که دارند بیشتر شود.

رئیس ستاد انتخابات استان قم با بیان افزایش ده درصدی و دسترسی راحت به شعب اخذ رأی گفت: در انتخابات تمام الکترونیک استان که می‌تواند تا حدودی زمان بر شود برای هر شعبه اخذ رای حداقل سه دستگاه مستقر می‌کنیم و در صورت ضرورت حتی امکان استقرار تا پنج دستگاه وجود دارد ضمن اینکه با بررسی نحوه چینش صندوق‌ها را در سه انتخابات تلاشمان این است که با راه اندازی سریع فرآیند انتخابات برای یک فرد رای دهنده در شعب اخذ رأی ازدحام خاصی شکل نگیرد.

معاون استاندار ادامه داد: در بحث قطعی برق در سطح ملی به وزارت نیرو توصیه شده و در استان هم جلسات مختلفی با همکاران در شرکت برق داشتیم، ولی از منظر فنی مخصوصا در انتخابات تمام الکترونیکی شورا‌ها این سیستم آفلاین هست و مشکل خاصی وجود نخواهد داشت، فقط احراز هویت به صورت الکترونیکی است که هیچگونه خللی در برگزاری انتخابات ایجاد نمی‌کند.

سلیمان پور در خصوص آخرین وضعیت مشارکت در انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا با اشاره به اینکه استان قم جز استان‌های بود که از حیث ثبت نام نامزد‌های انتخابات شورا وضعیت مطلوبی داشت و هیچ حوزه انتخابیه در واقع فاقد نامزد نداشتیم گفت: در انتخابات شورا‌ها ۴۹۰ نفر ثبت نام داشتیم که پس از انصراف ۳۲ نفر از کاندیدا‌ها و انجام فرآیند‌های بررسی صلاحیت‌ها در هیئت نظارت استان در حال حاضر ۴۳۷ کاندیدای انتخابات شورای شهر داریم و در انتخابات روستا هم ما ۹۴۸ نفر کاندیدا داشتیم که تا امروز ۷۹۴ نفر به عنوان نامزد در عرصه حضور دارند که تا ۱۹ خرداد مرحله نهایی اعلام نظر قطعی هئیت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌ها احتمال تغییرات وجود دارد.

او ادامه داد: ما مجموعا ۱۳۹ حوزه انتخابیه داریم که ۶ حوزه شهری قم و ۵ حوزه تابعه و ۱۳۳ حوزه روستایی، یک شورای ۱۳ نفره در شهر قم و ۱۳ شورای ۵ نفره و ۱۲۵ شورای سه نفره داریم که رقابت‌ها پیرامون این تعداد خواهد بود.

سلیمان پور افزود: آخرین فرصت انصراف کاندیدا‌ها ۲۴ ساعت قبل از انتخابات خواهد بود که نام این افراد در لیست اسامی نامزد‌ها در شعب اخذ رای مشخص می‌شود تا رای دهندگان دچار خطا نشوند.

معاون استاندار بیان کرد: در دوره قبل در استان قم ۶۹۹ شعبه اخذ رای داشتیم که این دوره ۷۲۲ شعبه فعال است. در این زمینه شاهد افزایش ۱۰ درصدی شعب بودیم. برابر قانون وقتی جلسه هیئت اجرایی انتخابات در مورد تعداد شعب اخذ رای نهایی شود دیگر تعداد شعب افزایش پیدا نخواهد کرد.

سلیمان پور با تاکید بر اینکه درسال‌های گذشته هم تعداد صندوق‌های سیارمان بیشتر بود و در بخش خلجستان از ۱۶ شعبه ۱۴ شعبه سیار و ۲ شعبه ثابت بوده یادآور شد: این دوره هم با توجه به شرایط کرونایی تعداد شعب سیارمان را به ۹۱ شعبه افزایش دادیم که در صورت نیاز بتوانیم از ظرفیت شعب سیار برای پوشش شعبی که با ازدحام مواجه می‌شوند بهره ببریم.

رئیس ستاد انتخابات استان قم در خصوص انتخابات میان دوره خبرگان رهبری گفت: حوزه‌های انتخابیه ما استانی است و پس از برگزاری آزمون و اعلام نظر قطعی شورای نگهبان دو نامزد در عرصه رقابت حضور خواهند داشت آیت االله سید محمد سعیدی گلپایگانی و آیت االله محمود رجبی هستند که از این میان یکی از آن‌ها به عنوان نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری انتخاب می‌شود.

سلیمان پور ادامه داد: طبق گزارش مدیر کل ثبت احوال ۱۵ روز قبل از اخذ رای همه افرادی که شناسنامه آن‌ها مفقود و مخدوش شده می‌توانند شناسنامه دریافت کنند، ولی توصیه می‌کنیم به روز‌های آخر موکول نکنند.

او افزود: اگر چه اساس برای رأی دادن شناسنامه است، ولی چون در انتخابات احراز هویت با کد ملی بوده همه باید کد ملی ارائه دهند.

رئیس ستاد انتخابات استان قم یادآورشد: شالوده این انقلاب و نظام و این سرافرازی، عزت و اقتدار عمل در سایه حضور مردم بوده و مردم ولایت مدار استان قم انشالله مثل ادوار گذشته در ۲۸ خرداد همدل با لبیک به رهبر پای صندوق‌های اخذ رای حاضر خواهند شد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

301863