کاهش آلام معلولان خرم‌آباد با اجرای طرح" شهر بدون مانع و دوستدار معلول"

امین زینی‌وند، اجرای طرح شهر بدون مانع و دوستدار معلول را گامی موثر برای کاهش مشقت های معلولان دانست و گفت: در این طرح الزام نظارت قوی شهرداری و نظام مهندسی در صدور پروانه ساخت و ساز، بازسازی و پایان‌کار اهرم فشار برای مناسبت سازی معابر برای معلولان است.
تصویر کاهش آلام معلولان خرم‌آباد با اجرای طرح" شهر بدون مانع و دوستدار معلول"

به گزارش سایت خبری پرسون، امین زینی‌وند عضو نظام مهندسی خرم‌آباد، اجرای عدالت اجتماعی را وظیفه شرعی، قانونی و انسانی شهرداری دانست و اظهار کرد: عدم مناسب سازی مبلمان شهری برای معلولان موجب سرخوردگی، انزوا و احساس سرباری آنان می‌شود این در حالی است با تغییر مبلمان شهری، علاوه بر معلولان دیگر توان خواهان مانند زنان باردار، سالمندان، جانبازان و زنان دارای فرزند از آن منتفع می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه عمده خیابان‌های شهر خرم‌آباد از جمله مناطق، قاضی‌آباد، کوی فلسطین، شرق پشته حسین‌آباد، ناصر خسرو، علی‌آباد و... به سبب هندسه طبیعی آن شیب‌دار هستند و همین امر مشقت تردد توان‌خواهان را دو چندان کرده است، ادامه داد: در عمده مناطق شهر خرم آباد معلولان نیازمند حامی برای ویلچر هستند از طرفی خیل کثیری از معلولان به دلیل عدم تمکن مالی، توان خرید ویلچر برقی را ندارند.

عضو نظام مهندسی خرم‌آباد با یادآوری این مطلب که مشکلات معلولان، جانبازان و سالمندان تنها به مناسب‌سازی معابر شهری خلاصه نمی‌شود، افزود: نظام مهندسی ساختمان برابر قانون تکلیف دارد که استاندارد سازی سازه‌های ساختمانی را نظارت کند اما متاسفانه طیف بزرگی از ساختمان‌های شهر خرم‌آباد امکانات و مناسب سازی لازم را برای معلولان و جانبازان ندارد.

زینی‌وند با بیان اینکه نادیده گرفته شدن نواقص شهری برای معلولان، جانبازان و سالمندان حادثه ساز است و آسیب جسمی را نیز به معلولیت آنان می‌افزاید، افزود: حتی یک معبر، پل و وسیله نقلیه عمومی برای تردد معلولان در این شهر وجود ندارد و این امر در خصوص خط کشی‌های خیابان‌ها، پل‌های عابر و رمپ‌ها نیز صدق می‌کند.

وی بیانی از نبی مکرم اسلام(ص) با این مضمون که خدمت به معلولان خدمت به رسول‌الله(ص) است اشاره و خاطرنشان کرد: خرید مواد غذایی یکی از ضروریات زندگی تمام افراد است، ادامه داد: اما معلولان ویلچردار، اغلب در فضای باریک راهروهای قفسه سوپر مارکت‌ها و عدم دسترسی راحت به کالاهای مورد نظر خود با مشکل مواجه می‌شوند و این نوشتار تنها مُشتی از خروار مشکلات مبتلا به معلولان خرم‌آباد است.

زینی‌وند اجرای طرح شهر بدون مانع و دوستدار معلول را راه برون‌رفت معلولان و دیگر اقشار توان‌خواه ساکن در خرم‌آباد دانست و گفت: صفر تا ۱۰۰ معابر در اختیار شهرداری است چرا که ماده چهار قانون جامع معلولیت شهرداری را به مناسب‌سازی معابر ملزم کرده است و توجه به این قانون شرط اجرای شهر بدون مانع و دوستدار معلول است.

عضو نظام مهندسی لرستان در خصوص اجرایی شدن طرح شهر بدون مانع و دوستدار معلول در خرم‌آباد را اجرای کامل ماده چهار قانون جامع معلولیت دانست و گفت: به موجب این قانون شهرداری‌ها مکلفند صدور پروانه احداث، بازسازی و پایان کار برای تمامی ساختمان‌ها و اماکن با کاربری عمومی را متناسب با رعایت ضوابط مناسب‌سازی معابر برای معلولان صادر کنند.

301721