پرسون گزارش می دهد؛

رابطه مستقیم ارز با گرانی خشکبار / کمبود تولید عامل سربه فلک کشیدن قیمت آجیل

کشور ما به دلیل شرایط آب و هوایی که دارد به عنوان مهم ترین تولید کننده خشکبار با کیفیت در سرتاسر دنیا زبان زد عام و خاص است؛ اما این روزها به دلیل افزایش قیمت ارز این کالا که تولید داخل است رهسپار صادرات می شود و آن میزان که برای تعادل در بازار به شکل واردات صورت می گرفت باکاهش مواجه شده است.
تصویر رابطه مستقیم ارز با گرانی خشکبار / کمبود تولید عامل سربه فلک کشیدن قیمت آجیل

به گزارش سایت خبری پرسون، میزان مصرف خشکبار و آجیل به دلیل خاصیت غذایی که دارد در ایران بالاست، در یک دهه اخیر مسئولان برای اینکه تعادل بازار را حفظ کنند دست به واردات محصولاتی مانند گردو و بادام از آن سوی مرزها زده اند؛ چرا که میزان تولید کمتر از میزان تقاضا است.

این روزها که دلار ارزشمند شده و تجار توان خرید این کالا را با ارز آزاد ندارند این محصولات در بازارداخلی کمیاب شده است؛ ازسوی دیگر به دلیل سرمازدگی درختان باغات کشور در سال های گذشته تولیدات کمتری روانه بازار شده است.

پسته از دیگر محصولات خشکبار کشور شرایط بهتری نسبت به گردو و بادام در تولید دارد، گرچه باغات این محصول نیز دچار سرمازدگی شده با این وجود تولیدات نسبت به میزان مصرف متعادل است؛ اما در افزایش قیمت از گردو و بادام در جایگاه پایین تری قرار ندارد، دلیل آن هم برمی گردد به صادراتی بودن این محصول که قیمت گذاری آن در داخل نیز با نوسانات ارزی بالا و پایین می شود و در مجموع بازار خشکبار کشور به دلیل وارداتی و صادراتی بودنش قیمت گذاری آن به ارز گره خورده است.

این درحالی است که ایران از لحاظ تولید گردو، پسته، فندق و بادام رتبه اول تا سوم جهانی را به خود اختصاص داده است، ولی به دلیل بی مدیریتی توان تعادل در بازار داخلی را ندارد. طبق تحقیقات میدانی خبرنگار ما از بازار، هر کیلو مغز گردو درجه یکاز 270 تا 300 هزار تومان، گردو درجه دو معروف به فسنجانی 120 تا150 هزار تومان، گردو پوست کاغذی درجه یک خارجی 120 هزار تومان که نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش قیمت داشته است، همچنین بادام با پوست ایرانی از 30 هزار تومان به مرز 45 هزار تومان رسیده است و مغز بادام درجه یک خارجی کیلویی 170 هزار تومان در بازار به فروش می رسد؛ برای اینکه بیشتر از وضعیت بازار خشکبار با خبر شویم، خبرنگار اقتصادی پرسون این موضوع را بررسی کرده است.

تولید را باید افزایش داد

تولید کننده پسته با کمبود برداشت مواجه شد و آن میزان کم تولید را نیز به دلیل مقرون به صرفه بودن به صادر کننده می فروخت، این اتفاق در سال گذشته برای محصول گردو پیش آمد و سرمازدگی در اردیبهشت ماه سال گذشته رخ داد، از همین رو ما برای اینکه به دلیل کمبود در بازار قیمت ها افزایش پیدا نکند و برای برقراری تعادل در تقاضا نامه نگاری با جهاد کشاورزی و دیگر نهادها انجام دادیم تا بخشی از نیاز داخل از طریق واردات تامین شود.

مصطفی احمدی رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروش تهران در این باره به خبرنگار پرسون گفت: شغل آجیل و خشکبار رابطه مستقیمی با وضعیت آب و هوای کشاورزی دارد، که متاسفانه در سال گذشته سرمازدگی موجب شد درختچه ها از بین بروند و باعث کاهش میزان تولید شد.

وی افزود: به طور مثال متوسط تولید پسته در یک سال 170 تا 180 هزار تن است در حالی که سال 97 با سرمازدگی و ازبین رفتن درختان پسته تولید به 70هزار تن رسید، این در حالی است که ما در سال 120 هزار تن صادرات پسته داریم و مصرف داخلی کشور در بهترین شرایط 20 هزار تن بوده است و این کمبود تولید باعث افزایش قیمت پسته تا مرز 200 هزار تومان شد و بعد از این موضوع کمپین نه به خرید آجیل برپا شد و همه تقصیرها را به گردن آجیل فروشان انداختند.

احمدی خاطرنشان کرد: تولید کننده پسته با کمبود برداشت مواجه شد و آن میزان کم تولید را نیز به دلیل مقرون به صرفه بودن به صادر کننده می فروخت، این اتفاق در سال گذشته برای محصول گردو پیش آمد و سرمازدگی در اردیبهشت ماه سال گذشته رخ داد، از همین رو ما برای اینکه به دلیل کمبود در بازار قیمت ها افزایش پیدا نکند و برای برقراری تعادل در تقاضا نامه نگاری با جهاد کشاورزی و دیگر نهادها انجام دادیم تا بخشی از نیاز داخل از طریق واردات تامین شود.

افزایش قیمت ارز دلیل گرانی خشکبار

وی تصریح کرد: موج دوم گرانی گردو و دیگر محصولات خشکبار برمی گردد به موضوع ارز، چرا که واردات و صادرات محصولات خشکبار ارتباط مستقیمی با ارز دارند و این روزها با افزایش قیمت ارز افزایش قیمت در این محصولات نیز رخ داده است؛ البته برخی از محصولات به دلیل پایین بودن مصرف حدود 5 درصد افزایش قیمت داشت؛ مانند تخم ژاپنی، اما در برخی دیگر از کالاها مانند گردو و بادام افزایش قیمت بالا به وجود آمد که از نظر ما به عنوان توزیع کننده غیر معقول است.

رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروش تهران عنوان کرد: متاسفانه به دلیل بی مدیریتی در تولید، واردات و صادرات وجود دارد و اطلاعات نادرستی دارند، به طور نمونه اگر با وزارت جهاد صحبت کنیم می گویند که ما مشکلی در مغزیجات نداریم در حالی که صد درصد مشکل داریم چرا که به وفور گردو در بازار وجود ندارد.

احمدی یادآور شد: آجیل و خشکبار مهم ترین کالای صادراتی غیر نفتی کشورمان به حساب می آید، یک زمانی فرش بازار صادراتی داشت اما این روزها آجیل و خشکبار است که برای کشور ارز آوری می آورد و باید میزان تولید را افزایش دهیم.

صادرات عامل گرانی خشکبار تولید داخل

در حال حاضر کشمش، مغز بادام و فندق افزایش قیمت بسیاری پیدا کرده‌اند و هر کدام از مغزیجات در هر استانی متناسب با شرایط، امکان تولید و صادرات را دارد.

سید مصطفی بحق رئیس اتحادیه صنف خوار و بار و آجیل فروش شهر اصفهان نیز در این باره گفت: برخی از اقلام در آجیل افزایش قیمت زیادی داشته است که دلیل اصلی آن به صادرات برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه کشمش در اصفهان بیشتر مورد توجه است و محصول صادراتی استان محسوب می شود، گفت: در حال حاضر کشمش، مغز بادام و فندق افزایش قیمت بسیاری پیدا کرده‌اند و هر کدام از مغزیجات در هر استانی متناسب با شرایط، امکان تولید و صادرات را دارد.

بحق اصرار به صادرات را با وجود نیاز داخل کشور، به دلیل قیمت بالای ارز و سود بیشتر برای صادرکنندگان دانست و افزود: البته دلیل این کار و محدود کردن صادرات و تامین نیاز مردم را باید از سازمان صمت و وزرا جویا شد؛ هرچند که دولت نیز به دلیل ارزآوری این محصولات غیر نفتی از این موضوع استقبال می‌کند.

گزارشی از: محمد خادمی

301719