در شیراز؛

فروش آجیل و خشکبار با افت ۵۰ درصدی کاهش یافت

رئیس اتحادیه صنف عمده‌فروشان مواد غذایی و بهداشتی شیراز گفت: تولید خشکبار کشور در طول سال جاری 60 درصد افزایش داشته اما در داخل کشور 50 درصد افت مصرف داخلی داریم و تولیدکنندکان راغب به صادرات هستند.

به گزارش سایت خبری پرسون از فارس، عبدالله رزاق‌منش با بیان اینکه فروشگاه‌های آجیل و خشکبار نسبت به گذشته 50 درصد افت فروش داشته‌اند گفت: تولید خشکبار کشور در امسال 60 درصد افزایش داشته اما در داخل کشور 50 درصد افت مصرف داخلی داریم و تولیدکنندکان راغب به صادرات هستند.

رئیس اتحادیه صنف عمده‌فروشان مواد غذایی و بهداشتی شیراز با بیان اینکه فروشندگان آجیل و خشکبار سه سال است که در ضرر هستند افزود: سال 97 کمپین نخریدن آجیل و خشکبار راه افتاد که متاسفانه تولیدکنندگان خشکبار که به صورت رسمی و بهداشتی اقدام به تهیه آجیل و خشکبار مرغوب می‌کنند مورد تحریم داخلی قرار گرفتند.


بیشتر بخوانید؛

قیمت انواع آجیل «شب یلدا» در میادین میوه و تره بار


وی ادامه داد: خشکبار ناسالم در روزبازارها، وانت‌های کنار خیابان، میوه‌فروشی‌ها و دست‌فروشان مکان‌های پرتردد مثل دروازه کازرون عرضه می‌شود.

رزاق‌منش با بیان اینکه در سال 98 به دلیل حوادثی که در آبان‌ماه رخ داد بازار شب یلدا خشکبار ‌فروشان نابود شد بیان کرد: از ابتدای اسفندماه 98 تاکنون نیز بیماری کرونا موجب ضرر و زیان بسیار این واحدهای صنفی شده است.

وی با بیان اینکه شیراز از قدیم مهد تولید آجیل و خشکبار لوکس و ممتاز بوده است که مورد استقبال مسافران و گردشگران خارجی از حوزه خلیج فارس و اروپا بوده است و چندین برند معروف در شیراز هستند که دارای مشتری ثابت از خارج از کشور هستند لذا باید از سوی دستگاه‌های نظارتی تفاوت کالاها در قیمت و کیفیت مورد توجه قرار گیرد خاطرنشان کرد: استفاده از افزودنی‌های غیرمجاز در واحدهای بدون مجوز از سازمان غذا و دارو و بدون نظارت بهداشت محیط و مسئول فنی زمینه ساز بیماری‌های دستگاه گوارشی و سرطان می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف عمده‌فروشان مواد غذایی و بهداشتی شیراز با اشاره به تهیه آجیل ارزان قیمت و بی‌کیفیت استفاده از نمک‌های غیراستاندارد و تصفیه نشده افزود: نحوه دپوی کالا و فرآوری در واحدهای تولید زیرزمینی و غیرمجاز سبب ایجاد کپک و مخمر (قارچ) در اجناس می‌شود که باقیمانده این قارچ‌ها افلاتوکسین است که بسیار خطرناک و سبب بروز سرطان می‌شود.

منبع: تسنیم

224130