یک اقتصاددان و مدرس دانشگاه در گفت وگو با پرسون؛

«تورم» پرکاربردترین کلیدواژه اقتصاد ایران/ نگاه سیاسی، اقتصاد را فلج می‌کند

سورنی؛ اقتصاددان و مدرس دانشگاه گفت: اقتصاد ایران نیازمند بازنگری کلی و تخصصی است، نگاه سیاسی به اقتصاد می‌تواند زمینه ساز فلج شدن صعنت، بازار و... شود، بنابراین سیاست اقتصادی باید همسو و هم‌تراز با وضعیت اقتصاد جهانی باشد، نه وضعیت‌های گذرا و مقطعی.

تصویر «تورم» پرکاربردترین کلیدواژه اقتصاد ایران/ نگاه سیاسی، اقتصاد را فلج می‌کند

سایت خبری پرسون ـ ستایش سورنی؛ مدرس دانشگاه و اقتصاددادن، در گفت‌وگو با خبرنگار پرسون اظهار داشت: یکی از مهمترین ویژگی‌های اقتصاد ایران در دهه‌های اخیر «تورم»، « گرانی»، «کمیابی» و.. بوده است و کماکان این ویژگی‌های اقتصاد ما را درگیر خود کرده است.

این مدرس دانشگاه بیان داشت: با نگاهی گذرا به تیتر خبرها در رسانه‌ها به کرار کلمه «تورم» «افزایش قیمت» را می‌بینیم که این نشان می‌دهد اقتصاد ما همانند یک بیمار مُسری به حال خود رها شده است.

سورنی با اشاره به اینکه نمی‌توان یک نفر یا یک عامل را معلول این وضعیت نابسامانی اقتصادی در کشور دانست، بیان کرد: متاسفانه مسئولان اقتصادی به جای اینکه به دنبال حل این موضوع باشند، همواره در تلاش هستند که یا فرافکنی کنند یا اینکه انگشت اتهام را به سمت دیگران نشانه بروند که این کاری باطل است.

وی با اشاره به اینکه سقوط ارزش پول ملی نتیجه این عملکرد دولتمردان است، تاکید داشت: چند روز پیش مقاله‌ای را مطالعه می‌کردم که در آن مقاله آمده بود که ارزش پول ملی ایران از پول ملی کشوری کوچک و گمنام در غرب آفریقا همانند «سیرالئون» 5 پله پایین تر است، که این برای اقتصاد کشوری همانند ایران فاجعه‌ای بزرگ است.

این اقتصاددان ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های کاهش ارزش پولی هر کشوری عوارض بلندمدت آن است، یعنی اینکه اصلاح جایگاه پولی در نظام اقتصادی هر کشوری نیازمند زمان است، البته باید در کنار خصیصه زمان، متخصصان اقتصادی و به ویژه تجارت آزاد وجود داشته باشد.

این مدرس دانشگاه در ادامه سخنان خود بیان داشت: جالب اینجاست که برخی از اقتصاددان برای جلوگیری از روند نزولی ارزش پولی ملی حذف صفرها را پیشنهاد کردند که این کاری بیهوده و هزینه بر برای نظام پولی و اقتصادی کشور بود و نتیجه خاصی به دنبال ندارد و تنها بازخورد آن جمع‌آوری اسکناس‌ها از سطح بازار و چاپ مجدد آن خواهد بود.

سورنی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: مشکل اقتصاد کشور به بسیاری از حوزه‌ها مربوط می‌شود، حوزه‌هایی همانند سیاست، تجارت آزاد، حضور عملی در سازمان تجارت جهانی و... بنابراین با اتخاذ نسخه‌های 100 روزه یا حذف چند صفر هرگز نمی‌توان به اصلاح آینده اقتصاد این کشور امیدوار باشیم.

این اقتصاددان تاکید کرد: برخی از دوستان داوطلب برای ریاست جمهوری در شعارهای تبلیغاتی خود بیان کرده بودند که کارشناس «دور زدن تحریم ها هستند»، حال از این آقایان متخصص دور زدن تحریمها باید پرسید که آیا از هزینه‌های میلیارد دلاری دور زدن تحریم‌ها بر پیکیره اقتصاد نحیف کشور خبر دارند که اینگونه سخن می‌گویند؟!.

سورنی ادامه داد: از سوی دیگر منحصر کردن روابط اقتصادی کشور با چندین دولت دیگر و بستن درهای بازار خود بر روی جهانیان می‌تواند برای مدت زمان مدیدی اقتصاد و بازار را متلاطم کند که اکنون شاید این وضعیت در اقتصاد کشور هستیم.

این مدرس دانشگاه در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران نیازمند بازنگری کلی و تخصصی است، نگاه سیاسی به اقتصاد می‌تواند زمینه ساز فلج شدن صعنت، بازار و... شود، بنابراین سیاست اقتصادی باید همسو و هم‌تراز با وضعیت اقتصاد جهانی باشد، نه وضعیت‌های گذرا و مقطعی.

آیین مهر ـ استان کردستان

290111