یادداشت میهمان؛

«منازره» یا «مناظره»

یادداشت/در آن مناظره دوست اصولگرایم سعی می کرد ثابت کند که اصلاح طلبان خراب کرده اند و من هم سعی می‌کردم اثبات کنم که اصولگرایان هم خرابتر کرده‌اند. اینجاست که توده‌ها از هر دو جریان بریده و راهی جزء دخیل بستن به امامزاده پوپولیسم بعنوان راه سوم ندارند. من به دوستان اصلاح طلب گفته‌ام برای چند سالی از بازی قدرت دوری گرفته و روی نیمکت ذخیره نشسته به آسیب شناسی خود بپردازند.

تصویر «منازره» یا «مناظره»

سایت خبری پرسون ـ در یکی از شب‌های هفته گذشته در پایان مناظره‌ای که با یکی از دوستان اصولگرا داشتم از دوستانی که دست اندرکار برگزاری مناظره و پخش مستقیم آن از فضای مجازی بودند پرسیدم: بالاترین آمار مخاطبان (بییندگان و شنوندگان) مناظره چند نفر بودند؟ که پاسخ دادند : 35 نفر! یعنی در مجموع ده درصد بینندگان لایوهای فردی مثل «علی کسه گم» هم نمی شود.

دلیل این موضوع چه می‌تواند باشد؟ آیا مردم ما از مباحث سیاسی خسته شده‌اند که بقول یکی از مخاطبان نوشته بود: هر دو نفر (طرفین مناظره) «زر» اضافی می‌زنید.

نگارنده معتقد نیست که مردم ما از مباحث سیاسی خسته شده باشند زیرا همین مردم همان مردمانی هستند که چند ماه قبل شب روز در فضای مجازی مباحث مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را پیگیری می‌کردند اما اکنون با وجود اینکه ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری هم به پایان رسیده هنوز فضای «گفتگوی ملی» در مورد این انتخابات حساس شکل نگرفته است.

یکی از دلایل این موضوع می‌تواند این باشد که مردم ما به این نتیجه رسیده‌اند که انتخابات ریاست جمهوری و اینکه چه کسی رئیس دولت بعدی شود خیلی بر سرنوشت جامعه تاثیری ندارد در حالیکه نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر سرنوشت مردم ما تاثیر دارد! مثلا با اعلام اینکه آرای ترامپ در فلان ایالت بالا رفته به یکباره قیمت دلار در کشور ما بالا می‌رفت و هنگامی که تعداد آرای وی در شمارش آرای «الکترال» ایالت دیگری کاهش پیدا می کرد نرخ دلار هم در ایران پائین می‌آمد!

اما در نظر بگیریم همین مردم بی‌تفاوت نسبت به انتخابات (البته تا لحظه نگارش این مطلب) در صورتی که فرد پوپولیستی مانند احمدی‌نژاد در انتخابات تائید صلاحیت شود یقین بدانید 30 میلیون نفر پای صندوق های اخذ رای می‌آیند و به او رای می‌دهند.

لازم نیست احمدی‌نژاد اعلام کند مثلا برای شما دموکراسی و آزادی مطبوعات و نهادهای مدنی به ارمغان می‌آورم نه، کافی است او فقط یک جمله بگوید: من یارانه شما را از 45 هزار تومان به 200 هزارتومان افزایش می‌دهم! مگر همین روزها که کمتر از یک ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری همه نظرسنجی‌ها ( فارغ از درجه علمی یا علمی نبودن آن) غیر از این مطلب را می گویند؟

امروزه در سراسر دنیا بازگشت به پوپولیسم به یک روند تبدیل شده است، مگر در انتخابات گذشته آمریکا ترامپ رای کمی آورد؟ هکذا در برزیل و آرژانتین و بسیاری کشورهای دیگر که این اتفاق نامیمون در آنجا تکرار شده است.

چرا بازگشت به پوپولیسم؟ چرا بازگشت به احمدی نژاد؟ مگر غیر از این است که جناح ها و جریانات سیاسی اصلی کشور ما که همان اصلاح طلب و اصولگرا باشد همه و همه خراب کرده‌ایم ؟ اگر اصولگرایان اختلاس کرده‌اند و بازداشت شده‌اند مگر اصلاح طلبان هم نکرده‌اند و بازداشتی ندارند؟

در آن مناظره دوست اصولگرایم سعی می‌کرد ثابت کند که اصلاح طلبان خراب کرده‌اند و من هم سعی می‌کردم اثبات کنم که اصولگرایان هم خرابتر کرده‌اند. اینجاست که توده ها از هر دو جریان بریده و راهی جزء دخیل بستن به امامزاده پوپولیسم بعنوان راه سوم ندارند.

من به دوستان اصلاح طلب گفته ام برای چند سالی از بازی قدرت دوری گرفته و روی نیمکت ذخیره نشسته به آسیب شناسی خود بپردازند و از لاک اصلاح طلبی دولت محور بیرون آمده و رو بسوی اصلاح‌طلبی «جامعه محور» کنند تا بتوانند بار دیگر سرمایه اجتماعی از دست رفته خود را بازسازی نمایند، هرچند اخیرا یکی از زعمای اصلاحات ایده «شکست آبرومندانه» را پیشنهاد داده اند.

حسنعلی مهدی ـ فعال سیاسی

290042